اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ابتدای مهر ماه

ایستگاه کتابخوانی در 10 اتوبوس راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از ابتدای مهر ماه به صورت آزمایشی در 10 اتوبوس ایستگاه کتابخوانی راه‌اندازی می‌شود.

ایستگاه کتابخوانی در 10 اتوبوس راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ارشاد استعدادی ظهر امروز در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با تأکید بر توجه به نهضت مطالعه مفید اظهار کرد: با توجه به برنامه پنجم و سند چشم‌انداز توسعه ما در شهرستان همدان باید 11 کتابخانه داشته باشیم که در این راستا تا برنامه پنجم باید چهار کتابخانه و تا چشم‌انداز باید هشت کتابخانه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه شهر جورقان باید توسعه یابد، افزود: در شهر مریانج نیز با تحویل کتابخانه مشکلی نداریم اما برای توسعه امر کتابخوانی نیاز به کتابخانه سیار داریم که بتواند در سطح شهر حرکت کرده و کتاب‌های مد نظر شهروندان را به آنها ارائه کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه بالاترین سرانه مطالعاتی در روزنامه‌ها و پائین‌ترین آنها در مجلات است، افزود: شاخص کل مطالعه در کشور 23 درصد است به طوری که سرانه مطالعه به ازای هر نفر 18 دقیقه است.

وی ابراز داشت: امروز دغدغه نوجوانان نسبت به کتاب بیشتر از بزرگسالان است اما از بزرگسالان نیز انتظار داریم که اهمیت کتاب را ببینند هر چند که کتاب باید در دسترس باشد.

استعدادی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی 6 هزار عضو دارد، گفت: میزان مراجعه به کتابخانه مرکزی روزانه 500 نفر است که در صورت مطالعه مجازی این میزان افزایش می‌یابد هرچند تأکید بر اصل کتاب است.

وی با بیان اینکه در شهرستان همدان در زمینه کتابخانه‌های سیار مشکل داریم، افزود: در تمام دنیا ایستگاه مطالعاتی وجود دارد چرا که در دسترس بودن باعث علاقمندی مردم به کتابخوانی را موجب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: ما در کتابخانه‌های عمومی 164 هزار نسخه کتاب داریم و 20 هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌ها داریم.

وی تصریح کرد: ما طبق سند چشم‌انداز به ازای هر 100 نفر 80 متر سرانه فضای کتابخانه‌ای نیاز داریم و به ازای هر نفر چهار جلد کتاب باید داشته‌ باشیم.

استعدادی با بیان اینکه در حال حاضر 15 هزار متر زیر بنای کتابخانه‌ای داریم، افزود: در سطح شهرستان به ازای هر نفر 2.52 سانتیمتر و در استان همدان این سرانه دو متر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اذعان کرد: در سطح شهرستان همدان 15 کتابخانه‌ نهادی و دو کتابخانه مشارکتی وجود دارد.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: در سال گذشته 91 میلیون تومان اعتبار داشتیم که 87 میلیون تومان آن اختصاص یافته است و در سال جاری 128 میلیون تومان اعتبار داریم که تاکنون 31 میلیون تومان آن اختصاص یافته است.

وی در پایان با اشاره به قانون اختصاص نیم درصد اعتبارات شهرداری به کتابخانه‌ها یادآور شد: با وجود اینکه این امر قانون است اما شهرداری در اختصاص نیم درصد تعلل می‌کند هر چند ما نیز مبنای نیم درصد را درآمد شهرداری قرار داده ایم که می‌تواند نیم درصد درامد شهرداری را به این امر اختصاص دهند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول