اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید محصول سالم در 586 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید محصول سالم و اجرای شبکه‌های مراقبت در بیش از 586 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان خبر داد.

تولید محصول سالم در 586 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه شورای مدیران با اشاره به تلاش سازمان در تعمیم این طرح در تمام سطوح تولید محصولات کشاورزی در استان در روند دستیابی به توسعه پایدار در این بخش افزود: اجرای این طرح مهم و کلان در بخش کشاورزی، علاوه بر اینکه به سود‌آوری بیشتر تولید از نظر اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود، ممانعت از آلودگی‌های آب و خاک را به همراه داشته و در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از به خطر افتادن گونه‌های گیاهی و حیوانی نقش مهمی را ایفا کرده است و در دستیابی به هدف ارتقای بهداشت عمومی جامعه عملکرد بسیار مهمی را از خود به جای می‌گذارد.

وی افزود: کشاورزی ارگانیک بر استفاده درست و مدیریت یافته از نهاده‌های درون مزرعه‌ای و طبیعی مانند کود سبز، کود دامی، بقایای گیاهی، تناوب زراعی و کشت مخلوط تاکید داشته و محصول سالم با کیفیت مطلوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

محمدیان اضافه کرد: توصیه‌های پزشکان و متخصصان سلامت غذایی درباره خطرات فراوان باقی مانده غیرمجاز کود و سم در محصولات کشاورزی و هشدارهای کارشناسان محیط زیست درباره آلودگی محیط زیست طبیعی از جمله آلودگی مخازن آب زیر‌زمینی و خاک مزارع، سازمان را به عنوان متولی امنیت غذایی جامعه بر آن وا می‌دارد که با توسعه اجرای طرح تولید محصول سالم در سطح تمام شهرستان‌های استان بتواند به عنوان سازمانی تاثیرگذار در ارتقای بهداشت عمومی جامعه نقش خود را به صورت موثرتری ایفا کند.

محمدیان ادامه داد: در تمام برنامه‌های اجرایی در بخش تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و گلخانه‌ای، تولید محصول سالم در سرلوحه برنامه‌های سازمانی توسط مدیریت‌های مربوطه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه افزایش میزان تقاضا برای محصولات کشاورزی زیستی از سوی مصرف‌کنندگان، منجر به ایجاد بازارهای جدید برای فروش محصولات تولید شده است، گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان کشاورزی ارگانیک در مرحله اجرا بوده و مناطق زیرپوشش ارگانیک و بازار صادراتی این نوع محصولات در حال افزایش است.

وی ادامه داد: در ایران اسلامی نیز در سایه برنامه‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی و با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده و نیروی کار متخصص در این بخش، حرکت ارزنده‌ای در تولید محصول سالم در بخش کشاورزی برداشته شده و در حال گسترش است.

این مسئول افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، یکی از سازمان‌های پیشگام در ایجاد تحول اساسی در شیوه تولید محصولات محسوب می‌شود.

محمدیان از اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در سطح 3 هزار و 450 هکتار از مزارع و باغات استان خبر داد و اضافه کرد: طرح کنترل بیولوژیک در یک‌هزار هکتار از مزارع پنبه، 700 هکتار از مزارع ذرت، یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی زیرکشت شالی، 300 هکتار از مزارع نخود و 250 هکتار از باغات انار آذربایجان‌شرقی، طی این مدت به صورت کامل اجرا شده است.

وی همچنین از ایجاد شبکه‌های مراقبت و بکار‌گیری نیروهای فارغ‌التحصیل کشاورزی در این شبکه‌ها در سطح استان خبر داد و گفت: 479 نفر از کارشناسان در قالب اکیپ‌های مراقبتی به انجام وظایف محوله اقدام کرده‌اند.

محمدیان ادامه داد: اشتیاق به مصرف محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک به دلیل نگرانی‌های روز‌افزون از آلودگی‌های محصولات رایج و محیط زیست، رو به افزایش بوده و این نوع محصولات تولیدی از بازار صادراتی خوبی نیز برخوردار شده است.

وی اضافه کرد: در کشور با توجه به اعتقادات دینی عمیق و در کنار آن شرایط زیست‌محیطی و نیروی کار مناسب، توسعه تولید محصول ارگانیک با افزایش آگاهی‌های بهره‌برداران از رشد بسیار مطلوبی برخوردار شده است و جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در کنار توسعه تولید این نوع محصول، با توجه اساسی به ارتقای سطح دانش و اطلاعات بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی، تلاش خود را برای تولید محصولات کیفی مطلوب و سالم‌تر به صورت جدی دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول