اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی:

جایگاه اردبیل در وحدت ایران ممتاز و شاخص است

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: جایگاه اردبیل در ایجاد وحدت و همدلی و نشان دادن قدرت جهان تشیع جایگاهی بی‌بدیل و ماندگار است.

جایگاه اردبیل در وحدت ایران ممتاز و شاخص است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور واعظی عصر امروز در مراسم افتتاح گنجینه کتاب نویسندگان استان اردبیل اظهار داشت: رئیس جمهور ما امروز در سازمان ملل سفیر بیداری اسلامی و نمودی از حریت و آزادگی شده که در مقابل استکبار جهانی با صلابت تمام از عزت و غیرت ملت ایرانی دفاع می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از گرایش مدیران سیاسی و اجرایی به حوزه فرهنگ تصریح کرد: اردبیل در طول تاریخ و در هشت سال جنگ تحمیلی نقش مهم و تأثیرگذاری در رشادت و جوانمردی مردان و زنان این دیار داشته به طوریکه در تاریخ این کشور نقش و جایگاه استان اردبیل از لحاظ حفظ ارزش‌ها و مسایل دینی و اسلامی همیشه ممتاز و بی‌بدیل است.

واعظی با اعلام اینکه در یک نکته در تاریخ اردبیل عزت صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: نقش اردبیل را می‌توان از بزرگان و پرورش علما و مجاهدان صاحب نفس و نفوذ مشاهده کرد که همیشه سعی کردند به شایستگی از دیانت و دین‌باوری مردم این سرزمین سخن به میان آورده و آن را متجلی کنند.

این مسئول یکی از شاخصه‌های این منطقه را تأثیرگذاری اردبیل در دوران صفویه اعلام کرد و ادامه داد: هر چند تاریخ را به پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم‌بندی کرده و حکومت 500 سال قبل دوران صفویه را جز دوران بعد از اسلام به حساب می‌آورند اما اهمیت این مقطع تاریخی به حدی است که در برخی از کتاب‌ها تاریخ را به چهار مرحله پیش از اسلام، بعد از اسلام تا دوره صفویه، مقطع حاکمیت شیعه صفویه و مقطع انقلاب اسلامی تقسیم می‌کنند که امیدواریم این حکومت به حکومت امام عصر (عج) ختم شده و اسباب ظهور آن حضرت شایسته و مطلوب فراهم آید.

وی مهم‌ترین شاخصه دوران صفویه را به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع و اسلام راستین توصیف کرد و بیان داشت: در حکومت صفویه وحدت ملی در این کشور برقرار شد و به رغم اینکه حاکمان صفویه ترک زبان بودند اما زبان رسمی تحکیمی واقعی پیدا کرد و خط و فرهنگ اسلام و این سرزمین به معنای حقیقی تقویت شد.

به گزارش فارس، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی در ادامه یادآور شد: در این مقطع حاکمان سعی کردند به دور از وابستگی به حکومت‌های شیطانی و الهام گرفته از غرب اصالت و حقیقت دین اسلام و مکتب تشیع را به نمایش بگذارند و در حقیقت می‌توان اذعان کرد که موج معنوی و ارزشی ایجاد شده در دوران صفویه زمینه‌ساز بروز و ظهور آثار ارزشمندی در رشته‌ها و مقاطع مختلف تاریخی شد.

واعظی اضافه کرد: این حکومت توان ایستادن در برابر جریان فکری جدید را پیدا کرد و سبب شد تا حقانیت و اصالت دین اسلام و جریان فکری تشیع زنده و بالنده بماند و به حرکت خود ادامه دهد.

وی گفت: ‌در این دوران یکپارچگی اندیشه و تفکر شیعی به وقوع پیوست و شاهد ترویج و تبلیغ چنین اندیشه ارزشی و بالایی بودیم چرا که در دوران صفویه با تمام مرزبندی‌های اعتقادی و ارزشی مبارزه شده و به صورت یکپارچه دین اسلام و مکتب تشیع مورد توجه قرار گرفت.

واعظی افزود: امروز نیز به الهام همین اندیشه و تفکر انقلاب اسلامی نظام سلطه را به عجز و ناتوانی کشانده و با ارایه یک گفتمان جدید سبب شده تا عقب‌نشینی واقعی را از سوی نظام استکباری شاهد و ناظر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ائمه اطهار ما نیز در زمان خود حفظ اسلام را حتی با سکوت خود مد نظر قرار دادند و ایرانیان نیز بیش از 900 سال سکوت کردند تا به تدریج اندیشه اسلام در این کشور بارور شود به طوریکه در عهد صفوی با محدود شدن تنش‌ها و جنگ‌های داخلی این مذهب راستین نمودی حقیقی پیدا کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه سخنان خود به تلاش دولت نهم و دهم در انجام کارهای اساسی در حوزه فرهنگ و تقویت این بخش اشاره کرد و اظهار داشت:‌ آمار و ارقام نشان‌دهنده این توسعه و بسط حقیقی است به طوریکه همه ما وظیفه داریم دستاورد فرهنگ دولت را به شایستگی اعلام و اطلاع‌رسانی کنیم.

واعظی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در این سفر 10 تا 15 میلیون تومان برای تجهیز و خرید کتاب به مرکز امام‌شناسی اردبیل کمک می‌شود و ما به سرعت سعی می‌کنیم با تجهیز سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اردبیل از خرید آثار نویسندگان اردبیل حمایت کنیم.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول