اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره انجمن گردوی کرمان اعلام کرد

اثر منفی سرمازدگی درختان بر اقتصاد گردوکاران

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره انجمن گردوی استان کرمان گفت: سرمازدگی از یک سو و دچار شدن درختان گردو به آفات کرم خراط و آب‌سیاه بر بنیان‌های اقتصادی خانواده شهرستان‌های گردوخیز کرمان اثر منفی گذاشته است.

اثر منفی سرمازدگی درختان بر اقتصاد گردوکاران

حسین شهابی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به جایگاه رتبه اول گردوی استان کرمان از نظر سطح زیرکشت و رتبه دوم کشوری در تولید محصول گردو اظهار داشت: آفت کرم خراط و سرمازدگی بیشترین ضربه را به محصول گردوی استان کرمان وارد کرده است.

وی افزود: تغییر ناگهانی و افت شدید دما در اوایل سال جاری موجب شد که بسیاری از درختان گردوی استان به ویژه در شهرستان‌های بردسیر، رابر و بافت دچار سرمازدگی شوند.

شهابی ابراز داشت: از آنجا که بخش‌هایی از باغات گردوی استان دارای بیمه محصولات کشاورزی نیستند، سرمازدگی از یک سو و دچار شدن درختان گردو به آفات کرم خراط  و آب‌سیاه بر بنیان‌های اقتصادی خانواده شهرستان‌های گردوخیز اثر منفی گذاشته است.

وی تصریح کرد: برداشت گردو در برخی شهرستان‌های استان کرمان آغاز شده است و امیدواریم با حمایت مدیریت استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی شهرستان‌های گردوخیز شاهد تسریع در احداث و تجهیز واحدهای فرآوری و مکانیزه گردو باشیم تا این محصول نیز با کیفیت و بسته‌بندی مناسب به سایر کشورها صادر شود.

شهابی با قدردانی از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان کرمان که برای ایجاد نخستین ایستگاه تحقیقات گردو در شهرستان رابر تلاش کرده است، خواستار اختصاص بودجه و اعتبارات پژوهشی و آموزشی برای این مرکز شد.

وی عنوان کرد: انجمن گردوی استان کرمان در صدد است با حمایت اتاق بازرگانی کرمان و جهاد کشاورزی استان نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه باغداران شهرستان‌های گردوخیز اقدام کند.

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول