اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار فراکسیون رهروان ولایت مطرح شد

3 مشکل اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها از نگاه آیت‌الله مکارم‌شیرازی

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم‌شیرازی سه اشکال اساسی در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کرد و گفت: باید دید آیا مشکلات مرحله اول طرح حل شده است که بخواهند مرحله دوم را به اجرا درآورند.

3 مشکل اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها از نگاه آیت‌الله مکارم‌شیرازی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای فراکسیون رهروان ولایت در سخنانی با اشاره به اینکه تشکیل چنین فراکسیونی با هدف حل مشکلات و توجه به نیازهای کشور قابل تقدیر است گفت: شرایط امروز کشور برخلاف تصورات موجود شرایط خطرناکی نیست ولی اگر بی‌تدبیری شود ممکن است که شرایط خطرناک شود.

وی اضافه کرد: نظام به قدری قدرتمند است که کارهای دشمن نمی‌تواند آن را متزلزل کند به شرط اینکه ما نیز بیدار باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مجلس باید مسائل را به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهد، اظهار کرد: باید برنامه‌های خود را به صورت قاطع‌تر برای مردم و مسئولان تبیین کنید.

وی بیان کرد: در مسئله هدفمندی یارانه‌ها باید شفاف سخن گفت، باید دید آیا مشکلات بخش اول حل شده است که بخواهند به سراغ مرحله دوم این طرح بروند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارای سه مشکل اساسی است افزود: مشکل اول این است که برای اینکه یارانه به مردم بدهیم بودجه جاهای دیگر قطع شده و به این بخش اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از اهداف هدفمندی یارانه‌ها این بود که صنعت مورد حمایت قرار گیرد، آیا به بخش صنعت از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها اعتباری اختصاص داده شده است؟

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ارائه یارانه به تمام جمعیت کشور کار صحیحی نیست خاطر نشان کرد: باید 30 تا 50 درصد مردم یارانه بگیرند و درآمد حاصل از 50 درصد دیگر که رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان می‌شود در تولید و صنعت هزینه شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تخصیص بودجه‌های فرهنگی اظهار کرد: بسیاری از بودجه مؤسسات فرهنگی در قم یا قطع شده و یا نصف شده است و انجام بسیاری امور فرهنگی، چاپ کتب و پژوهش‌های مختلف متوقف شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطر نشان کرد: در مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 400 نفر به امر پاسخگویی اهتمام داشتند که اکنون به دلیل کاهش بودجه این تعداد به 40 نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به پرداخت شهریه به طلاب در برخی کشورهای خارجی از جمله عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان، افغانستان، هند و پاکستان تصریح کرد: قرار بود که برای این امر دلار به نرخ مرجع واگذار شده و تصویب کردند که 500 هزار دلار در ماه در اختیار ما قرار گیرد که این رقم محقق نشد و ما به ناچار باید دو برابر در این بخش هزینه کنیم.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی یک طرح بنیادی است بیان کرد: تصور من این است که کار قابل ملاحظه‌ای در خصوص تولید ملی انجام نشده و اقدامات صورت گرفته در حد شعار بوده است و بیشتر به اسم تکیه شده است.

وی با اشاره به اینکه با رونق گرفتن تولید ملی مشکل گرانی حل می‌شود افزود: باید تولید ملی را شفاف و منطقی مورد بررسی و پیگیری قرار دهید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه بروز مفاسد اخلاقی چهره نظام و جمهوری اسلامی را خدشه‌دار می‌کند گفت: طلاق، بی‌حجابی، مواد مخدر، برگزاری مجالس خاص و پخش برخی فیلم‌ها حتی با مجوز وزارت ارشاد از جمله مشکلات موجود در این بخش به شمار می‌رود.

وی ضرورت توجه به مسائل معیشتی مردم را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: ما این همه مجروح و شهید ندادیم که فقط رفاه مادی محقق شود، معنویت و فرهنگ اسلامی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در زمینه مبارزه با مفاسد نسبت به اجرای طرحی اهتمام دارد، اضافه کرد: باید در این زمینه طرحی دقیق داشت که باید کار را از کجا شروع کرد و مجلس باید طرحی جامع را تصویب کرده و بتواند آن را اجرایی کند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد اخلاقی نیازمند طرحی کاربردی است افزود: بر روی جزئیات دست بگذارید و به صورت جزئی مسائل را پیگیری کنید.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول