اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌های اخیر

جرائم خشن در کشور بین 8 تا 15 درصد کاهش داشته است

خبرگزاری فارس: رئیس کل سازمان زندان‌های کشور گفت: در سال‌های اخیر جرائم خشن بین هشت تا 15 درصد کاهش داشته که در نتیجه برخوردهای مناسب مجموعه قضایی با این دسته از مجرمان بوده است.

جرائم خشن در کشور بین 8 تا 15 درصد کاهش داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، غلامحسین آقااسماعیلی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان همدان ضمن ارج نهادن به مقام ایثارگران اظهار کرد: امنیت، عدالت و آسایش در جامعه امری ضروری است که بدون وجود آن زندگی در جامعه سخت و غیر ممکن می‌شود، بنابراین داشتن زندگی آرام و طی کردن مسیر کمال و رسیدن به قله انسانیت نیازمند امنیت و آرامش در جامعه هستیم.

وی افزود: امنیت و در کنار آن عدالت به عنوان عنصری در برابر متجاوزان به حقوق دیگران زمینه گسترش عدالت در بین شهروندان را فراهم می‌کند و در نهایت فراهم شدن آسایش فکری، روحی و روانی در امر معیشت می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

رئیس کل سازمان زندان‌های کشور خاطرنشان کرد: امروز قوه قضائیه در کنار افرادی که در راستای تأمین امنیت شهروندان کار می‌کنند سهم قابل توجهی را در تأمین امنیت جامعه دارد و در این میان سهم قضات عادل و پرتلاش در بخش‌های مختلف محاکم، تجدید نظر و دیوان عالی کشور قابل چشم‌پوشی نیست.

وی بیان کرد: اگر تلاش، کمک و مساعدت متقاضیان در کنار نیروهای انتظامی و نظامی نباشد نمی‌توانیم شاهد امنیت و پایداری در جامعه باشیم که در این راستا یکی از اجزای قوه قضائیه که نام آن در میان نهادهای تأمین‌کننده امنیت جامعه کمتر به چشم می‌خورد، نقش زندان‌ها در تأمین امنیت جامعه است.

آقا‌اسماعیلی ادامه داد: نگهداری افرادی که آزادی آنها می‌تواند زندگی شهروندان را به خطر بیاندازد بر عهده زندان‌ها است و ما موظف هستیم جمعی از سارقان، قاچاقچیان مواد مخدر، متجاوزان به عنف و سایر مجرمان را نگهداری کنیم که تلاش برای امنیت یکی از وظایف زندان‌ها و قوه قضائیه است که در کنار عدالت و رسیدگی به پرونده‌های قضایی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه همواره بر اجرای عدالت در دستگاه‌های قضایی تأکید دارند و اقدام و تأکید ایشان در برخورد عادلانه و قاطعانه با عناصر مختل‌کننده نظم و امنیت در جامعه است تا انجام این امر با اهتمام بیشتری انجام شده و بازدارندگی نیز به دنبال داشته باشد.

رئیس کل سازمان زندان‌های کشور افزود: در سنوات اخیر جرائم خشن بین هشت تا 15 درصد کاهش داشته که در نتیجه برخوردهای مناسب مجموعه قضایی با این دسته از مجرمان بوده است و امروز در عرصه‌های دیگر شاهدیم که مجموعه قوه قضائیه در پاسخ به خواست عمومی مردم و آحاد جامعه در برخورد با عناصر دانه‌درشت همت جدی دارد.

وی بیان کرد: قوه قضائیه در برخورد با مفاسد و پرونده‌های کلان اقتصادی، نشان داده در زمینه اجرای عدالت تمام توان خود را به کار گرفته و امروز افکار عمومی بیش از گذشته به قوه قضائیه دل بسته‌اند.

آقااسماعیلی ادامه داد: قوه قضائیه نشان داد در مقام عدالت و اجرای قانون خط قرمزی نمی‌شناسد و با عناصر مختلف طبق ضوابط و قانون برخورد لازم را انجام داده و مردم به این نیاز دارند، امروز قوه قضائیه پاسخگوی نیاز به حق جامعه اسلامی است و در این مسیر گام برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: وظیفه ما در مجموعه زندان‌ها تنها نگهداری از زندانیان نیست بلکه رسالت اصلی ما، اصلاح، تربیت و بازسازی شخصیت عناصر بزهکار و ناهنجاری‌های اجتماعی است که سعی شده اهتمام کامل را در این امر داشته باشیم، بنابراین محور اصلاح و تربیت ما تعالیم و آموزه‌های دینی است.

رئیس کل سازمان زندان‌های کشور ادامه داد: اگر برای زندانیان فضای مناسب می‌سازیم، معتقدیم که زندان سیاهچال، شکنجه‌گاه و تبعیدگاه نیست بلکه ندامتگاه و محل اصلاح و بازپروری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم عناصری که برای دوره موقت به زندان می‌آیند و پس از آن در کنار ما زندگی می‌کنند بعد از بازگشت از زندان برای ما مخاطره نداشته باشند، باید اصلاح و تربیت را در زندان‌ها جامه عمل بپوشانیم.

وی اظهار کرد: اگر زندان‌ها سیاهچال باشد انسان‌های زندانی تبدیل به موجودات عقده‌ای و سرکش می‌شوند، اما اگر زندانیان در یک حیطه تربیتی و اصلاحی قرار گیرند پس از آزادی آینده خوبی را در انتظار دارند.

وی افزود: نیازمند توسعه، بهسازی، نظم و انضباط و سالم‌سازی فضای زندان هستیم که باید نسبت به این موضوع اهتمام کامل داشته باشیم اما در کنار آن محور اصلی ما نیروهای خدمت‌گزار در سازمان زندان‌ها به عنوان مجموعه سرمایه‌های اثرگذار هستند که با حفاظت و پایداری از آنها می‌توان رشد و بالندگی لازم را فراهم کرده تا مجموعه ارزشمندی را داشته باشیم.

آقااسماعیلی در پایان گفت: نباید تمام توجه ما معطوف به زندانیان شود و از همکاران و سرمایه‌های خود غافل باشیم.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول