اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال قبل در چنین روزی

قول آمریکایی ها به دولت موقت

خبرگزاری فارس: دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه گفت که واشنگتن به تهران قول داده است که هرگز شاه سابق را به آمریکا راه نخواهد داد. شاه مخلوع چندی پس از مصاحبه ابراهیم یزدی به آمریکا رفت و دانشجویان مسلمان خط امام در واکنش به این اقدام سفارت آمریکا را تصرف کرده و به حضور آمریکا در ایران خاتمه دادند.

قول آمریکایی ها به دولت موقت

رخدادهای 20 شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز با تعدادی از نمایندگان عشایر سرپل ذهاب و مرزنشینان این منطقه دیدار و به آنان گفتند «باید اسلام در ایران حکومت کند» امام خمینی با بیان اینکه رسیدگی به حال مستضعفان در سرلوحه اقدامات دولت است فرمودند : اگر ملت با ما باشد، ما می‎توانیم به واسطه قدرت ملت کارها را انجام بدهیم.

امروز همچنین ابوشریف فرمانده عملیات سپاه آخرین وضعیت کردستان را در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی تشریح کرد .

وی گفت : ‌آرامش هم اکنون در اکثر شهرها و مناطق کردستان برقرار است ولی هنوز افراد مسلح در کردستان وجود دارند.تا زمانیکه خلع سلاح کامل در منطقه اجرا نشود،امکان ناارامی دوباره وجود دارد.

امروز همچنین ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت از قول آمریکایی ها گفت : آمریکا به ما گفته است هرگز شاه را به این کشور راه نخواهد داد !

باید اسلام در ایران حکومت کند

امام خمینی امروز با تعدادی از نمایندگان عشایر سرپل ذهاب و مرزنشینان آن منطقه دیدار و گفت و گو کردند .

اهم بیانات امام خمینی عبارت است از:

1- این معنایی را که ما در فکرش هستیم و با همّت همه قشرهای ملت امیدواریم که تحقق پیدا بکند، آن این است که اسلام در ایران حکومت کند؛ حکومت، حکومت خدا باشد.

قدرت برای انجام خدمت زمانی است که ملت با ما باشد

2- ما از خدا می‎خواهیم که یک همچو سعادتی به ما بدهد که ما بتوانیم این خدمتی را که بنا داریم انجام بدهیم قدرت داشته باشیم که انجام بدهیم و این قدرت هم در وقتی است که ملت با ما باشد.

3- اگر ملت با ما باشد، ما می‎توانیم به واسطه قدرت ملت کارها را انجام بدهیم. چنانچه دیدید که چون ملت همراه با هم بودند، یک همچو قدرتهای بزرگی را از بین بردند. حالا هم، که وقت این است که آن مفسده‎ها از بین برود و پاکسازی بشود و آن بازمانده‎های آنها از بین بروند، باز محتاج به این است که ملت همراه باشند.

توطئه برای جدایی برادرها از همدیگر

4- الآن توطئه‎ها زیاد در کار هست که برادرها را از هم جدا کنند، هر جا به یک صورت. آنجاهایی که مراکز مثلاً شهرهای بزرگ است، به صورت حزب و ـ نمی‎دانم ـ کذا. و در جاهایی که مرز است و برادرهای اهل سُنّت ما آنجا هستند، به اینکه سُنّیها و شیعه‎ها چه می‎خواهند.

سرلوحه برنامه های دولت

5- سرلوحه برنامه این دولت این است که ابتدا از مستمندان شروع کنند، از مرزها شروع کنند به تعمیر و رفع حوایجی که تا حالا نبوده است؛ از قبیل برق و نمی‎دانم اسفالت و آب و امثال ذلک که من می‎دانم در بسیاری از جاها اینها نیست یا کمیاب است. دولت در صدد است و ان‎شاءاللّه‎ عمل خواهد کرد.(1)

تشریح آخرین وضعیت کردستان توسط ابوشریف

فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی فعالیت‌های سپاه پاسداران در خنثی کردن عملیات و اقدامات ضد انقلابیون در کردستان را برشمرده و به چگونگی ادامه فعالیت های سپاه در آینده اشاره کرد.وی در ابتدای سخنانش به موقعیت جغرافیایی و سوق الجبشی منطقه کردستان اشاره کرد و گفت:کردستان منطقه‌ای است کوهستانی با تل‌ها و تپه‌های زیاد که عبور و مرور در اکثر نقاط آن با دشواری ممکن است. اوضاع اقتصادی مردم این منطقه نیز فوق العاده بد است. در برخی از نقاط این منطقه مردم به نان شب محتاج‌اند و رژیم گذشته همواره این مردم را از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم نگاه داشته است.

 ابوشریف در پایان این مصاحبه گفت:‌آرامش هم اکنون در اکثر شهرها و مناطق کردستان برقرار است ولی هنوز افراد مسلح در کردستان وجود دارند.تا زمانیکه خلع سلاح کامل در منطقه اجرا نشود،امکان ناآرامی دوباره وجود دارد.

وی ادامه داد : تنها حزب موجود در کردستان نیز حزب منحله دموکرات بوده که با برنامه هایی خاص خودش ظاهرا درراه مردم و برادران کرد ما قدم برمی داشته است حزب دموکرات با کمک گروه ههای چپ نما موفق شده بودند به پادگان مهاباد حمله کنند و در نتیجه مقادیر زیادی سلاحهای مختلف را از این محل سرقت کنند.

ابوشریف گفت : با سرقت سلاحهای مهاباد، حزب دموکرات قدرت نظامی خوبی به دست آورده بود و با اتکا به سلاحهایی که در اختیار داشت، و مردم را مقهور خود ساخته بود ، گروههای چپ نما یا گروههای چپ‌گرا نیز که به این قدرت نظامی دموکراتها آگاهی داشتند به این منطقه رفتند تا با کمک کردن به آنها علیه دولت مرکزی بجنگند.

صدور جواز سفر به عراق توسط دموکراتها !

فرمانده عملیات سپاه گفت : قدرت دموکرتها در منطقه تا پایه‌ای بود که اختیارات زیادی داشتند و حتی اجازه سفر به کشور عراق راصادر می‌کردند.اینها با صدور چنین اجازه‌هایی،عده‌ای را از عراق به ایران وارد کرده یا عده‌ای را از ایران به این کشور فرستاده بودند.

وی گفت : دموکراتها داعیه تجزیه طلبی را در سر داشتند و اگر دولت موقت جمهوری اسلامی و فرمان امام مبنی بر مدخله ارتش برای سرکوبی ضد انقلابیون و دموکراتها دیرتر صورت گرفته بود، کردستان وضع بدتری پیدا می‌کرد و بکلی از ایران جدا می‌شد.

ما از خدا می‎خواهیم که یک همچو سعادتی به ما بدهد که ما بتوانیم این خدمتی را که بنا داریم انجام بدهیم قدرت داشته باشیم که انجام بدهیم و این قدرت هم در وقتی است که ملت با ما باشد.

درخواست فرصت 15روزه ضدانقلاب برای بازسازی !

ابوشریف گفت : هنگامی که ما برای مذاکره با سران حزب به مریوان رفتیم از ما 15 روز فرصت خواستند که ما دریافتیم این فرصت را برای بازسازی نیروهای خود خواسته‌اند و قصد دارند با معطل کردن ما،قدرت‌شان را متمرکزتر سازند.

هدف نهایی حزب دموکرات ایجاد وحشت در میان مردم بود

فرمانده عملیات سپاه ادامه داد : هدف نهایی حزب دمکرات ایجاد رعب و وحشت میان مردم بود و با انجام کارهایی غیر انسانی و ناراحت کننده،مردم را به وحشت واداشته بودند.دمکراتها برای ایجاد وحشت بیشتر هنگامی که مقدمات تشکیل سپاه در شهرهای کردستان فراهم آمده بود. دست به اقدامات خشونت باری زدند از جمله اینکه عده‌ای را مجروح ساختند و پس از اینکه مجروحین در بیمارستان بستری شدند، اینها دوباره با منفجر کردن نارنجک در دهان مجروحان یا سربریدن آنها،وحشت فراوانی در منطقه به وجود آوردند.

افراد جلال طالبانی نیز در منطقه بودند

وی افزود: بجز دموکراتها و گروههای چپ گرا،عده ای از افراد جلال طالبانی نیز در منطقه فعالیت داشتند و علاوه براینها، عده ای هم که از سوی پالیزبان حمایت  می‌شدند نیز به جمع این عده پیوسته بودند.

ابوشریف گفت : هنگامی که ما برای مذاکره با سران حزب به مریوان رفتیم از ما 15 روز فرصت خواستند که ما دریافتیم این فرصت را برای بازسازی نیروهای خود خواسته‌اند و قصد دارند با معطل کردن ما،قدرت‌شان را متمرکزتر سازند.

آرامش در اکثر مناطق کردستان برقرار است / تا خلع سلاح کامل امکان ناامنی وجود دارد

ابوشریف در پایان این مصاحبه گفت:‌آرامش هم اکنون در اکثر شهرها و مناطق کردستان برقرار است ولی هنوز افراد مسلح در کردستان وجود دارند.تا زمانیکه خلع سلاح کامل در منطقه اجرا نشود،امکان ناآرامی دوباره وجود دارد.

ابوشریف در مورد مهماتی که در اختیار دموکرتها بود گفت: به جز سلاحهای مختلفی که این گروه در اختیار داشتند 13 تانک نیز از پادگان مهاباد سرقت کرده بودند که از این تعداد 2 تانک منهدم شده و 2 تانک همچنان در اختیار انهاست و 9 تانک دیگر به دست ما افتاد. (2)

یزدی : آمریکا به ما قول داد شاه را راه ندهد

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه درباره روش آمریکا دربرابر شاه سابق که اکنون در مکزیک به سر می برد گفت که واشنگتن به تهران قول داده است که هرگز شاه سابق را به آمریکا راه نخواهد داد و هرگز به شاه سابق پناهندگی سیاسی نخواهد داد .

یزدی گفت : اگر شاه سابق به ایران بازگردد محاکمه و اعدام خواهد شد اما فرزندانش از مجازات اعدام معاف خواهند شد .

یزدی در پاسخ به این سوال که چه مقاماتی به ایران قول داده اند که شاه را به آمریکا راه نخواهند داد نیز گفت : نمایندگان آمریکا !

وی همچنین گفت : اندرویانگ رئیس شورای امنیت سازمان ملل دعوت دیدار از ایران را پذیرفته است .(3)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 488

2- کیهان ، 20شهریور 1358، صفحه 8

3- اطلاعات ، 20شهریور 1358، صفحه 12، وعده آمریکا به دولت موقت مبنی بر این که هرگز به شاه اجازه ورود به آمریکا داده نخواهد شد در حالی است که شاه مخلوع چندی پس از مصاحبه ابراهیم یزدی به آمریکا رفت و دانشجویان مسلمان در خط امام در واکنش به این اقدام سفارت آمریکا را در 13آبانماه همین سال تصرف کرده و به حضور آمریکا در ایران خاتمه دادند .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول