اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه علامه مجلسی خبر داد

فهرست‌نویسی قرآن‌های خطی حرم سیدالشهدا

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و محقق میراث مکتوب شیعه از تدوین فهرست 120 نسخه نفیس قرآن کتابخانه حرم امام حسین(ع) در آینده خبر داد.

فهرست‌نویسی قرآن‌های خطی حرم سیدالشهدا

حجت‌الاسلام سیدحسن موسوی‌‌بروجردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تشرف به حرم امام حسین(ع) به منظور فهرست‌‌نگاری نسخه‌های خطی کتابخانه این حرم اظهار کرد: بخش اول شامل کتاب‌های کتابخانه حرم امام حسین(ع) مربوط به نسخه‌های خطی قرآن‌های موجود در حرم سیدالشهدا(ع) و بخش دوم نسخه‌های خطی کتاب‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه حدود سه هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه امام حسین(ع) وجود دارد گفت: بیش از 500 قرآن خطی در کتابخانه حرم امام حسین(ع) موجود است که از این تعداد 120 قرآن نفیس هدیه شده توسط ملوک و سلاطین ایرانی، هندی، عراقی و عثمانی است.

رئیس کتابخانه علامه مجلسی عنوان داشت: قرآن‌ها از نظر لوح‌ها و تهذیب‌هایی که در آنها به کار رفته بود بیانگر مکاتب مختلف دولت‌های اسلامی در ایران، هند و ترکیه است.

وی از تدوین فهرست 120 نسخه قرآن‌های منتخب نفیس موجود در حرم امام حسین(ع) خبر داد و افزود: سعی شده در فهرست به تمام زوایای نسخه‌شناسی قرآن‌ها در زمینه هنری مانند نوع خط‌، خطاط، سرلوح‌ها، شمسه‌های نسخه‌های خطی و طریقه تزئین صفحات پرداخته شود.

موسوی‌‌بروجردی خاطر نشان کرد: منطقه تدوین قرآن خطی در عصرهای مختلف در این فهرست از طریق نوع و طریقه تهذیب‌نگاری و خطاطی مشخص شده است.

وی یادآور شد: بالغ بر 80 درصد قرآن‌هایی که در حرم سیدالشهدا(ع) وجود دارد از مکاتب هنری ایران بوده و توسط خود ایرانیان با وقف‌نامه‌های ایرانی و فارسی در کتابخانه حفاظت می‌شود.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول