اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های قابل انتقال وزارت بهداشت خبر داد

مرگ سالانه 55 هزار نفر بر اثری هاری در دنیا

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: سالانه 55 هزار نفر بر اثر بیماری‌ هاری در دنیا جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ سالانه 55 هزار نفر بر اثری هاری در دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمدرضا شیرزادی ظهر امروز در سمینار یک روزه هاری در انستیوپاستور شمال کشور در آمل با بیان اینکه سالانه 55 هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: بیش از 15 میلیون نفر نیز در سال تحت درمان ناشی از حیوان گزیدگی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه 99 درصد هاری توسط سگ‌ها انتقال پیدا می‌کند، افزود: 96 درصد هزینه‌های درمان پیشگیری هاری در کشورهای آسیایی صورت می‌گیرد.

شیرزادی با اعلام اینکه متوسط نرخ گزش در دنیا یک و چهار دهم در هر هزار نفر است، افزود: این میزان یک و هفت دهم گزارش شده است که این میزان از رقم جهانی بالاتر است.

* مرگ ناشی از هاری در ایران کمتر از میانگین دنیا است

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از هاری در دنیا هفت و هشت دهم در میلیون نفر است، گفت: این میزان هفت صدم در ایران گزارش می‌شود و این نشان می‌دهد مرگ ناشی از هاری در ایران کمتر از میانگین دنیا است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت پراکندگی حیوان گزیدگی در ایران گفت: اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری بیشترین میزان حیوان گزیدگی را در کشور دارند.

این مسئول بیان کرد: سگ‌ها 80 درصد و گربه‌ها 14 درصد هاری را در کشور در سال گذشته موجب شدند.

شیرزادی با بیان اینکه بیشتر سگ‌هایی که مورد گزش قرار دادند دارای صاحب بودند، ادامه داد: تاکنون فکر می‌کردیم بیشتر سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد عامل گزیدگی هستند.

وی با اعلام اینکه 59 درصد حیوان گزیدگی در مناطق روستایی و 41 درصد در مناطق شهری رخ می‌دهد، اذعان داشت: اگر برنامه پیشگیرانه خوبی در این زمینه نداشته باشیم باید شاهد افزایش ابتلا به هاری در کشور با شیم.

این مسئول با اشاره به اینکه از 309 مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته 170 مورد مثبت اعلام شده است، متذکر شد: این نشان می‌دهد 55 درصد گزیدگی ها در سال گذشته به هاری انجامیده است.

انتهای‌ پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول