اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طرح نماینده سمنان در مجلس برای افزایش ثروت ایرانیان

فروش اقساطی سهام به مردم جایگزین پرداخت نقدی یارانه‏ها شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی برای افزایش ثروت ایرانیان گفت: فروش اقساطی سهام به مردم باید در صورت تمایل خود آنها جایگزین پرداخت نقدی یارانه‏ها شود.

فروش اقساطی سهام به مردم جایگزین پرداخت نقدی یارانه‏ها شود

علیرضا خسروی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: پیشنهاد جالب توجهی در کمیسیون اقتصادی مجلس محلی سمنان و مهدیشهر برای افزایش ثروت ایرانیان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که در صورت تأیید و اجرا، بسیار در امور اقتصادی راهگشا خواهد بود.

وی عنوان این طرح را «فروش اقساطی سهام به مردم به جای پرداخت نقدی یارانه‏ها به صورت اختیاری» عنوان کرد و ادامه داد: بالا رفتن حجم نقدینگی در جامعه عوارض ناخواسته‏ بسیاری را به همراه دارد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش حجم نقدینگی در دست مردم به نوعی قدرت سیاست‏گذاری را از دست دولت‏مردان خارج می‏کند و می‏توان آن را به سیل خروشانی تشبیه کرد که به هر حوزه‏ای وارد شود، جز ویرانی چیز دیگری باقی نمی‏گذارد.

خسروی اضافه کرد: نقدینگی بالای موجود در دست مردم ناخودآگاه خسارات جبران‏نشدنی به بار می‏آورد و اگر بتوانیم این سیل خروشان را از طریق بنای سدهای محکم مهار کنیم، در اقتصاد به موفقیت می‏رسیم.

وی تصریح کرد: در این صورت است که می‏توانیم نه تنها از این خسارات جلوگیری کنیم، بلکه قادر خواهیم بود تا آن را به نعمتی تبدیل سازیم که در راه توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور به جریان بیفتد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای مهار این حجم نقدینگی، تاکنون سیاست‏های بسیاری را به کار برده است که می‏توان در این بخش به فروش سکه، اوراق مشارکت، بالا بردن سودهای بانکی و راهکارهای دیگر اشاره کرد.

خسروی بیان داشت: روشی که در مجلس محلی سمنان و مهدیشهر پیشنهاد شده، راهی بسیار آسان برای کنترل بازار و در عین حال، عامل جلوگیری از ورود مقدار زیادی از نقدینگی به جامعه است.

وی افزود: با این تدبیر، نقدینگی موجود در دست مردم به سمت تولید و اشتغال هدایت می‏شود و باعث افزایش ثروت خانوارها نیز خواهد شد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در برهه کنونی در هر ماه مبلغ 45 هزار و 500 تومان به هر فرد بابت یارانه پرداخت می‏کند و این رقم در هر ماه حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان می‏شود.

خسروی اضافه کرد: اگر این میزان در طول سال محاسبه شود، مشخص خواهد شد که دولت در سال بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‏کند و این نقدینگی وارد جامعه می‏شود.

وی در عین حال گفت: دهک‏های پایین جامعه واقعاً به این یارانه نیازمند هستند و ما آنان را از طرح پیشنهادی کنار می‏گذاریم اما در خصوص سایر دهک‏ها، یارانه‏های پرداختی وارد بازار می‏شود و در حقیقت همین پول‏هاست که تورم ایجاد می‏کند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در راستای همین طرح پیشنهاد کرد تا دولت شرکت‏هایی را که می‏خواهد در مسیر خصوصی‏سازی به بخش غیردولتی واگذار کند، در گام نخست اولویت‏بندی شود.

خسروی افزود: در مرحله دوم باید به خانوارهای ایرانی اعلام شود که هر کس به جای یارانه، می‏خواهد سهام دریافت کند می‏تواند به سایت هدفمندی یارانه‏ها مراجعه کرده و فرم مخصوص آن را تکمیل کند.

وی ادامه داد: سپس، سازمان هدفمندی یارانه‏ها باید اطلاعات مورد نظر را در اختیار سازمان خصوصی‏سازی قرار دهد تا فعالیت‏ها وارد روال اجرایی طرح شود.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پاشنه آشیل موفقیت این طرح اختیاری بودن آن است، گفت: بعد از اولویت‏بندی شرکت‏ها، سهام به ترتیب ثبت‌نام خانوارها به آنان تعلق می‏گیرد.

خسروی اضافه کرد: این سهام به نام سرپرست خانوار صادر می‏شود ولی تا زمان تسویه حساب در وثیقه دولت باید باقی بماند و در اصل، برای هر عضو خانواده حدود 2 میلیون تومان سهم در این طرح می‏توان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه سود سهام واگذار شده به افراد باید سالانه پرداخت شود، تصریح کرد: دولت نیز بابت واگذاری سالانه 15 درصد سود دریافت می‏کند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین به بیان احتمالات اجرای این طرح پرداخت و گفت: در صورت فوت هر فرد از خانواده با توجه به عدم پرداخت یارانه وی، دوره پرداخت یارانه دیگر اعضای خانواده افزایش پیدا می‏کند.

خسروی بیان کرد: همچنین در صورت ولادت هر فرد در خانواده با توجه به افزایش یارانه وی، دوره پرداخت یارانه دیگر اعضا کاهش می‏یابد.

وی یادآور شد: در صورت پایان دوره پرداخت مبلغ یارانه‏ها، سهام از وثیقه دولت درآمده و مجدداً یارانه فرد برقرار می‏شود و امیدواریم با این طرح، خصوصی‏سازی به معنی واقعی کلمه اتفاق بیفتد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید شرکت‏هایی به مردم واگذار شود که صاحب نام بوده و سودده باشند تا اعتماد عمومی برای واگذاری‏های بعدی جلب شود.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول