به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سبحانالله علیپور عصر دوشنبه در نشست ویژه کارگروه ترانزیت اداره کل حمل و نقل و پایانههای گیلان با بیان اینکه مرز آستارا یکی از نقات قوت اقتصادی استان و کشور است، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال سهم پایانه مرزی آستارا در واردات کالا معادل هشت درصد واردات مرزهای جادهای کشور بوده است.
وی افزود: پایانه مرزی آستارا 10 درصد صادرات جادهای کشور را نیز در مدت مذکور اجرایی کرده و سومین مرز فعال جادهای کشور در حوزه واردات و صادرات بوده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای گیلان با بیان اینکه طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از بین مرزهای جادهای کشور، مرز بازرگان با سهم 56 درصدی فعالترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار میرود، گفت: پس از آن مرزهای میرجاوه با 13 درصد و آستارا با هشت درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی افزود: عملکرد مرزهای جادهای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان میدهد در نیمه نخست امسال مرز دوغارون با 27 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بازرگان با 16 درصد و آستارا با 10 درصد در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
علیپور با بیان اینکه حجم واردات از مرز آستارا نسبت به مدت مشابه سال 90 کاهش یافته است، گفت: حجم صادرات از مرز جادهای آستارا افزایش یافته است.
وی حجم واردات کالا از مرز جادهای آستارا در شش ماه نخست سال جاری را 79 هزار و 271 تن ذکر کرد و افزود: در این مدت حجم صادرات نیز معادل 354 هزار و 197 تن انواع کالا بوده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه افزایش بهرهوری و صرفه اقتصادی در بخش حمل و نقل نیازمند نوسازی و توسعه ناوگان است، تصریح کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای با حمایت از بخش خصوصی ادامه مییابد.
وی داشتن تشکلهای صنفی در بخش حمل و نقل کالا و مسافر، وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده فعال و جوان در استان، وجود جاذبههای گردشگری و تاریخی و ارتباط نزدیک حمل و نقل جادهای در توسعه و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب را از مهمترین فرصتها و قابلیتهای توسعه بخش حمل و نقل گیلان ذکر کرد.
علیپور با اشاره به راهاندازی درگاه ملی بار اظهار کرد: با ایجاد درگاه ملی بار که سامانهای الکترونیکی است بهرهوری حمل و نقل افزایش یافته و از اتلاف سوخت و انرژی نیز جلوگیری میشود.
وی با اشاره به مزیتهای ترانزیتی کشور برای صاحبان کالا خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب و در نتیجه برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، اروپای شرقی، مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یک سو و آسیای جنوبی، جنوب شرقی، خاور دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیجفارس به عنوان یک مزیت برجسته برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد میشود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای گیلان بیان کرد: استان به دلایل شرایط منحصر به فرد حمل و نقلی از جمله وجود مرز زمینی و دریایی، واقع شدن در مسیر کریدور شمال جنوب، موقعیت توریستی و گردشگری، تراکم نسبی جمعیت، نزدیکی شهرها و روستاها، فاصله کم مرکز جمعیتی در گیلان و به اصطلاح تراکم شهرها از موقعیت ویژه و ممتازی در حمل و نقل برخوردار است.
وی تصریح کرد: پایانه مرزی آستارا در مرز مشترک گیلان با کشور جمهوری آذربایجان تنها راه مواصلاتی استان با جمهوری آذربایجان و کشورهای تازه استقلال یافته و حتی دروازه ورود به اروپا و مرز امین در کشور محسوب میشود.
انتهای پیام/آ10/پ3003