اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

معلمان دارای کلاس و کلاس‌های دارای معلم در گچساران

خبرگزاری فارس: همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در اول مهر ماه، تمامی مدارس گچساران آماده پذیرش دانش‌آموزان بوده و معلمان نیز در همه پایه‌های تحصیلی حتی در دورترین نقطه روستاها آماده زمزمه سرود دانش و معرفت بودند.

معلمان دارای کلاس و کلاس‌های دارای معلم در گچساران

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، سال تحصیلی 92-91 از راه رسید و نزدیک به 21 هزار دانش‌آموز در گچساران راهی مدارس شدند تا سرود دانایی را در کلاس‌های معرفت زمزمه کنند.

بدون شک فراهم شدن این بستر به همین راحتی میسر نگشته و ساعات هنگفتی در قالب جلسات کارشناسی (41 جلسه معادل 97 ساعت مفید) مصروف گردید و نتایج ارزشمندی حاصل شد و همگان اذعان دارند که آموزش و پرورش عرصه‌ای است که بدون مشارکت جامعه (اولیا، دستگاه‌های اداری، اصحاب رسانه و...) حرکتی کند و ایستایی دارد.

از همه مهم‌تر فراهم شدن محیطی آرام و خالی از دغدغه نیاز مبرم این دستگاه عظیم و مهم است تا بتواند اهداف متعالی که همانا تعلیم و تربیت را به انجام رساند.

البته این دستگاه همچون سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان جامعه، بیشتر و بیشتر به انتقاد البته از نوع سازنده، مفید و برخاسته از صداقت و نیز پیشنهاد و راهکار اصلاح‌گرانه نیاز داشته و بقای خود را در این راستا می‌داند.

در مقابل ایجاد حاشیه، تولید دغدغه و درگیر نمودن متولیان آموزش و پرورش به امور غیر ضروری علاوه بر هدر رفت زمان، کم لطفی و تضییع حقوق اولیا و دانش‌آموز خواهد بود و به طور حتم خسارت جبران‌ناپذیری را به این عرصه وارد می‌کند.

از طرفی همه ما به ویژه آنانی که احساس مسئولیت در قبال جامعه دارند وظیفه دارند مانند اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی و آنهم دوسویه را به منظور ایجاد تعامل میان جامعه و آموزش و پرورش پی نمایند تا حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات در خدمت این دستگاه قرار گیرد و آینده‌ای روشن و شکوفا هویدا گردد.

آموزش و پرورش گچساران ضمن قدردانی از حسن نظر رسانه‌های منصف و آگاه از مسایل آموزش و پرورش انتظار دارد سایر عزیزانی که دستی در عرصه آگاهی‌بخشی جامعه دارند و شاید هم در آغاز راهند آموزش و پرورش را با حسن نظر توأم با اصلاح‌گری رصد نمایند که خود جای تحسین دارد.

حال همه ما واقفیم که عرصه نظام تعلیم و تربیت سوای از سایر دستگاه‌ها حساسیت و در عین حال ارزش و قداست ویژه داشته و نمی‌باید بدون تأمل و تحقیق در مورد همه جوانب آن اظهار نظر کرد که همانگونه که عرض شد خسران بدون جبرانی را متحمل جامعه و در نهایت آینده‌سازان این مرز و بوم خواهد نمود.

لازم می‌دانیم اشاره‌ای هر چند گذرا به خبر منتشر شده در یکی از سایت‌های محلی مبنی بر نبود معلم در تعدادی از روستاهای این شهرستان و حتی روستاهای پر جمعیت گچساران نماییم:

1- انصاف ایجاب می‌کند منبع خبر نباید از طرف کسانی مانند متوقعان فراقانون باشد که متحمل ضرر شخصی از جانب دستگاهی باشند.

2- منبع خبر باید موثق باشد.

3- خبر نباید از شنیده‌ها باشد زیرا زیرساخت رسانه دیدن است و مشاهده

در هر حال رشته کلام به پاسخ موارد مطروحه می‌دهیم.

1- مدرسه لقمان در پانصد دستگاه در هیچ شرایطی کلاس با گنجایش 40 نفر نداشته است. ( البته خبر سایت طبق شنیده‌ها است)

2- در روستای آرو در شش پایه فقط یک معلم مورد نیاز بوده و طی مکاتبه با اداره کل متبوع (جلسه 5/7/91 شهرستان) تقاضای نیاز شده است (که منبع خبر سایت بر اساس شنیده‌های موثق است)

3- در دبستان‌های روستاهای بیدزرد و باباکلان هیچ نوع نیازی وجود نداشته و معلم پایه ششم که بومی است مغایرتی با قانون و ضوابط نداشته و طرح این موضوع قداست خبر و رسانه را زیر سؤال می‌برد.

4- تدریس معلم توانمند در دو درس هیچ‌گونه مغایرتی با قوانین نداشته و این امر سابقه دیرینه‌ای در آموزش و پرورش دارد.

5- مدارس دیل از نظر معلم به طور کامل تأمین گردیده است (منبع خبر سایت بچه‌ها بوده‌اند آن هم آنطور که بچه‌ها فهمیده‌اند) مگر نبود معلم قابل فهم، درک و لمس نیست که احتیاج به فهمیدن داشته باشد.

6- خودداری از تدریس در پایه ششم توسط معلمین انتقالی صحت نداشته و هیچ معلم بدون ابلاغ (انشایی یا سیستمی) در آموزش و پرورش گچساران وجود ندارد.

7- در زمینه فارغ‌التحصیلان تربیت معلم نحوه توزیع نیروها و تعیین مکان و اعلام سهمیه برای هر منطقه یا شهرستان به عهده اداره کل متبوع بوده و این شهرستان هیچ‌گونه دخالتی در اجرای آن نداشته است.

8- درخواست نیروی نهضتی برای جبران بخشی از نیازها امری است قانونی لیکن این شهرستان تقاضای کلی از اداره کل داشته و اشاره‌ای به گروه، مکان و منبع خاصی را برای تأمین ننموده است که اداره کل خود بر وظایف خویش آشنایی و تسلط داشته و در صورت تقاضای نیرو از طریق مناطق یا شهرستان‌ها خود اداره کل تصمیم‌گیرنده است.

9- با وجود وضعیت اقتصادی موجود و با توجه به تحریم‌ها همه امکانات زیرساختی مدارس دارای پایه ششم تأمین گردیده و خوشبختانه در این شهرستان جای تحسین دارد. علاوه بر آن معاونت پشتیبانی این مدیریت از اوایل شهریور با سرکشی از مدارس به دنبال شناسایی مدارسی است که رایانه مازاد در اختیار داشته و می‌توان بخش اعظمی از نیازهای پایه ششم در مدارس را تأمین کرد. علاوه بر این موضوع پیشنهاد اجرای طرح مینی‌بوس سیار رایانه به منظور تأمین نیاز مدارس روستایی از طریق این شهرستان مورد موافقت اداره کل قرار گرفته و این ابتکار به زودی اجرایی می‌شود.

افراد سخت‌کوش، شفاف‌ساز و آگاهی‌بخش جامعه اسلامی (اصحاب رسانه) مطمئن باشند آموزش و پرورش بنا به رسالت خود در پرورش دانش‌آموزان مدیر فردا، انتقادپذیر این آمادگی را با صراحت و صداقت توأم با جرأت دارد که مشکلات فراروی آموزش و پرورش شهرستان را در چارچوب قانون به اطلاع آحاد جامعه برساند تا نیازی به واسطه‌های غیر موثق و شنیده‌های غیر مستند نباشد.

در پایان مفتخریم که در آستانه نخستین سال اجرای سند تحول بنیادین بیش از 95 درصد مدارس گچساران از لحاظ نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آماده ارائه خدمت آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان عزیز بوده و اولیاء محترم با آسودگی خاطر و اطمینان به خادمین خود فقط و فقط به آبادانی خانه دوم فرزندان خود فکر کنند که آموزش و پرورش بدون مشارکت و تعامل آحاد جامعه یعنی تالاب، پس ما به دنبال دریای خروشانیم.

--------------------------

یادداشت از یدالله مرادی

--------------------------

انتهای پیام/‌ش‌10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول