اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شکستن انحصار آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت

ساخت داروی موثر در درمان سکته قلبی برای نخستین بار در ایران

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده داروسازی اصفهان از دستیابی محققان اصفهانی به فناوری ساخت داروی «ATP» موثر در درمان سکته قلبی خبر داد.

ساخت داروی موثر در درمان سکته قلبی برای نخستین بار در ایران

ابوالفضل مصطفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان از دستیابی محققان اصفهانی به فناوری ساخت داروی «ATP» موثر در درمان سکته قلبی خبر داد و اظهار کرد: در دنیا تنها دو کشور آمریکا و رژیم اشغالگر قدس توانستند این دارو را تولید کنند و ایران با تولید این دارو سومین کشوری است که به این فناوری دست یافته است.

وی افزود: پس از سکته، عروق قلبی یا مغزی توسط لخته‌های خون بسته می‌شوند که این دارو می‌تواند لخته خون را حل کند و بلافاصله عروق خونی را ‌بگشاید.

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان تاکید کرد: این دارو یک فرآورده شیمیایی نیست بلکه آنزیمی است که به طور طبیعی در بدن هر فرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: زمانی که فردی زمین می‌خورد یا به هر دلیل دیگر دچار خونریزی می‌شود لخته‌ای در بدن او ایجاد می‌شود که البته در دست یا پا مهم نیست و به مرور زمان آنزیم طبیعی بدن لخته ایجاد شده را از میان می‌برد.

مصطفوی تصریح کرد: مشکل اصلی ایجاد لخته در هنگام بیماری‌های حاد مانند سکته مغزی و قلبی ایجاد می‌شود که گرچه باز هم بدن آغاز به ترمیم خود می‌کند، اما به سبب آنکه خون‌رسانی به اعضای حیاتی مانند مغز و قلب قطع می‌شود بیمار دچار مشکل، آسیب یا مرگ می‌شود.

وی اضافه کرد: در این هنگام بدن به دوز بیشتری از این آنزیم نیاز دارد تا سریع‌تر گرفتگی‌ عروق برطرف و بار دیگر خون‌رسانی به اعضای حیاتی از سر گرفته شود.

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان گفت: هر دوز دارویی «ATP» شامل دو آمپول است که اکنون هزینه‌ای معادل 2 هزار و 700 دلار در بر دارد و بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران به این دارو دسترسی ندارند مگر اینکه خودشان یا واسطه‌هایی آنها را از خارج از کشور با قیمت بالا وارد کنند.

وی اضافه کرد: تولید این دارو در داخل کشور برای مصرف‌کنندگان تنها یک سوم هزینه یاد شده را خواهد داشت و با توجه به حمایت بیمه می‌تواند به صورت دارویی برای مردم عادی درآید.

مصطفوی تاکید کرد: هم اکنون محققان اصفهانی توانسته‌اند این دارو را در آزمایشگاه تولید کنند و هنوز در حال آزمایش برای مصرف بالینی این دارو هستیم که امیدواریم با حمایت‌های مالی که وزارت بهداشت به ما قول داده است و همکاری یکی از شرکت‌‌های دارویی در دو یا سه سال آینده این دارو وارد بازار شود.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول