اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور روستاهای مازندران خبر داد

اجرای طرح تفکیک زباله در 100 روستا و بخش مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور روستاهای مازندران گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا و تبدیل آن به کود کمپوست در 50 روستا و در 50 بخش در حال اجرا است.

اجرای طرح تفکیک زباله در 100 روستا و بخش مازندران

ذات‌الله زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: مدیریت پسماند روستایی در مازندران اوضاع زباله‌های روستایی و چالش‌ها در این زمینه در استان مازندران بر هیچکس پوشیده نیست.

وی گفت: این استان به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی موجود به گونه‌ای است که فاصله بین جنگل، دریا و جلگه در آن زیاد نیست و نسبت به مناطق کویری خیلی متفاوت است.

زارعی تصریح کرد: سطح آب‌های سطحی بالاست و دفع زباله دشوار است و مناطق بالادست هم برای دفع شیرابه‌های موجود که به مناطق دشتی ریخته می‌شود مشکل ساز می‌شوند که تاکنون آن چنان  قدرت مانور مدیریتی در بحث پسماند وجود نداشته است.

مدیرکل امور روستاهای مازندران افزود: در دولت دهم اتفاق خوبی افتاده که علاوه بر احداث کمپوست، دو نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر در دست اقدام است و در چند شهرستان دیگر هم به صورت منطقه‌ای آن را دنبال می‌کنند که در نهایت با سوزاندن زباله‌ها به انرژی برق تبدیل می‌شود.

به گفته زارعی در فریدونکنار در حوزه روستایی کمترین مشکل را در بحث پسماند داریم و در چند سال اخیر بیش از 300 دستگاه  ماشین حمل زباله به دهیاران تحویل داده  شد و اعتباراتی را به دهیاری‌ها برای مدیریت پسماند که بتوان مخزن حمل و سطل‌های زباله تهیه شود اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: تفکیک زباله از مبدا و تبدیل آن به کود کمپوست طرحی دیگر که در 50 روستا در 50 بخش در حال اجرا است که با این شرایط مشکل زباله حل می‌شود و زباله‌های خشک بازیافت می‌شود.

زارعی با تاکید بر اینکه زباله تر در باغچه‌های منازل به کود کمپوست تبدیل می‌شود، گفت: مشکل اساسی و جدی فرهنگ‌سازی است که اصحاب رسانه نقش مهمی در این امر دارند و باید در بین  تمام اقشار جا افتاده شود.

مدیرکل دفتر امور روستاهایی و شوراهای استانداری مازندران در پایان یادآور شد: دغدغه جدی نسبت به مدیریت پسماند در استان وجود دارد که این مهم  نیازمند عزم و همت همه جانبه است تا این معضل برطرف شود.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول