اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان‌رضوی:

اقتصاد کشور از نبود مدیریت اقتصادی رنج می‌برد

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان‌رضوی گفت: ناهماهنگی و عدم مدیریت اقتصادی مشکل بسیار بزرگی است که اقتصاد کشور از آن رنج می‌برد.

اقتصاد کشور از نبود مدیریت اقتصادی رنج می‌برد

محمدحسین روشنک ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: این مسئله که عنوان می‌شود تمام مشکلات اخیر ناشی از تحریم‌ها است، به هیچ‌وجه صحت ندارد و رئیس‌جمهور نیز بارها در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های خود روی این مسئله تاکید کرده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان‌رضوی افزود: رئیس‌جمهور همواره اعلام می‌کند که ایران ذخایر بسیار زیاد ارزی دارد و تلقی فعالان اقتصادی از این صحبت این است که بخشی از درآمدهای نفتی همواره ذخیره می‌شود و در شرایط سخت اقتصادی می‌توان از آن استفاده کرد.

روشنک گفت: در حال حاضر در کشور مشکلاتی در عرصه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، اما واقعیت این است که وضعیت اصلاً بحرانی نیست و می‌توان با مدیریت صحیح این مشکلات را نیز پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد: ناهماهنگی و عدم مدیریت اقتصادی مشکل بسیار بزرگی است که اقتصاد کشور از آن رنج می‌برد و لازم است که بانک مرکزی در این زمینه همخوانی و هماهنگی بیشتری با برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور داشته باشد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان‌رضوی یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی واردکنندگان این است که برای مثال، کالاها وارد بنادر کشور می‌شود، اما بانک مرکزی اسناد مربوطه را تحویل نمی‌دهد و آنها نمی‌توانند کالای خود را وارد بازار کنند.

روشنک گفت: مسئله دیگر واردکنندگان این است که نرخ ارز اصلاً دارای ثبات نیست و اگر امروز واردکننده کالای خود را با ارز 1600 تومان وارد می‌کند، فردا که ارز برای مثال به 1400 تومان می‌رسد، تکلیف این واردکننده چیست؟ آیا این واردکننده باید ضرر کند؟ البته در شرایط فعلی بسیاری از واردکنندگان ریسک نمی‌کنند و کالای خود را با همین شرایط نیز به فروش می‌رسانند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی عنوان کرد: این مرکز در صورتی می‌تواند مفید باشد که دولت در آن، ثباتی را به لحاظ قیمتی به وجود بیاورد؛ زیرا در غیر این صورت مشکل‌ساز است.

روشنک بیان کرد: برای مثال، دولت باید به واردکنندگان مابه‌التفاوت قیمت ارز را قبل از ورود کالای واردکننده به بازار بپردازد؛ زیرا در غیر این صورت واردکننده نمی‌تواند کالای خود را به بازار عرضه کند.

صادرکننده نمونه کشوری در ادامه با اشاره به مشکلات عرصه صادرات نیز در شرایط نوسانات ارزی خاطرنشان کرد: در عرصه صادرات در شرایط فعلی باید بسیار محتاط عمل کنیم، به‌ ویژه در مورد کالاهایی که مواد اولیه آنها را از خارج از کشور وارد می‌کنیم، نباید مجددا دست به صدور آنها بزنیم و البته در شرایط فعلی این مسئله تاحدودی رعایت می‌شود.

روشنک تاکید کرد: نباید کالاها و مواد اولیه‌ای را که با ارز مرجع وارد کرده‌ایم را مجددا صادر کنیم.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول