اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حافظ‌‌شناسی:

تأسی از قرآن، دلنشینی اشعار حافظ را دو چندان کرده است

خبرگزاری فارس: یک استاد برجسته شعر و ادب فارسی گفت: تأسی از قرآن، دلنشینی اشعار حافظ را دو چندان کرده و حافظ دایر‌ةالمعارف عظیم ادب فارسی است.

تأسی از قرآن، دلنشینی اشعار حافظ را دو چندان کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، همایش بررسی شعر فارسی با حضور تعدادی از فرهنگیان، اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات خانه فرهنگ شهر دانسفهان برگزار شد.

حسن جلایر با بیان اینکه ادب و شعر فارسی دست‌مایه تحولات و سیر‌های نزولی و صعودی بسیاری قرار گرفته است، اظهار کرد: مولانا، رودکی، غزنوی، مسعود سعد سلمان و تک‌تک شاعران دیگر هر یک در زمانه خویش سبک و نوع جدیدی را به عرصه شعر فارسی اضافه کرده و موجب تعالی این عرصه شدند.

استاد برجسته شعر و ادب فارسی با اشاره به ویژگی‌های شعر فارسی اضافه کرد: برخی می‌گویند اشعار حافظ عرفانی است اما اینگونه نیست و پویایی و تحریک شاخص برجسته اشعار عرفانی است.

وی با بیان اینکه حافظ محصول یک عمر مجاهدت در مسیر تحقق فرهنگ غنی پارسی است، عنوان کرد: آیینه تمام‌نمای فرهنگ فارسی در ضمیر حافظ تجلی و تبلور یافته و وی در حقیقت دایرةالمعارف بزرگ و ارزشمند شعر فارسی است.

استاد شعر و ادب فارسی با بیان اینکه حافظ شیرازی با لطافتی حساس و خاص مفاهیم و معانی قرآن کریم را وارد پیکره و عرصه شهر فارسی کرد، عنوان کرد: زبان گزیده‌گوی، دوری از حواشی، متانت و حوصله شعری فراوان، ایمان و اعتقاد عمیق حافظ، ارتباط وی با شعرای برجسته دیگر مانند رودکی که نابینا بود از جمله عواملی است که لسان‌الغیب حافظ شیرازی را بین مردم ایران محبوب و اشعارش را متمایز‌تر کرد.

جلایر عنوان کرد: تمام سبک‌های شعری کشور مانند، غزل، قصیده، مثنوی و دو بیتی از نهاد شاعران بر آمده و امروز شعرا آیینه آرامش و اطمینان هستند.

وی با بیان اینکه حافظ در زمانه پر تلاطم خویش اشعار فارسی را از چند وجهی بودن بیرون کرد و به همین علت وی نماد جامعه فرهنگی ایران است، بیان کرد: تأسی حافظ از قرآن کریم وی را بین ملت ایران محبوب و دلنشین کرده است.

استاد اضافه کرد: حافظ علاوه بر اینکه واردکننده معنای معنوی به هنر و فرهنگ فارسی بود مضمون‌آفرینی نیز می‌کرد که مصراع‌های زیبا و دلنشین وی امروز هر مخاطبی را مجذوب و شیفته می‌کند.

انتهای پیام/ب20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول