اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر علوم:

بازار میلیاردی غذای حلال ابزار همبستگی کشورهای اسلامی است

خبرگزاری فارس: وزیر علوم در پیامی به همایش روز جهانی غذا آورده است: بازار چند میلیاردی غذای حلال ابزار همبستگی کشورهای اسلامی است.

بازار میلیاردی غذای حلال ابزار همبستگی کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کامران دانشجو در پیام خود به همایش روز جهانی غذا که ظهر امروز در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری خراسان در مشهد برگزار شد، آورده است: شانزدهم اکتبر هر سال، روز جهانی غذا است.

در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه توسعه کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند.

استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن‌آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، سبب رونق و پیشرفت در تولید مواد غذایی در ملل جهان سوم می‌شود.

روز جهانی غذا، هشداری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از بدیهی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند.

غذا، از ابتدایی ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن، انکار ناشدنی است.

اشباع غریزه گرسنگی، از آغازین روز آفرینش تاکنون، همراه آدمی بوده، به طوری که می‌توان گفت پیشرفت‌های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است.

در قرآن نیز به این نیاز جسمانی انسان توجه شده و نام برخی از سوره‌ها با خوراکی‌ها شروع می‌شود.

در برخی آیات، گاه به خواص تعدادی از خوردنی‌ها اشاره شده و در برخی دیگر، به حیواناتی که سازنده خوردنی‌های مناسب و مطبوع آدمی است، اشاره گردیده است.

در بعضی آیات، آنجا که از نعمت‌های بی‌مانند بهشتی سخن به میان آمده، از خوردنی‌ها و میوه‌هایی یاد شده که طبعاً برای انسان و رشد قوای جسمانی و عقلانی او مفید هستند.

اسلام، دینی جامع و کامل است که به تمام ابعاد زندگی انسان توجه کرده و قرآن، این کتاب هدایت‌گر، راه و رسم زندگی را به انسان‌ها نشان داده است.

در قرآن در مورد غذا آمده است: «ای مردم از مواد غذایی حلال و پاکیزه‌ای که سفره گسترده زمین در اختیار شما قرار داده بخورید».

برای کشف و استفاده از مواد غذایی گوناگون، بشر باید در نقاط زمین به سیر و سیاحت بپردازد. از این رو در قرآن می‌خوانیم: «خداست که زمین را برای شما رام کرده، پس در کرانه‌های آن سیر کنید و از آنچه در زمین در اختیار شما می‌نهد بخورید.»

مشغولیت ذهنی هشتاد درصد از مردم جهان، دست‌یابی به غذا است، کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای بسیاری از مردم جهان به مشکلی بزرگ و اساسی تبدیل شده است.

با آلودگی و تخریب محیط زیست، مسائل گوناگونی به وجود می آید که در کاهش منابع غذایی جهان مؤثر است، گرما و خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش نزولات جوی، بارش باران‌های اسیدی و سیاست‌های ستمگرانه بعضی از کشورهای قدرتمند در برابر کشورهای در حال توسعه، از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه مردم جهان به شمار می‌آیند.

آمارهای جهانی حاکی از این واقعیت تلخ است که 80 درصد مواد غذایی در دنیا توسط 20 درصد از جمعیت جهان مصرف می‌شود.

به عبارت دیگر 80 درصد جمعیت ساکن در کشورهای فقیر و توسعه نیافته از اساسی‌ترین نیازهای تغذیه‌ای بی‌بهره‌اند.

این توزیع نامناسب مواد غذایی یعنی روند شتابان و استمرار فقر و گرسنگی که حاصل سیاست‌های استکبار جهانی و تحمیل فقر و گرسنگی بر اکثر کشورهای جهان شده است.

جالب این جاست که این مسأله گاه گریبانگیر خود آنها می‌شود، شعار معروفی است که می‌گوید بعضی‌ها می‌خورند تا زنده بمانند و بعضی‌ها زنده مانده‌اند تا بخورند.

بنا به گزارش سازمان‌های بین‌المللی بالاترین آمار مرگ و میر در جهان مربوط به سکته‌های قلبی و عروقی ناشی از سوء تغذیه، چاقی و پرخوری است که کشورهای غربی بالاترین میزان را دارند و بالعکس بالاترین میزان مرگ و میر در کشورهای فقیر ناشی از کمبود مواد غذایی است.

علی‌رغم تبلیغات گسترده جهانی در حمایت از فقرزدایی متأسفانه امروزه مشاهده می‌شود که در بعضی از کشورهای ثروتمند مواد غذایی خود را به دریا می ریزند تا نرخ آنها کاهش نیابد.

لذا برای فقرزدایی و کاهش مرگ و میر ناشی از سوء تغذیه در هر دو جنبه تعدیل توزیع مواد غذایی لازم است.

کشورهای اسلامی با تأسی به دین مبین اسلام و پیروی از دستورات قرآن کریم می‌توانند به عنوان پیشگامان حرکتی نو در جهان  به این مهم همت گمارند و با ایجاد یک مرکز بین‌المللی توزیع مناسب و متناسب مواد غذایی تحت پوشش نهادهای بین‌المللی نظیر UNESCO، WHO،FAO  و سایر نهاد های مرتبط مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه را در هر دو گروه کشورهای فقیر و غنی کاهش دهند.

میزان گسترش و رشد بالای مصرف غذاهای حلال و توجه به این برند در سال های اخیر فرصت های خوبی برای تولید کنندگان مواد غذایی ایجاد نموده است.

این بازار رو به رشد نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در بازارهای غربی که میزان جمعیت مسلمانان با افزایش قابل توجهی مواجه است نیز دیده می‌شود.

رستوران‌هایی که گوشت مصرفی آنها به صورت حلال تهیه شده است، نزد مسلمان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند، تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی بیش از همه به ذبح اسلامی رو آورده‌اند و حتی غذای حلال هم برای نوزادان به بازار آمده است.

بازار جهانی چند میلیارد دلاری محصولات حلال، ابزاری برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و همبستگی کشورهای اسلامی است.

از این رو چنانچه کشورهای اسلامی برای محصولات خود از جمله فرآورده‌های غذایی استاندارد واحدی تعریف نموده و یک برند واحدی استفاده کنند، قدرت‌های استکباری به بهانه‌های واهی چون آلودگی یا عدم کیفیت مناسب نخواهند توانست مغرضانه و با اهداف سیاسی از ورود این قبیل کالاها به بازارهای جهانی ممانعت کنند.

ایران در میان کشورهای اسلامی، از ظرفیت خوبی برای تولید و عرضه محصولات غذایی برخوردار است و همایش‌های بین‌المللی غذا برای معرفی ظرفیت‌های عظیم تولیدات محصولات داخلی و آشنایی بازارهای جهانی با فرآورده‌های غذایی ایران و تجارت متقابل بنگاه‌های اقتصادی فرصت ارزنده‌ای است تا همه کشورهای مسلمان از این بستر استفاده نمایند.

در خاتمه با حمایت از برگزاری چنین همایش‌هایی که بتواند توجه جامعه اسلامی و جهانیان را به مقوله فقر و گرسنگی جلب کند از برگزارکنندگان و سازمان‌های حمایت کننده قدردانی می‌گردد.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول