اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم:

غذای 10 میلیون نفر را از ضایعات مواد غذایی کشور می‌توان تامین کرد

خبرگزاری فارس: معاون وزیر علوم گفت: ضایعات مواد غذایی که در کشور در بخش‌های مختلف نگهداری، تولید، برداشت و مصرف شکل می‌گیرد می‌توان حدود 10 میلیون نفر را سیر کرد که این امر نشان از کم‌کاری در زمینه فرهنگ تولید و مصرف غذایی دارد.

غذای 10 میلیون نفر را از ضایعات مواد غذایی کشور می‌توان تامین کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد مهدی‌نژاد نوری، ظهر امروز و در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری خراسان در مشهد برگزار شد، به مقوله امنیت و توجه به این اصل مهم اشاره کرد و اظهار داشت: در جهان امروز امنیت معنی گسترده‌ای یافته به نحوی که در حال حاضر توان نظامی تامین کننده امنیت نیست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود نخستین و مهم‌ترین وجه غذا را امنیت غذایی دانست و گفت: علاوه بر امنیت انرژی، محیط زیست و سایر موارد غذا امروز از اهمیت بالایی در بحث امنیت برخوردار است و در این ارتباط باید به این امر توجه ویژه داشت و آنچه در این ارتباط اهمیت دارد توجه به حفظ کیفیت تولیدات غذایی در جریان افزایش تولید است.

وی ادامه داد: البته در این حوزه توجه به امر آموزش نیز ضروری است و باید به فناوری‌ها در بحث کاشت، داشت و برداشت و فرآوری در زمان و مکان خود توجه و توسعه داد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار توجه بیشتر به بُعد آموزش و فرهنگ‌سازی برای مصرف غذا شد و اظهار کرد: البته در این راستا به بُعد تنوع مصرف و تناسب آن با نیاز بدن نیز باید توجهی خاص داشت چرا که توجه به این موضوعات سلامت مردم را رقم می‌زند.

مهدی‌نژاد ادامه داد: نکته‌ای که شاید دنیا به آن کمتر توجه می‌کند بعد روانی و معنوی غذا است، چینی‌ها در دنیا همه چیز می‌خورند اما در اسلام این گونه نیست و غذا باید طاهر و سالم باشد و حتی اسلام در این خصوص گامی فراتر برداشته و بر حلال بودن غذا تاکید کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آمریکایی‌ها سالانه چندین میلیون تن گندم را دور می‌ریزند و به آتش می‌کشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چرخه تولید مواد غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث نوآوری در چرخه غذا، کیفیت تولید، فرآوری، کفایت و نگه‌داری مواد غذایی مشکلات بسیاری داریم.

مهدی‌نژاد با ارائه آمار ضایعات مواد غذایی افزود: تنها در بحث ضایعات مواد غذایی که در کشور در بخش‌های مختلف نگهداری، تولید، برداشت و مصرف شکل می‌گیرد می‌توان حدود 10 میلیون نفر را سیر کرد که این امر نشان از کم کاری در زمینه فرهنگ تولید و مصرف غذایی دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل ورود سم بیش از حد در برخی از گونه‌های کشاورزی سرطان در میان مردم افزایش یافته است و این یک فناوری معکوس و ناسالم است.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول