اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان:

آستارا سومین مرز فعال کشور است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان از کسب رتبه سوم کشوری پایانه مرزی آستارا در واردات و صادرات خبر داد.

آستارا سومین مرز فعال کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سبحان‌الله علیپور عصر دوشنبه در نشست ویژه کارگروه ترانزیت اداره‌ کل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان با بیان اینکه مرز آستارا یکی از نقات قوت اقتصادی استان و کشور است، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال سهم پایانه مرزی آستارا در واردات کالا معادل هشت درصد واردات مرزهای جاده‌ای کشور بوده است.

وی افزود: پایانه مرزی آستارا 10 درصد صادرات جاده‌ای کشور را نیز در مدت مذکور اجرایی کرده و سومین مرز فعال جاده‌ای کشور در حوزه واردات و صادرات بوده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان با بیان اینکه طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از بین مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم 56 درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود، گفت: پس از آن مرزهای میرجاوه با 13 درصد و آستارا با هشت درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال مرز دوغارون با 27 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بازرگان با 16 درصد و آستارا با 10 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

علیپور با بیان اینکه حجم واردات از مرز آستارا نسبت به مدت مشابه سال 90 کاهش یافته است، گفت: حجم صادرات از مرز جاده‌ای آستارا افزایش یافته است.

وی حجم واردات کالا از مرز جاده‌ای آستارا در شش ماه نخست سال جاری را 79 هزار و 271 تن ذکر کرد و افزود: در این مدت حجم صادرات نیز معادل 354 هزار و 197 تن انواع کالا بوده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی در بخش حمل و نقل نیازمند نوسازی و توسعه ناوگان است، تصریح کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای با حمایت از بخش خصوصی ادامه می‌یابد.

وی داشتن تشکل‌های صنفی در بخش حمل و نقل کالا و مسافر، وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده فعال و جوان در استان، وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و ارتباط نزدیک حمل و نقل جاده‌ای در توسعه و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال‌ جنوب را از مهم‌تر‌ین فرصت‌ها و قابلیت‌های توسعه بخش حمل و نقل گیلان ذکر کرد.

علیپور با اشاره به راه‌اندازی درگاه ملی بار اظهار کرد: با ایجاد درگاه ملی بار که سامانه‌ای الکترونیکی است بهره‌وری حمل و نقل افزایش یافته و از اتلاف سوخت و انرژی نیز جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های ترانزیتی کشور برای صاحبان کالا خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب و در نتیجه برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، اروپای شرقی، مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یک ‌سو و آسیای جنوبی، جنوب شرقی، خاور دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به عنوان یک مزیت برجسته برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان بیان کرد: استان به دلایل شرایط منحصر به‌ فرد حمل و نقلی از جمله وجود مرز زمینی و دریایی، واقع شدن در مسیر کریدور شمال‌ جنوب، موقعیت توریستی و گردشگری، تراکم نسبی جمعیت، نزدیکی شهرها و روستاها، فاصله کم مرکز جمعیتی در گیلان و به اصطلاح تراکم شهرها از موقعیت ویژه و ممتازی در حمل و نقل برخوردار است.

وی تصریح کرد: پایانه مرزی آستارا در مرز مشترک گیلان با کشور جمهوری آذربایجان تنها راه مواصلاتی استان با جمهوری آذربایجان و کشورهای تازه استقلال یافته و حتی دروازه ورود به اروپا و مرز امین در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول