اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی:

لزوم تسریع در ساخت بازارچه صنایع‌ دستی همدان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم تسریع در ساخت بازارچه صنایع ‌دستی همدان تأکید کرد و گفت: بازارچه صنایع ‌دستی می‌‌تواند به شکوه مجموعه باستانی هگمتانه بیافزاید که امیدواریم این امر تحقق پذیرد.

لزوم تسریع در ساخت بازارچه صنایع‌ دستی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسن صالحی‌مرام در آئین افتتاح نهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌ دستی و جشنواره آئین‌های سنتی همدان با بیان اینکه صنایع ‌دستی مزیتی نسبی نیست بلکه مطلق است، افزود: امروز هر آنچه می‌بینیم برآمده از خاک پاک ایران و جان‌ها و روان‌های پاک و ذهن‌های خلاق است.

وی با تأکید بر اینکه ایرانیان از همان اوان به هر آنچه می‌اندیشیدند، دست می‌یافتند، گفت: ایرانیان در 5 هزار سال قبل از میلاد آهن را نرم کردند، 3 هزار سال قبل از میلاد شیشه را به استخدام درآوردند و هزار سال قبل طلا را شناختند و زیورآلات خود کردند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه امروز هنرمندان به خوبی راه گذشتگان را ادامه می‌دهند، بیان داشت: امروز اقتصاد ما مقاومتی است یعنی اینکه اگر مرزها از چهار جهت با دیوارهای فولادی بسته شود، اتفاقی نمی‌افتد چرا که همه مواد اولیه، علم و تجهیزات در اختیار بخش خصوصی است و دولت یک درصد نیز سهام ندارد در حالی که دنیای مدرن ادعا دارد که دولت‌ در مضیقه است.

وی با اشاره به مؤلفه اشتغالزایی صنایع‌ دستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 60 درصد اشتغال بانوان در حوزه صنایع‌ دستی است که در کنار رسیدگی به فرزندان و وظایف خانه‌داری امری بسیار با ارزش است.

صالحی‌مرام به سازگاری صنایع دستی با طبیعت اشاره کرد و افزود: صنایع دستی به قدری ناب و خالص است که اگر مقداری مواد کلی و نفتی به آن وارد شود، ما آن را صنایع‌ دستی نمی‌شناسیم.

وی یادآور شد: هر تن صنایع دستی که صادر می‌شود، ارزش افزوده‌ای به مبلغ 27 هزار دلار دارد که ارزش معنوی این میزان بسیار بالاتر است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی را در ایجاد اشتغال بسیار موثر دانست و گفت: حداکثر سرمایه‌ای که برای ایجاد اشتغال در صنایع‌ دستی لازم است، 5 میلیون تومان است که بدین طریق می‌توان شاخ غول بیکاری را که به معضلی تبدیل شده، شکست.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات بخش صنایع ‌دستی ابراز داشت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد چندین برابر شدن اعتبارات بخش صنایع دستی باشیم.

صالحی‌مرام اذعان کرد: در جلسه‌ای به رئیس جمهور گفتم اگر پنج درصد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت را به ما بدهید ما بیشتر از سود فروش نفت را از طریق صنایع ‌دستی به دست می‌آوریم و این طرح قابلیت عملی شدن را دارد.

وی در ادامه به اختصاص اعتبار 30 میلیارد تومانی نماینده ویژه رئیس جمهور برای ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از استان‌هایی که در لیست سهمیه ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌ دستی را دارد، همدان است که امیدواریم با دریافت اعتبار لازم به زودی این امر تحقق یابد.

معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه تا زمانی که آقای محرابیان در استان است باید اعتبار ایجاد بازارچه اختصاص یابد، افزود: با توجه به اینکه تپه هگمتانه فضای مناسبی به لحاظ زمین دارد ایجاد بازارچه می‌تواند به شکوه این تپه بیافزاید که امیدواریم این امر تحقق پذیرد.

وی با تأکید به مسئولان مبنی بر نگاه ویژه به شهرستان‌هایی که هنرنمایی خاصی دارند، اظهار کرد: لالجین قطب سفال ایران است به طوری که اگر امروز بخواهیم نمایشگاه‌های لالجین را بسازیم، باید میلیاردها تومان هزینه کنیم.

صالحی‌مرام از پیگیری خواهرخواندگی یکی از شهرهای اروپایی با لالجین خبر داد و افزود: اگر بتوان خواهرخواندگی لالجین را تحقق بخشید، این شهر می‌تواند سالانه 3 میلیون گردشگر را به خود جذب کند.

وی یادآور شد: ملایر و لالجین یکی از قطب‌های صنایع‌ دستی کشور هستند، که از عدم وجود تبلیغات کافی رنج می‌برند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: همدان یکی از استان‌های کم بهره از کشاورزی است و صنعت کافی را نیز برای اشتغالزایی ندارد، به همین علت توسعه صنایع‌ دستی راه‌گشای اشتغال در استان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای گسترش حوزه بسته‌بندی صنایع‌ دستی وام‌های نامحدودی با سود چهار درصد در نظر گرفته‌ایم که در نیمه دوم سال به صنعتگران و هنرمندان این حوزه اعطا می‌شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول