اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خسارت سنگین سرمازدگی به کشاورزان باشتی فراموش نشود

خبرگزاری فارس: سرمای کم ‌سابقه هوا در شهرستان باشت موجب شده که بسیاری از باغداران مرکبات در این شهرستان و همچنین صیفی‌کاران گلخانه‌دار دچار خسارت فراوانی شوند که لازم است مسئولان استانی و شهرستانی حوزه کشاورزی و مسئولان امور بیمه‌ای آن‌ها را تنها نگذارند.

خسارت سنگین سرمازدگی به کشاورزان باشتی فراموش نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، همه ساله آفت‌های مختلفی به بخش کشاورزی و باغبانی باشت خسارت وارد می‌کند.

سرما و یخبندان از جمله آفت‌هایی است که بخش کشاورزی این شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کشاورزان از قبال آن خسارات فراوانی را متحمل می‌شوند.

شهرستان باشت با بیش از 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از دو هزار هکتار باغ، قطب کشاورزی و باغبانی استان کهکیلویه و بویراحمد است.

در هفته گذشته توده هوایی بسیار سرد وارد کشور شد و دمای هوا را بسیار سرد کرد به طوری که شب‌ها این هوا غیر قابل تحمل بود و به گفته کارشناسان دما تا منفی پنج درجه زیر صفر نیز رسید اما این سرمای بی‌سابقه بیش از هر چیز بخش کشاورزی و باغبانی شهرستان باشت را تحت تاثیر قرار داد و خسارت زیادی به باغات این شهرستان وارد کرد.

بر پایه این گزارش مقاومت درختان مرکبات در برابر سرما متفاوت است که درختانی نظیر پرتقال مقاومت خوبی دارند اما درختان لیمو به خاطر حساسیت بسیار بالا از مقاومت بسیار پایینی برخوردار بوده و سرما خسارت زیادی به این درختان وارد می‌کند.

شهرستان باشت با 900 هکتار باغات لیموترش قطب لیموی این استان است که سرمای اخیر باعث خشک شدن درختان لیمو در این شهرستان شده است.

 

* سرمای بی‌سابقه هوا خسارت زیادی به باغات باشت وارد کرد

یکی از باغداران منطقه پشتکوه باشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سرمای هفته اخیر این شهرستان بی‌سابقه بوده و در چندین سال گذشته تاکنون چنین هوایی را تجربه نکرده بودیم.

علی رومینا با بیان اینکه بیشترین باغات لیموترش در منطقه پشتکوه است، ابراز داشت: سرمای اخیر تمامی درختان لیموترش در این منطقه را تحت تاثیر قرار داد و درختان لیمو بیش از 80 درصد خسارت دیدند.

باغدار دیگری گفت: بیش از 13 هکتار باغ دارم که سرما و یخبندان همه آن‌ها را خشک کرد.

محمدحسن آقایی خسارات زیاد سرمازدگی را یادآور شد و افزود: جبران این خسارات برای باغداران بسیار سنگین است که قادر به جبران آن نیستند.

* خسارت در باغات جدید بیشتر است

باغدار دیگری از روستای امام ضامن ابراز داشت: میزان خسارات سرمازدگی به باغات جوان بیشتر است.

علی احمدی با بیان این‌که چندین سال طول می‌کشد تا درختان به حالت اولیه برگردند، افزود: بازگرداندن درختان به حالت اول و ثمردهی نیازمند هزینه و زحمت زیادی است.

وی از مسئولان خواست باغداران را حمایت کنند تا باغداران در این ارتباط از کار و تولید دلسرد نشوند.

* بیمه نشدن محصولات صیفی در باشت

یکی از گلخانه‌داران روستای شوش در باشت گفت: سرمای اخیر سبب از بین رفتن تمام محصولات گوجه فرنگی‌اش شده است.

رسول زمانی با بیان این‌که بیش از 8 هزار بوته گوجه فرنگی در گلخانه خود کشت کرده بود، ابراز داشت: از هر بوته به طور میانگین 100 کیلو گوجه برداشت می‌شد که بر اثر سرما و یخ زدن سیستم گرمایشی گلخانه تمام بوته‌ها بر اثر سرمازدگی از بین رفت.

وی ابراز داشت: بیمه محصولات کشاورزی محصولات صیفی را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهد که از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان صیفی‌کار است.

* خسارات 80 درصدی باغداران باشتی از سرمازدگی

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان باشت هم در خصوص سرمازدگی و خسارات به باغداران ابراز داشت: وجود سرمای بی‌سابقه و منفی پنج درجه خسارات جبران ناپذیری به باغداران و گلخانه‌داران باشتی وارد کرده است.

بابویی با بیان اینکه سرما تمام درختان مرکبات در باشت را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: این خسارات در درختان لیمو به دلیل حساسیت بالا و درختان جدید و یکساله بیشتر است.

وی از خسارات به گلخانه‌داران اشاره کرد و افزود: تمامی محصولات گلخانه‌ای از بین رفته و به‌ طور 100 درصدی خسارت دیدند.

عین‌الله بابویی با بیان اینکه میزان دقیق خسارات از این رهگذر هنوز مشخص نشده، بیان داشت: کارشناسان در حال بررسی میزان دقیق خسارات وارده برای اعلام به مراجع ذی‌صلاح هستند.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی باشت از مسئولان استانی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست تا با باغداران خسارت دیده نهایت همکاری را داشته باشند و این قشر زحمتکش را بیشتر حمایت کنند.

============

گزارش از میلاد نظری

============

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول