اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه:

حقیقت اسلام در شیعه تجلی یافته است / حمله به فیضیه سرآغاز انقلاب شد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه گفت: اگر امروز قم در جهان اسلام می‌درخشد به این دلیل است که حقیقت اسلام در شیعه متجلی است.

حقیقت اسلام در شیعه تجلی یافته است / حمله به فیضیه سرآغاز انقلاب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علی نظری‌منفرد در مراسم گرامیداشت سالروز حمله مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) اظهار کرد: قم در سال 83 هجری قمری تاسیس شده است و مصادف با همین سال امام صادق(ع) ولادت یافتند.

وی با اشاره به اینکه قمی‌ها از همان روزهای نخست علاقه‌مند به تشیع بودند تصریح کرد: امام صادق(ع) عنایت ویژه و خاصی در زمان زندگانی خود به قم داشته و تعابیر خاصی را برای اهل قم به کار بردند که در مورد قوم‌های دیگر نقل نشده است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مرحوم کلینی در مدت 20 سال 16 هزار و 200 حدیث در اصول، فروع و روضه تدوین کرد افزود: 90 درصد روایاتی که مرحوم کلینی تدوین کرد از قمی‌ها نقل شده است.

نظری‌منفرد تصریح کرد: امام صادق(ع) به افرادی همچون عمران بن عبدالله قمی و عیسی بن عبدالله قمی عنایت ویژه داشتند. 

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز قم در جهان اسلام می‌درخشد به این دلیل است که حقیقت اسلام در شیعه متجلی است اضافه کرد: اسلام راستین، اسلامی است که مسیر امام صادق(ع) را می‌پیماید و بر اساس حدیث ثقلین که رسول خدا(ص) فرمود حرکت می‌کند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه بنیانگذار تشیع پیامبر اکرم(ص) است تصریح کرد: مذهب جعفری از امام صادق(ع) منشأ گرفته است.

نظری‌منفرد با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) در طول مدت زندگانی خود با رنج‌ها و سختی‌هایی که متحمل شدند چهار هزار راوی و شاگرد را تربیت کرد گفت: ذکر این تعداد شاید به بیان آسان باشد ولی در زمان امام صادق(ع) امکانات و ارتباطات مثل امروز نبود.

وی با اشاره به مدتی که امام صادق(ع) آزادی عمل سیاسی پیدا کردند اظهار کرد: با سقوط دولت مروانیان و قدرت نگرفتن عباسی‌ها، فرصتی برای رئیس مذهب جعفری فراهم شد تا با تلاش خود انسان‌های فقیه و وارسته‌ای را پرورش دهد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) برای شاگردان خود بسیار دعا می‌کردند اضافه کرد: نقل کرده‌اند امام صادق(ع) هر مرتبه ابوحمزه ثمالی که با چهار امام هم عصر بود را مشاهده می‌کرد، آرام می‌شد.

نظری‌منفرد با اشاره به اینکه مدرسه فیضیه امروز ثقل حوزه علمیه بوده و جایگاه مقدس و مبارکی دارد تصریح کرد: نقل شده است سربازان امام صادق(ع) باید پاک زندگی کنند تا از ساحت قدس ربوبی دور نشوند و تلاش بسیاری در زمینه فهم و عمل دین داشته باشند.

وی مهم‌ترین امتیاز حوزه را مباحثه درسی نسبت به دانشگاه عنوان و اظهار کرد: حوزه درس را برای درس دارد اما دانشگاه به درس برای مدرک‌گرایی توجه می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت:‌ حادثه حمله به مدرسه فیضیه عداوت و دشمنی رژیم منحوس پهلوی را نسبت به اسلام، شیعه و حوزه آشکار کرد.

وی با اشاره به علل شکل‌گیری واقعه حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه و کشتار مردم و طلاب گفت: مزدوران پهلوی که از تهران به قم اعزام شده بودند به مردم مظلوم و بی‌گناه حمله کرده و خون‌های پاکی را بدون دلیل ریختند و تعدادی از مردم را از طبقه دوم مدرسه فیضیه به پایین پرتاب کردند.

نظری‌منفرد تصریح کرد: به لطف خداوند در حالی که رژیم پهلوی می‌خواست با این حادثه از انقلابیون زهرچشم بگیرد و حوزه را وادار به سکوت کند، این حادثه سرآغاز انقلاب اسلامی شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول