اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اگر آمریکا از ما تعریف کند معلوم می شود خیانتکاریم

خبرگزاری فارس: امام خمینی (ره) :اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های امریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‎ای است که دارند تعریف می‎کنند!

اگر آمریکا از ما تعریف کند معلوم می شود خیانتکاریم

رخدادهای 23 شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و حزب جمهوری اسلامی را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند.

امام خمینی در این دیدار تاکید کردند که همه نیروهای در خط انقلاب باید با هم وحدت داشته باشند.

رهبر انقلاب همچنین ضمن انتقاد از برخی مطبوعات بخاطر تحلیل های غلط ایشان فرمودند : مردم به خاطر اینکه آیت الله طالقانی را روحانی و مظهر نبوت و نائب امام زمان میدانستند از ایشان تجلیل کردند .

امام خمینی با اشاره به این نکته که انتظار نباید داشته باشیم که دشمنان از ما تعریف کنند فرمودند :« اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های امریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟»

امام خمینی همچنین در جمع اقشار مختلف مردم در مدرسه فیضیه با تاکید بر اینکه « دژ بزرگ اسلام و این دژ بزرگ روحانیت هر دوی آن، مورد نفرت اجانب است» از روشنفکران و متفکران خواستند این دژها را نشکنند .

امروز اولین نماز جمعه بعد از وفات آیت الله طالقانی به امامت آیت الله منتظری برگزار شد ، آیت الله منتظری در جمع مردم تهران درباره مسائل اساسی کشور از جمله اصل ولایت فقیه سخن گفته و تاکید کرد در جمهوری اسلامی فقیه اسلام شناس باید در راس حکومت باشد .

دکتر چمران معاون نخست وزیر در امور انقلاب در مصاحبه ای در فرودگاه سنندج گفت : عملیات پاکسازی مناطق مختلف کردستان از جمله سقز ، بانه و مهاباد  ، سردشت و مریوان همچنان ادامه دارد .

امروز همچنین وزیر کشور بحرین از سیاست مشت آهنین سخن گفت و تاکید کرد با مخالفان رژیم آل خلیفه شدیدا برخورد خواهد شد.

راه حل این است که همه با هم تفاهم داشته باشند

رهبر انقلاب امروز اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و حزب جمهوری اسلامی را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند . اهم بیانات امام خمینی عبارت است از :

1- همه می‎دانید که مشکلات زیاد است،اما حالا راه حل این است که همه با هم تفاهم داشته باشند. دولت با شورای انقلاب؛ همه با حزب جمهوری اسلامی و اگر بشود، با حزبهای دیگر که بتوانند تفاهم کنند و درگیری واقع نشود بین مثلاً دولت و حزب و یا دولت و شورا، یا مثلاً رادیو ـ تلویزیون و دیگران.

دیکتاتوری این است که برخلاف مسیر ملت، برخلاف رأی ملت، یک چیزی را به زور گردن ملت بگذارند. شما می‎خواهید این مطلب را به زور گردن ملت بگذارید که نه، شما این مثلاً راجع به ولایت فقیه را کنار بگذارید!

راه حل این نیست که اوضاع را به هم بزنیم

2- چنانچه دولت هم بخواهید در این ظرف مدت کم بتواند این کارها را انجام بدهد، این هم نمی‎شود. یا اجزای دولت بخواهید صددرصد در طریق ما باشد؛ این هم نیست. من از آنان می‎بینم اشخاصی که در این راه نیستند. لکن علاج این نیست که ما یک درگیری حالا ایجاد کنیم و یک مثلاً به هم زدن اوضاع؛ فرض کنید برویم سراغ دولت و هِی افراد را بدین صورت بگوییم که این کنار برود، او کنار برود، او کنار برود. برویم سراغ تلویزیون و بگوییم که باید امروز این عوض بشود و فردا هم دوباره یکی دیگر بیاید؛ یک دسته دیگر با او مخالفند او عوض بشود، و همین طور سایر قشرها.

در شرایط امروز باید از برخی اشکالات غمض عین کرد

3- به نظر من می‎رسد که امروز باید ما کوشش کنیم که حتی‎الامکان اشکالات وارد را هم یک قدری غَمضِ‎عَین کنیم تا بلکه یک استقراری پیدا بکند؛ تا بلکه مجلس خبرگان کارشان ان‎شاءاللّه‎ به همت آقایان زودتر تمام بشود و برویم سراغ مجلس شورا و مجلس شورا را درست بکنیم و محول بشود کار به ملت و به نمایندگان ملت، و کارها ان‎شاءاللّه‎ با محول شدن به ملت و به اشخاصی که متعهد هستند، و توانستیم و توانستید که یک منتخباتی داشته باشید که آنها صددرصد ان‎شاءاللّه‎ اسلامی و ملی و متفکر و همه جهات در آنان جمع باشد؛ آن وقت ان‎شاءاللّه‎ با اینها کارها اصلاح بشود.

خوب شما را انتخاب نکردند !

4- اینها از این ناراحتند می‎گویند خوب، چرا ما نیستیم! خوب، شما را انتخاب نکردند! یکی ـ دو تا هم که از شما انتخاب کردند با خیانت انتخاب کردند! آنها هم مال ملت نیستند، درست کرده‎اند. بازی درست کرده‎اند، قاسملو  را ملت انتخاب کردند؟ کُرد هم با او مخالف است. خوب، او سرنیزه داشت و همه جور اسبابی داشت خودش را معرفی کرد و کاش هم آمده بود، نیامد. من خیال داشتم که بیاید، همین جا نگهش دارند!... بیشتر.

علاج این نیست که ما یک درگیری حالا ایجاد کنیم و یک مثلاً به هم زدن اوضاع؛ فرض کنید برویم سراغ دولت و هِی افراد را بدین صورت بگوییم که این کنار برود، او کنار برود، او کنار برود. برویم سراغ تلویزیون و بگوییم که باید امروز این عوض بشود و فردا هم دوباره یکی دیگر بیاید؛ یک دسته دیگر با او مخالفند او عوض بشود، و همین طور سایر قشرها.

چرا مردم به آیت الله طالقانی علاقه دارند ؟

5- این مردمی که به آقای طالقانی اینقدر اظهار [علاقه ]کردند این واقعاً برای این است که آن آقا نوشته است که چون ایشان دمکرات بود از این جهت اینقدر مردم [...]، آن چیزها را که مردم می‎بوسیدند، آن کلنگی که قبر ایشان را کنده بود می‎بوسیدند، این برای آن بود که ایشان یک مردی بود دمکرات بود؟ این جوری بود؟! یا نه، این یک روحانی بود، مردم روحانیها را مظهر نبوت می‎دانند و مظهر امامت می‎دانند، اینها از این مسائل خوفشان برداشت! یک سید پیرمرد وقتی از توی این جمعیت می‎رود اینطور می‎شود و هزار نفر از حزب دمکرات اگر از بین برود مردم شادی می‎کنند!

اگر آمریکا از ما تعریف کرد ...

6- ما هم نباید توقع داشته باشیم که اینها برای ما خوب بگویند، اگر خوب بگویند، معلوم می‎شود ما خیانتکاریم! آن روزی که من آن وقتها می‎گفتم که نمی‎فهمد این دستگاه؛برای سقوط من این است که آنها شروع کنند به تعریف کردن! آنها هر روز فحاشی می‎کنند؛ این غلط است...اگر شروع کرده بودند به تعریف کردن، چه کردن و احترام کردن و اینها، ما کم‎کم تمام می‎شد کارمان! اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های امریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‎ای است که دارند تعریف می‎کنند!

7- دیکتاتوری این است که برخلاف مسیر ملت، برخلاف رأی ملت، یک چیزی را به زور گردن ملت بگذارند. شما می‎خواهید این مطلب را به زور گردن ملت بگذارید که نه، شما این مثلاً راجع به ولایت فقیه را کنار بگذارید!.(1)

رهبر انقلاب امروز همچنین در جمع اقشار مختلف مردم در مدرسه فیضیه قم سخنان مهمی ایراد کردند .

آیت الله طالقانی با جباران ، ستمکاران و چپاولگران مخالف بود

اهم بیانات امام خمینی عبارت است از :

1- [آیت الله طالقانی]از اول جوانی تا وقتی که به دار بقا به اجداد طاهرینش ملحق شد، انگیزه او مخالفت با جباران و ستمکاران و چپاولگران بود، هیچ وقت از پای ننشست و دنبال همین معنا، حبسهای متعدد[متحمل شد] ملتی که با یک رژیم مخالف است، ملتی که از دست رژیم طاغوتی رنج کشیده است ...اگر ببیند یک کسی با این رژیم با تمام قوایی که دارد، چه در حال جوانی و قوه جوانی و چه در حال پیری و ضعف پیری، مقاومت کرده، مخالفت کرده است...این ملت از او قدردانی می‎کند... طالقانی خدمتگزار ملت بود و ملت از خدمتگزار خودش قدردانی می‎کند.

از این قدرت اسلام استفاده کنید

2- ای ملت، ای روشنفکران، ای متفکران! از این قدرت[اسلام] استفاده کنید. این قدرت بود که طاغوت را تا جهنم راند؛ شماها که نمی‎توانستید. چرا هر روز این مظاهر اُلوهیّت و قدرت خدایی را می‎بینید و بیدار نمی‎شوید؟ این مرض چه مرضی است که بعضی از این روشنفکران ما دارند؟!...می‎گویند که آقای طالقانی یک مرد روشنفکری بود از این جهت مردم...! تو هم روشنفکر هستی، چطور مردم برایت فاتحه نمی‎خوانند!

دژهای بزرگ اسلام و روحانیت مورد نفرت اجانب هستند

3- این قدرت را نشکنید، صلاح نیست، صلاح ملت نیست؛ صلاح کشور نیست که یک قدرتی که در مقابل قدرتهای بزرگ مشتش را گِره می‎کند و آنها را از صحنه بیرون می‎کند حالا اجر او را تحویلش بدهید و یک همچو قدرتی را بشکنید. این دژ بزرگ اسلام و این دژ بزرگ روحانیت هر دوی آن، مورد نفرت اجانب است.

4- نصیحت دیگری که به آنها می‎کنم و کرده‎ام اینکه این قدرت دانشگاهی و طبقه جوان را حفظ کنید، در مقابل او نایستید... مقدرات مملکت شما بعد از چندی به عهده این دانشگاههاست، اینها وزیر و نمی‎دانم چه خواهند شد؛ اینها را حفظشان کنید. (2)

اولین خطبه های تهران بعد از آیت الله طالقانی

امروز اولین خطبه های نماز جمعه تهران پس از فوت آیت الله طالقانی به امامت آیت الله منتظری برگزار شد .

ولایت فقیه استبداد نیست

آیت الله منتظری در خطبه های امروز تهران گفت : برادران مسلمان یکی از مسائلی که امروز هم در مجلس خبرگان مطرح است و هم در روزنامه ها مسئله ولایت فقیه است من ناچارم که توجه آقایان را جلب کنم اخیرا سمپاشی هایی می شود که مثلا بعضی ها می گویند این بازگشت به استبداد است و می خواهند ما را از استبدادی به استبداد دیگر بکشانند!

وی گفت : یک وقت هست یک ملتی مثل ملت مسلمان ایران هستند که اینها طرفدار یک مکتب خاصی هستند ، ما از اول که انقلاب کردیم شعارهای مردم در خیابان ها همه این بود : حکومت اسلامی ، وقتی که رای دادید 2/98درصد رای دادید به جمهوری اسلامی . نگفتند ما فقط جمهوری می خواهیم نگفتند ما فقط جمهوری دموکراتیک می خواهیم ، آن چیزی که اکثریت قاطع ملت رای داد جمهوری اسلامی بود .

آیت الله منتظری سپس با مقایسه مکتب اسلام با سایر مکتب های شرق و غرب افزود : ماکه طرفدار اسلام هستیم و میخواهیم قوانین و دستورات اسلام پیاده بشود کسی باید متصدی امور ما باشد که قوانین اسلام را بلد است و میتواند پیاده کند .

ملت آزاد نیستند شمرابن ذی الجوشن را انتخاب کنند

آیت الله منتظری در ادامه با اشاره به آیه 35سوره یونس گفت : خدا می فرماید آن کسی می تواند شما را به حق هدایت بکند سزاوارتر است که رهبر باشد و شما از او پیروی کنید یا کسی که خودش برنامه های هدایت را بلد نیست ، کور است ، دیگران باید عصاکشش باشند؟

وی ادامه داد : می گویند ملت انتخاب کنند ولو شمرابن ذی الجوشن را انتخاب کنند نه درست نیست ملت آزاد انتخاب بکنند ، انتخابات هست ولی کسی را باید انتخاب کنند که بتواند برنامه های اسلام را پیاده کند . (3)

ایران فقط تهران نیست

آیت الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : کشور فقط تهران نیست ، اداره کشور اینست که اقصی نقاط کشور آن نقاط دور دست هم مدنظر باشد ، به استانهای دوردست باید رسیدگی شود البته خود هیئت دولت به آنجا نمی تواند برود ولی به اینکه فقط یک استاندارآنجا بفرستید قناعت نکنید . (4)

چرا هر روز این مظاهر اُلوهیّت و قدرت خدایی را می‎بینید و بیدار نمی‎شوید؟ این مرض چه مرضی است که بعضی از این روشنفکران ما دارند؟!...می‎گویند که آقای طالقانی یک مرد روشنفکری بود از این جهت مردم...! تو هم روشنفکر هستی، چطور مردم برایت فاتحه نمی‎خوانند!

عکس العمل شدید دولت بحرین در برابر ناآرامی های این کشور

وزیر کشور بحرین امروز اخطار داد که دولت با مخالفین با مشت آهنین برخورد خواهد کرد .

وی گفت : با مشت آهنین علیه کسانی که تظاهرات کنند برخورد می کنیم ،  همه تظاهرات غیرقانونی قدغن خواهد شد و اقدامات شدیدی برای جلوگیری از برگزاری چنین تظاهراتی انجام خواهد شد .

وزیر کشور بحرین ادامه داد : اگر فعالیت هایی برای ایجاد ناآرامی در منطقه خلیج فارس در حال شروع شدن است که نشانه های موثقی وجود دارد که این فعالیت ها با هم از نزدیک در ارتباط است .

وی گفت : هر اتفاقی در کشورهای همسایه رخ می دهد در کشور ما نیز تاثیر می گذارد . وی با این حال از انقلاب ایران حمایت کرد و گفت : انتظار داریم ایران از آرمان اعراب پشتیبانی کند ! (5)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 520

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 532

3- جمهوری اسلامی ، 24شهریور 1358، صفحه 5

4- کیهان ، 24شهریور 1358، صفحه 5

5- جمهوری اسلامی ، 24شهریور 1358، صفحه 2

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول