اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان خبر داد

رشد 12 درصدی صادرات کردستان به عراق

خبرگزاری فارس: معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان گفت: در شش ماه نخست امسال میزان صادرات استان به کشور عراق 12 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

رشد 12 درصدی صادرات کردستان به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ارسلان ازهاری سه‌شنبه‌‌شب در جلسه شورای استاندارد که در سالن دولت استانداری تشکیل شد، با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: بیش از یک میلیادر دلار از این میزان صادرات خدمات فنی بوده است.

وی تصریح کرد: در شش ‌ماه نخست امسال نیز 430 میلیون دلار صادرات از استان کردستان به کشور عراق صورت گرفت که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

وی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با افزایش صادرات غیرنفتی را یکی از برنامه‌های اصلی دولت عنوان کرد و افزود: دستیابی به این برنامه مستلزم افزایش تولید و حضوری مستمر در بازارهای جهانی است و لازمه این مهم نیز رعایت استانداردهای لازم و تعیین شده است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان از اداره کل استاندارد خواست با نظارت و بازرسی به‌موقع و مناسب مانع خروج کالاهای بی‌کیفیت به خارج از کشور شوند.

ازهاری از تشکیل کمیته صیانت از تولید از ابتدای امسال در استان خبر داد و گفت: از مجموع 300 میلیارد تومان اعتبار این کمیته در سطح کشور، سهم استان کردستان 3 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: با اعتبارات موجود در کمیته ذکر شده تسهیلات کم‌بهره به واحدهای دارای مشکل اختصاص می‌یابد تا به عرصه تولید بازگردند.

وی ادامه داد: در سفر کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به استان وعده داده شد که 11 میلیارد تومان برای کمک به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان اختصاص داده شود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان میزان مراودات تجاری استان کردستان با کشور عراق در سال گذشته را بیش از 35 میلیارد دلار ذکر کرد و بیان داشت: در شش ماه نخست امسال نیز 430 میلیون دلار صادرات با کشور عراق داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

ازهاری با تاکید بر توسعه آزمایشگاه‌های همکار در استان خاطرنشان کرد: باید آزمایشگاه‌های استان از نظر تعداد و تجهیز در حد مطلوبی باشند تا نمونه‌های آزمایشی به استان‌های خارج استان ارسال نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه گفت: در سطح کشور بیش از یک‌هزار و 400 آزمایشگاه با اداره‌کل استاندارد همکاری دارند و 42 هزار نفر نیز در این بخش در حال فعالیت هستند.

سیروس شاه‌غیبی عنوان کرد: در بعضی از کشورها به منظور حمایت از کیفیت و تولید داخلی برای ورود کالاهایی که زیاد مورد نیاز کشورشان نیست استانداردهای سختی در نظر گرفته شده است که باید در ایران نیز چنین تمهیداتی اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی باید برای تولیداتی که هنوز در کشور استاندارد آنها تعیین نشده، مشخص کند.

انتهای پیام/آ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول