اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

معامله حیاتی برای آمریکا ! /کوبا و یمن جنوبی در مقابل تنگه هرمز

خبرگزاری فارس: ناظران بی طرف معتقدند جنجال اعزام واحد رزمی از جانب شوروی به کوبا که از سوی آمریکائی ها عنوان شده است بهانه ای دیگر جهت اعزام نیرو از سوی دولت آمریکا به خلیج فارس بوده است که از قبل 110هزار سرباز ضربتی برای این کار آماده ساخته است .

معامله حیاتی برای آمریکا ! /کوبا و یمن جنوبی در مقابل تنگه هرمز

رخدادهای 22 شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار جمعی از بانوان دانشجو با تاکید بر اینکه باید توجهمان را معطوف حال کنیم نه گذشته و آینده بر ضرورت اظهار نظر اقشار مختلف در مورد قانون اساسی تاکید کردند .

امام خمینی همچنین در دیدار با جمعی از روحانیون تهرانی به نقد تز استعماری جدایی دین از سیاست پرداخته و از روحانیون خواستند کاری نکنند که بهانه به دست دشمنان اسلام بیفتد .

رهبر انقلاب همچنین با خانواده آیت الله طالقانی دیدار و ضمن تاکید بر اینکه طالقانی برای ایشان برادر و برای ملت خدمتگذار و برای اسلام مجاهد بزرگی بودند فرمودند : باید از وابستگیها رها شویم . 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز نیز امروز اعلام کرد با پاکسازی مناطق کردستان تمام منطقه شمال غربی تا ناحیه خوی زیر کنترل نیروهای نظامی و پاسداران درآمد.

امروز همچنین روزنامه کویتی القبس از قول منابع نزدیک به کنگره آمریکا نوشت « ایالات متحده تصمیم گرفته است که واحدهای کماندوی خود را به جزیره عمانی مسیره در تنگه هرمز اعزام کند » آمریکا به شوروی اطلاع داده است که این واحدها تا وقتی که نیروهای شوروی در کوبا و یمن جنوبی مستقر باشند در تنگه هرمز خواهند ماند . بخش اعظم صادرات نفت به غرب از تنگه هرمز صورت می گیرد و از وقتی که رژیم شاه به عنوان حامی و حافظ منافع آمریکا و غرب در منطقه خلیج فارس سقوط کرده است آمریکا از این ناحیه احساس خطر می کند ، همانند سازی تنگه هرمز با حضور نیروهای شوروی در کوبا نشان دهنده اهمیت حیاتی تنگه هرمز برای منافع نامشروع آمریکا در منطقه است چرا که در غیر این صورت آمریکا هرگز از این حربه برای مقابله با شوروی و نیز ترساندن رقیب خطرناک خود بهره نمی جست .

رهبر انقلاب امروز بانوان دانشجو و نیز دانشجویان مرکز دارالزهرای همایونشهر اصفهان را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند .

اهم بیانات امام خمینی در این جمع عبارت است از :

باید به مرحله ای که در آن هستیم توجه کنیم

1- رشد فکری هر جامعه اقتضا می‎کند که انسان در هر مرحله‎ای که واقع هست همان مرحله را توجه به آن داشته باشد...ما اگر الآن همه توجهمان را منصرف کنیم به اینکه ما چه کردیم و چه کردیم که پیروز شدیم و همه توجهمان را به آتیه دور منعطف کنیم، از آن چیزی که الآن وقتش است، اذهانمان منصرف می‎شود.

2- گذشته الحمدللّه‎، تا حالا خوب گذشته است و امیدوارم که آتیه هم ان‎شاءاللّه‎ خوب بشود؛ لکن شرط اینکه آتیه خوب بشود این است که حال خوب بشود؛ یعنی هر قدمی که بر می‎داریم همان قدم را ببینیم چه طورباید برداریم و کجا باید بگذاریم.

