اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران:

پرورش زیتون در مازندران توجیه اقتصادی ندارد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی مازندران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ظرفیت تولید ارقام زیتون تا پنج تن است، گفت: در این شرایط، در مازندران هنوز توجیه اقتصادی را ایجاد نمی‌کند که به سوی احداث باغات زیتون حرکت کنیم.

پرورش زیتون در مازندران توجیه اقتصادی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، یحیی ابطالی عصر امروز در کارگاه فنی تخصصی آموزش زیتون در مرکز خدمات کشاورزی رودبار آمل اظهار داشت: پرورش اقتصادی و سودآور زیتون نیازمند معرفی ارقام جدید است.

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت زیتون در مازندران با احتساب درختان پراکنده 4 هزار و 350 هکتار است که بخش اعظم آن به میزان حدود 90 درصد را درختان پراکنده تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه حدود 450 هکتار باغات زیتون در مازندران وجود دارد، افزود: متوسط تولید زیتون در این باغات 1/1 تن در سال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه بخش اعظم درختان زیتون مازندران غیر بارده هستند و به مرحله باردهی نرسیده‌اند، بیان کرد: تنها در سال گذشته 157 هکتار باغ زیتون در مازندران احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه در مازندران به دلیل پایین بودن تولید و ارقام کم‌بازده، باغات منسجم کمتر احداث شده است، اظهار داشت: این باغات عمدتا از فضای خالی مسیر جاده‌ها، حیاط دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برای توسعه درختان میوه استفاده شده است که مسلما یک طرح جالبی به لحاظ تولید محصول نیست.

این مسئول ادامه داد: زمانی می‌توانیم به سوی باغداری نوین حرکت کنیم که ارقام مناسب داشته باشیم.

ابطالی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ظرفیت تولید ارقام زیتون تا پنج تن است، بیان داشت: در این شرایط، در مازندران هنوز توجیه اقتصادی را ایجاد نمی‌کند که به سوی احداث باغات زیتون حرکت کنیم.

وی گفت: انتظار از مراکز تحقیقات این است که با معرفی ارقامی که حداقل ظرفیت تولید 10 تن به بالا را داشته باشند به ادامه کشت این محصول کمک کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در مازندران هر محصول باغبانی سودده است و از این جهت ارقام فعلی مرقوم به صرفه نیست، تصریح کرد: ضمن اینکه اگر ارقام زیتون اقتصادی باشد کشاورز می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: این امر می‌طلبد که ابتدا اساس کار باغبانی برای تولید ارقام و نهال مناسب صورت گیرد تا بتوان سرمایه‌گذاری در این باغات صورت داد.

انتهای ‌پیام/ش20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول