اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:

تذکر لسانی تضمین‌کننده سلامت جامعه است

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: تذکر لسانی تضمین‌کننده سلامت جامعه بوده و راه دوری از آفات اجتماعی و اخلاقی است.

تذکر لسانی تضمین‌کننده سلامت جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در گردهمایی مسئولان و پرسنل نیروی انتظامی و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار کرد: تذکر لسانی یک وظیفه همگانی در جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به آیات قرآن در زمینه امر به گفتار درست ادامه داد: خداوند از مؤمنان می‌خواهد که تقوای الهی را پیشه کنند و به برکت این تقوا سخن حق را در جامعه گسترش دهند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم محکم، استوار و خلل‌ناپذیر بودن را از ویژگی‌های سخن حق دانست و ابراز داشت: هنگامی که سخنی محکم و استوار باشد، از آفات گفتاری خالی شده و در جامعه منشأ اثر خواهد بود.

وی افزود: در قرآن کسانی که با این شرایط سخن گفته و حق را متذکر می‌شوند، تجلیل شده و قول تطهیر اعمال و بخشودگی گناهان به آنان داده می‌شود.

سعیدی با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) به خاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده اظهار کرد: به همین دلیل شهدای کربلا تا ابد در تاریخ ماندگار بوده و الگوی راه تمام آزادگان جهان شدند.

وی با اشاره به اینکه علمای اخلاق زبان را پربرکت‌ترین مسیر برای طاعت خداوند می‌دانند خاطر نشان کرد: در عین حال این زبان پرگناه‌ترین عضو بدن نیز هست و 30 گناه کبیره برای این عضو شمرده شده به همین خاطر می‌توان گفت زبان یکی از راه‌هایی است که هم سعادت و هم شقاوت جامعه را به وسیله آن می‌توان رقم زد.

امام جمعه قم با اشاره به همگانی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر گفت: همان‌طور که تنفس برای تمام افراد ضروری است، این دو فریضه نیز برای احیای هر جامعه‌ای واجب است.

وی ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر تضمین سلامت جامعه است به این شرط که درست اجرا شده و لوازم آن به کار گرفته شود.

سعیدی بیان کرد: تذکر لسانی باید از تقوا نشأت گرفته تا بتواند تأثیرگذار باشد و اگر نیات دیگری غیر از رضای خدا در این زمینه دخیل باشد، نقش‌آفرین نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید از سر علم باشد گفت: کسی نمی‌تواند در رابطه با چیزی که نسبت به آن علم کافی ندارد، تذکری بدهد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم خاطر نشان کرد: در این دو فریضه محتوای کلام باید محکم و استوار باشد و اگر تذکر لسانی سست و متزلزل بیان شود نفوذی در افراد نخواهد داشت.

وی افزود: تذکر لسانی باید صریح، گویا و قابل فهم برای مخاطب باشد و چینش کلمات طوری انتخاب شود که ابهامی ایجاد نکند.

سعیدی عامل بودن شخص تذکر دهنده را از دیگر شرایط تأثیرگذاری تذکر لسانی دانست و اضافه کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به ضرورت رعایت ادب در حین تذکر لسانی عنوان داشت: معاشرت صحیح با مردم یکی از تعالیم اساسی اسلام است.

امام جمعه قم ادامه داد: یکی از رموز موفقیت انبیاء الهی در رسالت‌هایی که به عهده آنها گذاشته شده بود، نرم‌خویی است.

وی گفت: مردم را باید با بهترین زبان و بهترین روش هدایت کرد اما کلام خوش معنی‌اش این نیست که طوری حرف بزنیم تا مردم خوششان بیاید، بلکه منظور این است که محتوای سخن به صلاح مردم بوده و روش بیان نیز قابل پذیرش باشد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول