اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مشهد:

نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی باید از بدنه دولت شروع شود

خبرگزاری فارس:فرماندار مشهد گفت: نهادینه‌سازی و اشاعه فرهنگ کتابخوانی باید از بدنه دولت شروع شود.

نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی باید از بدنه دولت شروع شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،حسن موحدیان عصر امروز در پنجمین جلسه کمیته نهضت مطالعات مفید که در دفتر فرماندار مشهد برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های توسعه بخش فرهنگ کتابخوانی کمیته نهضت مطالعات مفید نیازمند تبلیغات و نظارت مستمر در بازه زمانی طولانی مدت است.

وی افزود: این طرح دستورالعمل مرکزی و کشوری داشته و برای اثربخشی و بازدهی بیشتر آن در راستای بومی‌سازی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تشکیل کمیته نهضت مطالعات مفید در هر شهرستان مبادرت ورزیده است.

فرماندار مشهد با اشاره به تعامل ادارات و نهادهای دعوت شده از سوی کمیته گفت: اولین اصلی که می‌تواند سبب اثربخشی و نقش‌آفرینی صحیح این طرح شود تعامل دستگاه‌ها و ادارات دعوت شده از سوی کمیته  است؛ آموزش و پرورش و صدا و سیما دو نهاد موثر در پیشبرد اهداف فرهنگ‌سازی کتابخوانی محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این نهضت مطالعاتی نخستین هدف برقراری ارتباط با جامعه است بنابراین باید دستگاه‌ها و مدیران اتاق فکر ذیربط، کتاب‌ها و منابع کاربردی را بر منابع علمی و مباحث آکادمیکی در سطوح بالا رجحان دهند تا بدین‌صورت فهم مشترکی از جامعه‌پذیری و کتابخوانی در تمام اقشار شکل گیرد.

فرماندار مشهد در آستانه شروع مدارس، دانش‌آموزان را مهمترین قشر این جامعه خطاب کرد و یادآور شد: مشهد با 490 هزار دانش‌آموز که حدودا یک پنجم جمعیت شهر را شامل می‌شود، فقط 25 هزار دانش آموز عضو کتابخانه دارد.

وی افزود:دانش‌آموزان عصر حاضر تصمیم‌گیرندگان فردا هستند و ارتقا علمی فرهنگی آنها از مسائلی است که باید به طور جدی به آن توجه داشت.

موحدیان گفت:مطالعات باید امری فراگیر شود و در واقع کتاب مورد استفاده قرار گیرد؛ همه مردم بر این امر واقف هستند که کتاب و کتابخوانی امری مفید بوده اما علاقه به کتابخوانی و استفاده از آن نیازمند تمهیداتی در جهت نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی است.

فرماندار مشهد خطاب به کمیته نهضت مطالعات مفید اظهار داشت: پس از امضا تفاهم‌نامه‌های نهضت با ادارات و دستگاه‌ها، در نظارت و ارزیابی کارکرد ان‌ها نباید به گزارش مکتوب بسنده کرد بلکه نظارت حضوری و ارتباط مستمر با دستگاه‌ها امری ضروری بوده و باید به آن توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با کتابخانه‌ها به نوسازی، محفظه آرایی و تجهیز به اینترنت اقدام کردیم اما قابل ذکر است که اعتبارات فرمانداری در این سیر کافی نبوده و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد را نیز می‌طلبد.

موحدیان ادامه داد: با توجه به تورم نرخ‌های کتاب و کاغذ، ساماندهی کتابخانه‌ها برای افزایش ظرفیت کتاب‌ها و منابع و همچنین تسهیل در راستا استفاده از آن‌ها ضروری است.

موحدیان در خاتمه با ابراز نارضایتی از عدم دریافت مشهد از 70 میلیارد تومان اعتباری که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به انجمن نهاد کتابخانه‌ها طبق ماده 117 قانون سال  90 داده شد، گفت: مسوولان ذیربط و دستگاه‌های اجرایی باید پیگیر این مسئله باشند و این در حالی است که هنوز تکلیف مشهد از بودجه 100 میلیون تومانی کتابخانه‌های استان مشخص نشده است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول