محمدرضا نصری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در طول سالهای گذشته حوزه هنری اقدام به برگزاری نمایشنامه خوانی میکرد و مخاطبان زیادی را جذب کرده بود، اما مدتی است که این هنر به فراموشی سپرده شده است بنابراین احیای آن برای ارتقای تئاتر اصفهان امری ضروری است.
وی افزود: امسال جشنواره نمایشهای کمدی به این نوع از تئاتر توجه ویژهای داشت و به عنوان نخستین اجرای هر روز جشنواره یک نمایشنامهخوانی در نظر گرفته بود.
این کارگردان تئاتر که با اجرای نمایشنامهخوانی « مادام کامیون» در جشنواره تئاتر کمدی شرکت دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم از نمایشهای کمدی استقبال میکنند راغب شدم که در شادی آنها سهم کوچکی داشته باشم.
نصری با اشاره به شیوه نمایشنامهخوانی در تئاتر تصریح کرد: این شیوه از اجرای صحنهای تئاتر متفاوت و سختتر است، چرا که در تئاتر میتوان به کمک اکسسوارها، بدن بازیگر و دیگر امکانات بسیاری از مفاهیم را القاء کرد، در حالی که در نمایشنامهخوانی بازیگر ثابت است و جان بخشیدن به صحنه و عدم خستگی تماشاگر نیز تنها در بیان و حس و میمیک صورت او خلاصه میشود.
* سطح کیفی تئاترهای اجرایی در جشنواره رشد خوبی داشت
نصری با اشاره به اینکه سطح کیفی تئاترهای اجرایی در جشنواره نمایشهای کمدی رشد خوبی داشته است، گفت: کارهایی که در جشنواره اجرا شد با تئاترهای ارائه شده در هنگام بازبینی نمایشهای جشنواره متفاوت و از رشد کیفی خوبی برخوردار بود.
وی با اشاره عدم جذابیت نمایشهای اصفهانی گفت: کمبود متون نمایشی به خصوص در بخش کمدی به خوبی محسوس است و این موضوع باعث میشود که کارگردانان به سراغ متون خارجی بروند که خود به دلیل تفاوت و تعارض با فرهنگ ما مشکلاتی ایجاد میکند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: طبیعی است که نویسنده خارجی موقعیتهای کمیکی در نمایشنامه کمدی همسو با فرهنگ خود خلق کرده است که اگر کارگردان ایرانی به اصل داستان خارجی وفادار باشد، مخاطبان ایرانی از این موضوعها خندهشان نمیگیرد.
وی اضافه کرد: در حالت دیگر کارگردان مجبور میشود دیالوگهایی را به متن خارجی اضافه کند که این موضوع نیز به طور معمول به لودگی میانجامد، بنابراین لزوم تولید و حمایت از نمایشهای ایرانی فاخر که بتواند جایگزین چنین متنهایی شود، ضروری به نظر میرسد.
انتهای پیام/ن20/ض1002