هر کس هر نظری درباره قانون اساسی دارد ارائه کند

3- الآن ما مبتلای به قانون اساسی هستیم ... هرکس هر نظری در قانون اساسی دارد؛ الآن باید این نظر را بدهد و ننشیند تا اینکه دیگران نظر بدهند برای او...تکلیف فعلی ما این است که نظرهایی که داریم در قانون اساسی آنها را بنویسیم و به آن محلی که باید داد ... بدهیم... الآن ما نباید به فکر این باشیم که ما مثلاً مدارسمان چه طور است؛ کشاورزی‎مان چطور است؛ ما کارخانه‎هایمان چه طور است. اینها الآن وقتش نیست. الآن همه افکار باید متوجه به این باشد که قانون اساسی‎مان چه جوری است؛ نظر بدهیم.

رشد فکری به آن است که بفهمیم چه وقت باید چه کرد

4- رشد فکری هر قومی این است که بشناسند مقام را و بفهمند چه وقت باید چه کرد. بسیاری از انحرافات که برای انسان پیدا می‎شود این است که موقع شناس نباشد و یک مطالبی که حالا باید طرح بشود آن را طرح نکند، یک مطالبی که حالا وقتش نیست طرح بکند.(1)

همان‎طوری که مقام شما و پُست شما ( روحانیون)، یک پُست شرافتمند بزرگی است، مسئولیتتان هم یک مسئولیت بزرگی است. به همان اندازه که مقام شما بالاست، مسئولیتتان هم زیاد است. اگر یک وقتی مثلاً فرض بفرمایید یک کمیته‎ای تحت نظر بعضی از آقایان باشد و در آنجا یک شخص نابابی باشد و یک کاری انجام بدهد که برخلاف باشد، آنهایی که می‎خواهند مناقشه کنند با ما، نمی‎گویند که یک شخص نابابی در این کمیته بود، آقا خودش خوب است اما آن شخص ناباب این کار را کرد؛ می‎گویند آخوندها این کار را کردند!... حیثیت روحانیت، الآن بسته است به اعمال ما. همیشه بوده اما حالا بیشتر است.

رهبر انقلاب امروز همچنین با تعدادی از بانوان فرهنگی و مربیان قرآن کاشمر به مناسبت فوت آیت الله طالقانی دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

فرم غربی باید به فرم اسلامی برگردد

1- باید هر کسی در محل خودش، هر گروهی در محل خودش، هر کسی در پُست خودش، انجام وظیفه ... بکند، یعنی باید این فرم غربی برگردد به یک فرم اسلامی. حالا باید، بعد از اینکه ما دست آنها را کوتاه کردیم، این طور نباشد که باز دنبال آنها باشیم، همه چیزهای خودمان را فراموش بکنیم، و دنباله‎رو غرب یا دنباله‎رو شرق باشیم. باید ما توجه داشته باشیم که ما خودمان کی هستیم و چی هستیم، و مملکت ما احتیاج به چی دارد و به کی دارد.

استقلال در گرو رهایی از وابستگی

اگر ما این وابستگیهای معنوی را، این وابستگیهایی که جوانهای ما را و دانشگاه ما را و همه چیز ما را به صورت غربی درآورده بود، اینها را اگر برگرداندیم به حال خودش، و پیدا کردیم خودمان را، می‎توانیم یک ملت مستقل باشیم ...اما اگر چنانچه از این معنا غفلت بشود و باز همان خیالات و همان بساط غرب در اینجا باشد، امید اینکه بتوانیم ما مستقل باشیم و بتوانیم آزاد باشیم، آزاد فکر بکنیم، آزاد عمل بکنیم، این امید دیگر نیست. (2)

دستجات مختلف هماهنگ نشده‎اند

رهبر انقلاب امروز همچنین با جمعی از روحانیون تهران دیدار و با آنان در مورد ضرورت هماهنگی میان نیروهای انقلاب و نیز وجوب حفظ شئون روحانیت گفتگو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

سیاست به معنای پدر سوختگی برای خودتان

1- من از حبس که بنا بود بیرون بیایم، آمدند گفتند که شما بیایید آن اتاق. یک اتاق بسیار بزرگی و مجلّلی بود؛ ما رفتیم آنجا دیدیم که رئیس سازمان آن وقت که حالا هم کشتندش ـ حسن پاکروان ـ آنجاست ... ایشان شروع کرد صحبت کردن که سیاست یک امری است که دروغ گفتن است، خُدعه کردن است، فریب دادن است؛ از این چیزها، الفاظ جور کرد و آخرش هم گفت: «پدر سوختگی» است! و این را شما بگذارید برای ما. من به او گفتم که این خوب، مال شما هست! این به این معنا اگر سیاست است خوب، مال شماست. این همین را برداشتند در روزنامه نوشتند که ما تفاهم کردیم با فلانی در اینکه در سیاست دخالت نکند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز طی صدور اعلامیه‌ای اعلام داشت با پاکسازی مناطق کردستان تمام منطقه شمال غربی تا ناحیه خوی زیر کنترل نیروهای نظامی و پاسداران درآمد. این سخنگو همچنین اظهارداشت:مرزهای غربی و شمال غرب تحت کنترل ارتش درآمده و نوارهای مرزی کاملاً بسته است.

من هم وقتی آمدم بالای منبر گفتم که مطلب این بود.

حیثیت روحانیت، الآن بسته است به اعمال ما

2- همان‎طوری که مقام شما و پُست شما ( روحانیون)، یک پُست شرافتمند بزرگی است، مسئولیتتان هم یک مسئولیت بزرگی است. به همان اندازه که مقام شما بالاست، مسئولیتتان هم زیاد است. اگر یک وقتی مثلاً فرض بفرمایید یک کمیته‎ای تحت نظر بعضی از آقایان باشد و در آنجا یک شخص نابابی باشد و یک کاری انجام بدهد که برخلاف باشد، آنهایی که می‎خواهند مناقشه کنند با ما، نمی‎گویند که یک شخص نابابی در این کمیته بود، آقا خودش خوب است اما آن شخص ناباب این کار را کرد؛ می‎گویند آخوندها این کار را کردند!... حیثیت روحانیت، الآن بسته است به اعمال ما. همیشه بوده اما حالا بیشتر است.(3)

تجلیل امام از مقام آیت الله طالقانی

امام خمینی امروز همچنین خانواده آیت الله طالقانی را به حضور پذیرفته و با آنان گفت و گو کردند .

اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1- شما [خانواده آیت الله طالقانی] پدری را از دست داده اید و من برادرعزیزی و ملت خدمتگزاری و اسلام مجاهدی را ...

مکلف به راه مستقیم هستیم

2- ما باید فکر این باشیم که ما هم مستقیم باشیم. اگر مستقیم باشیم و ملت را دعوت به استقامت کنیم از این غربزدگی که در طول تاریخ و خصوصاً در این پنجاه و چند سال، ما را به آن طرف کشیدند، از آن طرف ما را کشیدند طرف شرق، از آن طرف ما را کشیدند طرف غرب و ما را از خود بیخود کردند، جوانهای ما را تهی کردند از آنکه باید باشند، ما مکلفیم، همه‎مان مکلفیم، همه آقایان و همه خانمهای محترم، مکلفیم که مردم را دعوت کنیم به راه مستقیم.

مکتبهای غیر توحیدی انحرافی هستند

3- مکتبهایی که در دنیا هست غیر از مکتبهای توحیدی، اینها مکتبهایی هستند انحرافی که آن اشخاصی که این مکتبها را درست کرده‎اند آنها برای یک مقصدی و توطئه‎ای درست کرده‎اند؛ برای به دام انداختن جوانهای غافل.

تا غربزدگی و شرق زدگی هست هیچ امیدی به اصلاح نیست

4- بازی می‎دهند جوانهای ما را! هر دو دسته بازی می‎دهند، هم غرب ما را بازی می‎دهد، مَلعَبه کردند ما را، هم غرب ما را ملعبه کرده، هم شرق ما را ملعبه کرده، و تا این گول خوردنها هست، تا این غربزدگی و شرقزدگی در ملت ما هست، هیچ امیدی به اصلاح نیست.

دکتر مکری اضافه کرد: مردم کردستان با آشوبگران ارتباط و همکاری نداشته و تنها عده‌ای از روستاییان ناآگاه منطقه سردشت و  ... در جریانات منطقه فعالیت داشته‌اند که گروه‌های اخیر حدود 2 هزار پیش مرگ کرد را چند روز قبل از ورود ارتش به کردستان در اختیار حزب دمکرات و شیخ عزالدین حسینی قرار داده بودند .

5- ما باید اول تمام همتمان را صرف کنیم که خودمان را از این وابستگی فکری بیرون بیاوریم. ما فکرهایمان وابسته است؛ ما فرهنگمان وابسته است. الآن ما باید سعی کنیم از این فرهنگ وابسته خارج بکنیم خودمان را، چه فرهنگ آن طرف که همه‎اش فساد و چه فرهنگ آن طرف که همه‎اش فساد، یعنی همه‎اش برای به دام انداختن ماهاست؛ به دام انداختن بشر است.

6- آنهایی که می‎گویند که ما برای «حقوق بشر» چه و مجلس حقوق بشر درست کردیم، از این حرفها، ببینند اینها با بشر چه جور رفتار کردند، کجا حق بشر را به او دادند. یکی از بشرها ما بودیم دیگر، ما هم یک دسته‎ای بشر هستیم، پنجاه و چند سال است که ماها یادمان است، همه حقوق ما را از بین بردند، همه چیزمان را از بین بردند، همینهایی که دعوی می‎کنند حقوق بشر، همینها فوج فوج بشر را می‎کشند و فریاد می‎زنند حقوق بشر! وقتی در ایران نصیری را می‎کشند یا هویدا را می‎کشند، هیاهو بلند می‎کنند چرا کشتید! این جز این است که می‎خواهند ماها را اغفال کنند و نهضت ما را بدنام کنند؟(4)

کنترل سپاه و نیروهای نظامی بر مناطق غربی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز طی صدور اعلامیه‌ای اعلام داشت با پاکسازی مناطق کردستان تمام منطقه شمال غربی تا ناحیه خوی زیر کنترل نیروهای نظامی و پاسداران درآمد. این سخنگو همچنین اظهارداشت:مرزهای غربی و شمال غرب تحت کنترل ارتش درآمده و نوارهای مرزی کاملاً بسته است.(5)

اعدام تعداد زیادی از انقلابیون عراق به دست رژیم صدام

56نفر از انقلابیون مبارز مسلمان عراق که در میان آنها چند روحانی و نمایندگان آیت الله سید محمد باقر صدر نیز دیده شده اند توسط رژیم وابسته عراق به اعدام محکوم و این حکم در مورد آنها اجرا شد .سخنگوی حرکت انقلاب اسلامی عراق در این زمینه گفت : به دنبال راهپیمایی های گسترده در عراق رژیم تعداد زیادی از مردم و روحانیون را دستگیر و آنها را اعدام کرد .  این سخنگو ادامه داد : دستگیر شدگان به شدت شکنجه و بدون طی روند محاکمه اعدام شده اند . (6)

کماندوهای آمریکایی در تنگه هرمز مستقر می شوند

روزنامه کویتی القبس از قول منابع نزدیک به کنگره آمریکا نوشت که ایالات متحده تصمیم گرفته است که واحدهای کماندوی خود را به جزیره عمانی مسیره در تنگه هرمز اعزام دارد .القبس تاکید کرده است که آمریکا به شوروی اطلاع داده است که این واحدها تا وقتی که نیروهای شوروی در کوبا و یمن جنوبی مستقر باشند در تنگه هرمز خواهند ماند .

این خبر با دقت خاصی مورد بررسی پاره ای از ناظران بی طرف قرار گرفته است که معتقدند جنجال اعزام واحد رزمی از جانب شوروی به کوبا که از سوی آمریکائی ها عنوان شده است بهانه ای دیگر جهت اعزام نیرو از سوی دولت آمریکا به خلیج فارس بوده است که از قبل 110هزار سرباز ضربتی برای این کار آماده ساخته است .گفتنی است عمان از دوستان نزدیک آمریکا بوده و کارتر چندی پیش این کشور را دوست بسیار صمیمی و وفادار آمریکا خوانده بود .  هشدار چند هفته پیش آمریکا در مورد وجود خطر در تنگه هرمز یکی دیگر از اقدامات آمریکا به منظور اعزام نیرو به منطقه بسیار حساس خلیج فارس و تنگه هرمز بود . (7)

مکری از توطئه های غرب در کردستان پرده برداشت

دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحاد جماهیر شوروی که هم اکنون در تهران به سر می‌برد، در یک گفتگوی مطبوعاتی از برخی نقشه‌ها و توطئه‌هایی که در غرب کشور می‌گذرد پرده برداشت.وی در این مصاحبه به سخنرانی قاسملو سه روز پیش از ورود ارتش به مهاباد اشاره کرد که در آن قاسملو گفته بود «من به مردم کرد قول می‌دهم که پشتیبان ما همان دولت قدیم و باوفا و دیرین یعنی همسایه شمالی و نیروهای سوسیالیستی هستند».

استراوس همچنین ضمن دیداری که اخیرا با مصطفی خلیل نخست وزیر مصر که قرار است در مذاکرات نهایی خودمختاری فلسطینی ها در پاریس شرکت کنند بعمل آورده در مورد تسریع و موافقت مذاکرات پاریس با وی به گفتگو نشست .مذاکرات خودمختاری یک میلیون فلسطینی که در حال حاضر در ساحل غربی اردن و نوار غزه به سر می برند از تاریخ 25ماه می گذشته آغاز شده و قرار است تا یکسال بطول انجامد . دور بعدی مذاکرات خودمختاری فلسطینی ها قرار است 25سپتامبر در اسکندریه مصر انجام شود.

دکتر مکری با اشاره به این سخنرانی افزود: مراکز صهیونیستی با استراتژی خاص خود به کمک قاسملو می‌خواستند با یک تیر، دو نشان بزنند اول اینکه مردم ساده و روستایی قوی شمالی را امیدوار سازند و آنها را در طغیان خود بر ضد مملکت تشویق و تحریک کنند و ضمناً از این طریق روابط کشور را با همسایه شمالی تیره سازند و افکار عمومی مردم ایران و مطبوعات جهان را از مسیر توطئه‌های خود منحرف کنند.

عزالدین و قاسملو کجا هستند ؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو همچنین اعلام کرد که بنا به اطلاعات شخصی عزالدین حسینی در محلی در عراق بنام «برده پان» اقامت دارد و قاسملو به خارج رفته است و احتمالاً طبق شایعات اکنون در پاریس به سر می‌برد و بین منطقه و اروپا مرتباً‌در رفت و آمد است.

دکتر مکری اضافه کرد: مردم کردستان با آشوبگران ارتباط و همکاری نداشته و تنها عده‌ای از روستاییان ناآگاه منطقه سردشت  و ... در جریانات منطقه فعالیت داشته‌اند که گروه‌های اخیر حدود 2 هزار پیش مرگ کرد را چند روز قبل از ورود ارتش به کردستان در اختیار حزب دمکرات و شیخ عزالدین حسینی قرار داده بودند .

اگر امام دیر فرمان بسیج عمومی صادر کرده بود ...

مکری ادامه داد : با علم به این قضایا و اطلاعاتی که از این توطئه‌های خارجی و مطبوعات صهیونیستی و استعمار داشتم، برای من اثبات شده بود که بزودی توطئه بزرگی در منطقه اجرا خواهد شد و اگر امام چند روز و آنطور که من دریافت کردم، دو و یا سه روز دیرتر فرمان قاطعانه خود را صادر می‌کردند، با احتمال قریب به یقین فاجعه بزرگی روی می‌داد که ضربه اصلی آن متوجه انقلاب ما و استقلال کشورمان بود.

تشکیلات و سیستم برنامه ریزی توطئه در کردستان

دکتر مکری در ادامه مصاحبه مهم خود درباره تشکیلات و سیستم  برنامه‌ریزی توطئه در کردستان گفت: حزب دمکرات کردستان و متحدین آن ستاد مشترکی بنام ستاد مشترک گروه‌های مترقی کردستان تشکیل داده بودند ، این ستاد مشترک در کردستان، روابطی نیز با جبهه التحریر خوزستان که از طریق یک دولت همسایه حمایت می‌شود و نیز گروهک‌های چپ در گنبد و بلوچستان برقرار کرده بود که بین آنها نمایندگانی نیز رد و بدل شده بود و از طریق آنها قصد داشتند برای پراکنده ساختن نیروهای ارتش و پاسداران بر علیه حکومت مرکزی در همه جا وارد عمل شوند و بی‌نظمی و شورش و طغیان کردستان در سراسر کشور توسعه یابد و به این ترتیب فرماندهی انقلاب دچار زحمت شود .

مکری ادامه داد : ولی چون اربابان این گروه‌ها می‌دانستند که آنها در کار خود توفیقی نخواهند داشت تنها هدفشان ایجاد اغتشاش بود تا پول و انرژی دولت انقلاب برای مقابله با اغتشاشات و سرکوب تشنجات مصرف شود و اوضاع کشور دچار تزلزل گردد.(8)

مصر به دنبال خودمختاری فلسطینی ها

رابرت استراوس نماینده اعزامی جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه موفق شد تا رهبران مصر را به منظور مذاکره با مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره خودمختاری نهایی فلسطینی ها به پاریس بفرستد . استراوس ظرف ماه گذشته برای دومین بار به خاورمیانه رفت تا از نتایج مذاکرات حیفا بین سادات و بگین که در یکی دو هفته گذشته صورت گرفته بود آگاه شود .

استراوس همچنین ضمن دیداری که اخیرا با مصطفی خلیل نخست وزیر مصر که قرار است در مذاکرات نهایی خودمختاری فلسطینی ها در پاریس شرکت کنند بعمل آورده در مورد تسریع و موافقت مذاکرات پاریس با وی به گفتگو نشست .مذاکرات خودمختاری یک میلیون فلسطینی که در حال حاضر در ساحل غربی اردن و نوار غزه به سر می برند از تاریخ 25ماه می گذشته آغاز شده و قرار است تا یکسال بطول انجامد . دور بعدی مذاکرات خودمختاری فلسطینی ها قرار است 25سپتامبر در اسکندریه مصر انجام شود . (9)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 496

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 499

3- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 503

4- صحیفه امام ، جلد 9 ، صفحه 513

5- کیهان ، 22/6/58

6- جمهوری اسلامی ، 22شهریور 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 22شهریور 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 22شهریور 58

9- جمهوری اسلامی ، 22شهریور 1358، صفحه 8 ، انور سادات رئیس جمهور وقت مصر که در جنگ 1973 م علیه رژیم صهیونیستی فرماندهی جنگ را بر عهده داشت بعدها با فشار آمریکا، در مقابل خواسته های رژیم صهیونیستی تسلیم شد .  وی بهمن ماه 1356ه- ش (نوامبر 1977م) به اسرائیل سفر و گفت وگوهای صلح را با این رژیم آغاز کرد . هر چند این سفر نتیجه ای به دنبال نداشت ولی در ادامه مذاکرات به دعوت کارتر، سادات و بگین در کمپ دیوید آمریکا، گفتگوها را ادامه دادند . سرانجام با پادرمیانی امریکا توافق نامه صلح در 16 شهریور 1356 (7 سپتامبر 1978 م) به امضای طرفین رسید . بر اساس این قرار داد علاوه بر صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی و به عبارتی پذیرش اسرئیل توسط مصر خود مختاری فلسطینی ها در نوارغزه و کرانه غربی رود اردن نیز پیش بینی شده بود . با این طرح انزوای مصر را میان کشورهای اسلامی در پی داشت .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول