اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان بوشهر خبر داد

آب‌گیری 25 درصد از حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان بوشهر از آب‌گیری 25 درصد از حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری خبر داد.

آب‌گیری 25 درصد از حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان شاهپور رجایی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه صنایع و زیرساخت‌های کشاورزی یکی از اهدافی است که دولت خدمتگزار توجه ویژه‌ای به آن دارد و تلاش برای تحقق آن به بهترین شکل ممکن وظیفه‌ای است که تمامی مدیران و مسئولان اجرایی بر عهده دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر خاطر نشان کرد: حجم برداشت سالانه آب از طریق حدود 6 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در شهرستان دشتستان سالانه بیش از 300 میلیون متر مکعب است. در حالی که جبران کسری آب مخزنی این سفره‌های زیر زمینی سالانه 45 میلیون متر مکعب است.

رجایی با اشاره به اینکه تناسبی بین میزان برداشت و تغزیه منابع آبی وجود ندارد بیان داشت: این محاسبه نشان‌دهنده این است که میزان برداشت و استحصال آب از این منابع بیش از کل تغذیه طبیعی و مصنوعی بوده است.

وی درباره وضعیت روان آب‌ها اضافه کرد: دشتستان در پای‌آب رودخانه بزرگ حله که از دو رودخانه شاپور و دالکی تشکیل شده و از استان فارس سرچشمه می‌گیرد قرار دارد و از موقعیتی ممتاز در عرصه منابع آب برخوردار است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه 85 درصد از حوزه آ‌ب‌ریز دو رودخانه دالکی و شاپور در استان فارس قرار دارد، وقوع خشکسالی در استان فارس و کاهش شدید ریزش‌های جوی و نبود سیلاب‌های مناسب آورد رودخانه‌های یاد شده را در هفت سال گذشته بیش از 70 درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش داده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: این امر تامین آب چشمه‌های آبیاری زهکشی دالکی، سعدآباد، آبپخش، وحدتیه، کلل، زیارت و اراضی حاشیه حله در شهرستان‌های بوشهر و گناوه را با کمبود آب روبه‌رو کرده است.

رجایی افزود: شبکه آبیاری و زهکشی دالکی سالانه کمتر از 40 درصد آب مورد نیاز را تامین می‌کند که بخش قابل توجهی از نخیلات در حال خشکیدن هستند و این امر اشتغال و امرار و معاش باغداران منطقه را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی گفت: در چند سال گذشته به طور متوسط سالانه 160 میلیون متر مکعب آورد رودخانه شاپور بوده و این در حالی است که در درازمدت این مقدار 550 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان بوشهر در خصوص میزان آب‌گیری سد رئیسعلی دلواری ابراز داشت: در این سال‌ها آبگیری سد رئیسعلی دلواری حدود یک چهارم حجم مخزن آبگیری آن است.

این مسئول ادامه داد: با این وجود با بهره‌برداری از سد رئیسعلی دلواری در سال 86 و ذخیره سیلاب رودخانه شاپور آب مورد نیاز شبکه آبپخش تامین شده و در واقع می‌توان این سد را ناجی شبکه‌های تحت آبیاری قلمداد کرد.

رجایی عنوان کرد: به منظور امکان ذخیره سیلاب رودخانه دالکی و بهره‌گیری به موقع از آن احداث سد دالکی روی این رودخانه مورد توجه دولت قرار گرفته و با صدور مجوز تخصیص آب و اخذ مصوبه فنی فاز یک در ردیف اعتبار اجرایی در سال 91 در قانون بودجه کشور پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح 2 هزار و 630 میلیارد ریال برآورد شده اذعان داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان با حمایت مدیران ارشد استانی و نمایندگان مردم در پی تامین منابع مالی کل طرح از طریق شیوه‌های رایج تجهیز منابع مالی مانند مشارکت بخش خصوصی و سایر ظرفیت‌های قانونی است.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول