اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست سعدی‌پژوهی ‌بررسی شد

ویژگی‌های شعر و ادبیات در روزگار حافظ و سعدی

خبرگزاری فارس: در جهان ذهنی مشترک حافظ و سعدی یأس از روزگار خود، عشق و زهدستیزی به صورت وجهی پر رنگ دیده می‌شود.

ویژگی‌های شعر و ادبیات در روزگار حافظ و سعدی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدعلی حضرتی مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان قزوین در این نشست که به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: حافظ و سعدی با توجه به اینکه هر دو در شهر شیراز زندگی می‌کردند ولی سعدی در بوستان و گلستان نگاه خود را گسترش داده و گویی پای خود را از شیراز فراتر گذاشته است، البته فضای شهری شیراز و صحنه‌های طبیعی آن برای این دو شاعر بزرگوار به یک اندازه جلوه داشته است.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط مشترک در شعر سعدی و حافظ یأس و ناامیدی از زمانه و اصلاح شرایط اجتماعی و سیاسی است.

وی همچنین با اشاره به تفاوت اشعار سعدی و حافظ گفت: در شعر سعدی معشوق عینی‌تر و در شعر حافظ معشوق انتزاعی‌تر دیده می‌شود و حافظ از لحاظ زبان شعر قوی‌تر از سعدی بوده و سعدی در این حوزه عاطفی‌تر، ساده، پر شور و بااحساس است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان سعدی هرچه جلوتر می‌رویم، فاصله بین عاشق و معشوق بیشتر می‌شود و شاعران از معشوق دیگری که انتزاعی، ادبی و بیشتر زاییده خیال و تصور آنهاست سخن می‌گویند.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان قزوین اضافه کرد: در حافظ نگاه امیدوارانه نیز وجود دارد که بسیار تأثیرگذار است و به دلیل امیدی که می‌بخشد از یاد ایرانیان هرگز نمی‌رود ولی فضای کلی ذهن آن روزگار بسیار تلخ و آمیخته با شکایت و گلایه است، چراکه حمله مغول و فجایع و جنایات آنها در عراق و سمرقند و بخارا موجب یأس و ناامیدی مردم شده و بر ذهن شاعران نیز تأثیر گذاشته است.

حضرتی تصریح کرد: به دلیل شرایط نامناسب آن روزگار برخی مانند عبید زاکانی و حافظ لحنی پرخاشگرانه پیدا می‌کنند ولی سعدی با زبان شعری نرم‌تری سخن می‌گوید و علاوه بر آن زهد فروشی نیز رواج پیدا می‌کند، به همین دلیل در شعر سعدی و حافظ علاوه بر یأس و ناامیدی، شاهد برگزیدن وجه عشق و زهدستیزی می‌باشیم.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان قزوین افزود: سعدی در مقام گفت‌وگو با معشوق به نحوی زیبا و ساده سخن گفته که گویی با ما سخن می‌گوید و حافظ مضمون‌های پیش از خود را گرفته و در سطحی بسیار بالا ارائه کرده است و احساس او احساسی منفعل و درون‌نگر و در عین حال بسیار انتقادانه است.

حضرتی سپس به نحوه غزل‌سرایی در روزگار فرخی یزدی اشاره کرد و افزود: در روزگار فرخی عاشق برابر با معشوق است در حالی که در زمان حافظ و سعدی این طور نیست.

در ادامه خلیل قافله‌باشی عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ضمن تشکر از مسئولان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برای برپایی بزرگداشت روز حافظ بسیاری از اشعار حافظ را خواند و اظهار کرد: علت بزرگداشت روز حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و نظامی این است که بزرگانی را که شاهکار هنری و ادبی آفریده‌اند و نه تنها ایران و بلکه متعلق به جهان هستند را بار دیگر یاد کنیم.

وی گفت: کتاب‌ها و اشعار آنها در جهان بارها ترجمه و تصحیح شده آنها در واقع به بشریت خدمت می‌کنند و علم و ادب را در جهان گسترش می‌دهند و مردم آثارشان را دوست دارند.

قافله‌باشی خاطر نشان کرد: سعدی و حافظ در شیراز زندگی می‌کردند و شیراز به این دو شاعر افتخار می‌کند و هر دو در وصف شیراز رقابت معنوی دارند و گاهی یکی بالاتر از دیگری است

وی افزود: حافظ، شیراز را خیلی دوست داشته و هرگز مسافرت نکرده است و اشعار معروفی هم در وصف آن سروده است.

گفتنی است در پایان برنامه نیز توسط گروه موسیقی کامران کاکاوند موسیقی سنتی اجرا شد.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول