اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عدم حس مسئولیت‌پذیری برخی شهروندان و تحمیل هزینه‌های اضافی

خبرگزاری فارس: به دلیل عدم مشارکت برخی شهروندان در نظم دادن به زمان خارج کردن زباله خانگی در آبادان، میلیون‌ها تومان بابت هزینه جمع‌آوری چند باره زباله در این شهر به هدر می‌رود.

عدم حس مسئولیت‌پذیری برخی شهروندان و تحمیل هزینه‌های اضافی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شهرداری آبادان در سال گذشته اقدام به اجرای طرح مکانیزاسیون خدمات شهری و نصب مخازن زباله در معابر شهری کرد.

این مخازن زباله، در هر سه منطقه شهر آبادان و معابر اصلی و فرعی نصب شد تا فرهنگ سال‌ها بیرون گذاشتن زباله کنار تیر برق و گوشه خیابان به فراموشی سپرده شده و شهروندان عادت به دفع زباله در مخازن کنند.

از دیگر سو، شهرداری آبادان تلاش داشت تا فرهنگ بیرون گذاشتن زباله از منزل در ساعت 21 - 9 شب - را نیز در شهر نهادینه کند که تا حدودی نیز موفق شد اما همکاری نکردن گروهی از مردم، مشکلات دفع زباله را احیا کرد.

وجود زباله در تمامی ساعات روز در مخازن زباله، در حالی که به گفته شهردار آبادان، در برخی مناطق روزی سه بار زباله نیز جمع می‌شود، سبب شده تا زمان رعایت نشدن حقوق شهروندی از سوی برخی از همشهریان مشکلات ادامه داشته باشد.

جمع آوری چند نوبته زباله در شهر آبادان از سوی شهرداری، نشان از حساسیت مدیریت شهری نسبت به وضعیت سلامت و بهداشت شهروندان دارد اما تبعات این خدمات، رفتارهای ناصحیح و بدعت‌های تازه‌ای را به دنبال داشته است که از سوی شهروندان ایجاد شده چرا که بسیاری از آنها در ساعاتی غیر از ساعات تعیین شده زباله را به مخازن می‌ریزند.

مشکلات پیامد دور ریختن زباله‌ها در هر ساعتی گریبان گیر شهر و محیط زیست شهری شده و مخاطرات بسیاری را به همراه دارد و البته هزینه‌های بسیاری را نیز به ساختار مدیریت شهری تحمیل کرده است.

شاید خیلی از ما ساعت هفت صبح خیابان‌ها و کوچه‌های  شهر را دیده باشیم که آرام آرام از حضور شهروندانی که بر سر کار خود می‌روند پر می‌شود. مرد یا زن خانه راهی محل کار می‌شوند و بعد از کارهای معمول، این کیسه زباله شب است که در دست آنها است و به داخل مخازن حمل زباله پرتاب شود، کاری که باید هر شب ساعت 9 شب انجام می‌شد.

انگار نه انگار که همین چند ساعت قبل و هنگام استراحت شهروندان بود که خودروهای حمل زباله و ماموران شهرداری، مخازن زباله را تخلیه کردند و ساعات اولیه صبح، خبری از زباله در مخازن نبود.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان در این باره می‌گوید: به دلیل اهمیتی که سلامت شهر و شهروندان برای ما دارد، مجبوریم چند بار در طول شبانه روز زباله‌ها را جمع کنیم در حالی که در هیچ جای جهان چنین چیزی سابقه ندارد. با این حال معتقدیم این روند باعث بروز پدیده بیرون گذاری زباله‌ها در ساعات غیر معمول شده که شهروندان در حال تکرار و عادت کردن به آن هستند.

وی با اشاره به اینکه آبادان شهر بزرگی است و در صورتی که شهروندان بخواهند زباله‌هایشان را در هر ساعتی که بخواهند بیرون بگذارند هزینه زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند اما ما هم نمی‌توانیم زباله‌ها را در خیابان رها کنیم.

با آنکه سالهاست قرار گذاشتن زباله در ساعت 9 شب به روندی ثابت در برنامه‌های مدیریت شهری تبدیل شده اما به تازگی زباله‌های شهری همزمان با خروج شهروندان از منزل در ابتدای روز خارج می‌شود. نتیجه این اقدام هم چیزی نیست جز وجود زباله در تمامی ساعت روز در مخازن و استشمام بوی تعفن از مخازن و برهم خوردن نظم شهر و آراستگی آن.

مدیران شهر هم برای جبران موضوع اینکه «شهر ما، خانه ما» است، با پرداخت هزینه‌های اضافه به جمع آوری دوباره و سه باره زباله‌ها پرداخته تا لااقل بوی تعفن و انواع حشرات، میهمان منازل نشود. بی شک مدیران شهری دغدغه سلامت شهروندان را دارند.

آبادانی‌ها آنگونه که مسئولان شهری می‌گویند، از رکورد داران تولید زباله هستند. بی‌محابا زباله تولید می‌کنند و سرانه آنها بالاست. از سویی، تفکیک زباله چندان جایی در تولید زباله‌های شهری ندارد و برخی شهروندان هر چه دستشان می‌آید، یکجا و بدون تفکیک و جداسازی دفع می‌کنند. حتی در زباله‌هایی که دفع می‌کنند تیغ‌های اصلاح و شیشه خورده و هر آنچه خطر آفرین است نیز پیدا می‌شود!

در آخرین مرحله تولید زباله نیز، زباله‌های خود را بی‌خیال قوانین نانوشته و گوشزدهای مسئولان، در هر ساعتی بیرون می‌گذارند و در ادامه، معترض هستند که: چرا زباله همچنان در شهر است؟ چرا همیشه جمع نمی‌شود؟ چرا مگس و پشه و ... داریم؟ و هزار چرای دیگر. بی‌توجه به آنکه مسئولیت اول و آخر در این بخش از فرآیند زباله با خودشان است و این آنها هستند که باید تلنگری به خود بزنند...

نگاهی به رفتارهای برخی شهروندان در حوزه محیط زیست گویای این نکته است که برخی بی‌تفاوتی‌های شهروندان به مسئولیت‌ها و حقوق خود در شهر، پدیده‌هایی تاسف بار را همراه دارد که در حوزه محیط زیست و زباله اکنون شاهد آن هستیم. شاید روزی نباشد که مطلبی در مطبوعات در خصوص دفعات جمع‌آوری زباله‌های شهر و لزوم قراردادن زباله در ساعت معین نخوانیم. بسیاری از شهروندان هم در همان ساعات ابتدای صبح، خروج کیسه‌های زباله را می‌بینند و به سادگی از آن می‌گذرند و در این میان آنچه می‌ماند، بی نظمی و نازیبایی‌ها در شهر است.

هزینه‌های صدها میلیون تومانی مدیریت زباله‌ها در شهر و تلاش‌هایی که برای جبران کم کاری های گروهی از مردم در بیرون گذاردن زباله می‌شود، خود گویای این نکته است که حس مسئولیت پذیری در برخی شهروندان رو به فراموشی است که احیای آن، شاید بیش از هر اقدام دیگری به مدیریت محیط زیست شهری کمک کند.

.............................

گزارش از محمود تیلا

.............................

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول