اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اغلب موارد مرگ‌های ناگهانی به دلیل ایست‌های قلبی است

خبرگزاری فارس: رئیس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اغلب موارد مرگ‌های ناگهانی که در کشور به وقوع می‌پیوندد بیشتر به دلیل ایست‌های قلبی است.

اغلب موارد مرگ‌های ناگهانی به دلیل ایست‌های قلبی است

حمید بیگدلیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: آمار دقیقی از افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند در کشور نداریم و به صورت علمی ارتباطی بین مرگ‌های ناگهانی در جوانان با ایست قلبی مشاهده نشده است، اما تحلیل شخصی که از این موضوع دارم بی‌ارتباط با یکدیگر نیست.

وی افزود: جوانی که مبتلا به گرفتگی عروق و بیماری قلبی شدید شده باشد بیشتر از یک فرد مسن مبتلا به این بیماری در معرض خطر مرگ قرار دارد.

رئیس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تشکیل مویرگ‌های کوچک در قلب افراد مسن در طول عمر خبر داد و تصریح کرد: همین مویرگ‌ها به هنگام گرفتگی عروق اصلی در قلب افراد مسن از مرگ آنها جلوگیری می‌کنند که در جوانان چون این مویرگ‌ها تشکیل نشده است، مرگ بر اثر گرفتگی عروق را بیشتر شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بیماری قلبی مولتی فاکتوریال است و بر اثر عوامل متعددی بروز می‌کند و تنها با تغذیه صحیح و غذا خوردن مناسب نمی‌توان به درمان این بیماری پرداخت هر چند امری لازم است، اما کافی نیست.

بیگدلیان که تغذیه نامناسب و استرس را از عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی و عروقی می‌داند، تاکید کرد: مسئله تغذیه برای بیماران قلبی حاد که تنها راه نجات آنها عمل جراحی و احیای قلب آنها است، در مرحله بازتوانی به فرد توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: 100 سال پیش بیماری به نام قلبی و عروقی وجود نداشت زیرا شغل بسیاری از خانواده‌ها کشاورزی یا دامداری بود و به طبع آن هم نوع تغذیه آنها مناسب و بومی و هم کارهای یدی و تحرک افراد آن زمان زیاد بود، موضوعی که امروزه با صنعتی شدن ایران به کاستی رفته است.

رئیس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف سبزیجات را همچون سایر پزشکان برای سلامتی قلب پرفایده خواند و تاکید کرد: در گذشته سالی دو بار برنج در سبد غذایی خانوارها جای داشت و بیشتر مصرف کننده غذاهای کم‌چرب، پرکالری و فیبردار بودند.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول