اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت می‌گیرد

شرکت بیش از 4000 قمی در دوره‌های تحکیم سواد

خبرگزاری فارس: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم از تحصیل 4 هزار و 200 نفر در دوره‌های تحکیم سواد در این استان خبر داد.

شرکت بیش از 4000 قمی در دوره‌های تحکیم سواد

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تاریخچه سوادآموزی اظهار کرد: کنگره بین‌المللی براندازی بی‌سوادی در جهان از 15 تا 25 شهریور ماه سال 1344 شمسی در تهران با حضور وزرای آموزش و پرورش تشکیل شد و از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد« یونسکو» در این کنگره، هشتم سپتامبر را روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی نام‌گذاری کردند.

وی ادامه داد: سپتامبر سال 2000 میلادی نیز اعلامیه هزاره سوم در شهر پاریس تصویب شد و کشورهای جهان متعهد شدند تا ملت‌هایشان را تا سال 2015 به یکی از اهداف آموزش همگانی برسانند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آمار بی‌سوادی در جهان خاطر نشان کرد: آنطور که یونسکو اعلام کرده بی‌سوادی در جهان در سال 2010 نسبت به دو دهه پیش از آن 10 درصد کاهش داشته است.

وی ابراز داشت: سازمان یونسکو سطح سواد را توانایی خواندن و نوشتن تعیین کرده است اما با این وجود هنوز حدود 758 میلیون نفر در جهان بی‌سواد هستند که نزدیک به دو سوم از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

قاسمی‌نیا با اشاره به ارزش سوادآموزی در اسلام عنوان کرد: اسلام بیش از 14 قرن است که به موضوع سواد توصیه کرده و مسلمانان را به این مسیر هدایت می‌کند و در جمهوری اسلامی نیز این موضوع به عنوان یک هدف مقدس پیگیری ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته نهضت سوادآموزی و اداره‌کل آموزش و پرورش در سراسر کشور ادغام شده‌اند اضافه کرد: این موضوع با تغییر در دوره‌های آموزشی همراه شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به برگزاری سه دوره سوادآموزی برای بی‌سوادان اظهار کرد: سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال، سه دوره‌ای هستند که در نظام آموزشی جدید برای سوادآموزی بزرگسالان برگزار می‌شوند.

وی گفت: دوره سوادآموزی شامل 400 ساعت کار آموزشی است که طی آن افرادی که بی‌سواد مطلق هستند، با شرکت در این دوره مدرک معادل سوم ابتدایی دریافت خواهند کرد.

قاسمی‌نیا با بیان اینکه در جمهوری اسلامی سطح سواد فراتر از استانداردهای جهانی دیده شده است ابراز کرد: در این نظام آموزشی علاوه بر کسب مهارت خواندن و نوشتن و درک متون ساده فارسی، انجام چهار عمل اصلی ریاضی، آشنایی با قرآن کریم و آشنایی با معارف دینی و فرهنگ اسلامی از الزامات سوادآموزی بزرگسالان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره تحکیم سواد برای افرادی که تا چهارم ابتدایی سواد داشته و یا مدرک سوادآموزی دارند خاطر نشان کرد: این افراد که کم‌سواد هستند نیاز به برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان قم حدود 4 هزار و 200 نفر در دوره‌های تحکیم سواد مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در دوره انتقال نیز کسانی که دوره سوادآموزی را گذرانده‌ و می‌خواهند تحصیل را تا پایان دوره ابتدایی ادامه دهند، وارد این دوره شده و پس از اتمام آن می‌توانند وارد مراکز آموزش از راه دور شوند.

قاسمی‌نیا با اشاره به مطالبی که در دوره انتقال به افراد آموزش داده می‌شود خاطر نشان کرد: در استان قم تلاش می‌کنیم تا برای افزایش رغبت افراد به سوادآموزی در این دوره آموزش قرآن را پررنگ‌تر در نظر بگیریم تا افراد انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامه‌ها پیدا کنند.

وی با اشاره به ارزش سوادآموزی در رشد و توسعه کشورها ادامه داد: باید تمام ارکان یک جامعه با هم متحد شوند و بی‌سوادی را از کل جامعه انسانی محو کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول