اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور تقویت جایگاه دهیاری و تحول در روستاها

تصویب طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها ضرورت دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصویب طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت جایگاه دهیاری و تحول در روستاها بسیار مهم بوده و ضرورت دارد.

تصویب طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها ضرورت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، ابراهیم جعفری صبح امروز در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل امور مجلس و بین‌الملل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون اداره کل عمران روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی گچساران به منظور بررسی مشکلات و نیازمندی‌های شهرداری دوگنبدان و دهیاری‌های این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در سطح کشور 63 هزار نقطه روستایی وجود دارد و در کهگیلویه و بویراحمد یک‌هزار و 792 روستای دارای سکنه داریم.

* درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میزان کشوری است

وی با بیان اینکه در کشور میانگین درصد جمعیت روستایی 29 درصد است، افزود: 47 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در روستاها زندگی می‌کنند که با توجه به این میزان، لازم است خدمات‌رسانی به روستاها از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های روستاهای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در کشور 83 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش نهاد دهیاری‌ها قرار دارد که این میزان در استان 72 درصد است.

جعفری با اشاره به توان تخصصی دهیاران در سطح کشور و به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در کشور 55 درصد دهیاران دیپلم، 11 درصد فوق دیپلم و 18 درصد لیسانس به بالا هستند.

وی یادآور شد: در کهگیلویه و بویراحمد 54 درصد دهیاران دیپلم، 17 درصد فوق دیپلم و 26 درصد لیسانس هستند و سه دهیار هم فوق لیسانس هستند.

جعفری ادامه داد: با مقایسه میزان تحصیلات و توان تخصصی دهیاران کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کشوری، توانمندی و پتانسیل مطلوب و بالای دهیاران کهگیلویه و بویراحمد را اثبات می‌کند.

* اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت استانی توزیع شود

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی، آموزشی و کاربردی برای دهیاران کهگیلویه و بویراحمد از تداوم برگزاری این دوره از آموزش‌‌ها خبر داد.

جعفری بیان داشت: تعداد پراکنش دهیاری‌ها در سطح جغرافیای ایران اسلامی و کهگیلویه و بویراحمد نشان‌دهنده تأثیرگذاری نهاد دهیاری‌ در کشور و به تبع آن در این استان است.

وی با اشاره به فعالیت 15 تعاونی دهیاری در استان و طی اقدامات لازم برای فعالیت دو تعاونی دهیاری دیگر تا پایان سال عنوان داشت: تعاونی دهیاران از طریق هم‌افزایی مالی و تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز عمرانی و خدماتی می‌توانند خدمات بیشتری را به روستائیان ارائه دهند.

جعفری کمبود اعتبارات و کمبود ماشین‌آلات دهیاری‌ها را عمده‌ترین و مهم‌‌ترین مشکل دهیاری‌های استان عنوان کرد و از مسئولان خواست تا با توجه به موقعیت روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و جمعیت بالای روستایی، در این زمینه مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده و فراهم‌ شدن زمینه‌ای برای توزیع اعتبارات این ماده به صورت استانی و بر اساس جمعیت را از دیگر خواسته‌ها در راستای توسعه روستایی و افزایش توان مالی دهیاری‌ها عنوان کرد.

جعفری با اشاره به نبود امنیت شغلی برای دهیاران و لزوم تصویب قانون دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تصویب این طرح بسیاری از مشکلات را در روستاها رفع کرده و تحول جدی در حوزه مدیریت نوین روستایی ایجاد می‌‌کند.

وی از نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواست تا در زمینه تصویب این طرح با دیگر نمایندگان مجلس رایزنی‌هایی داشته باشد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول