اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرمازدگی کم‌سابقه در بافق/ درختان گردو در معرض نابودی

خبرگزاری‌فارس: پدیده سرمازدگی کم‌سابقه بهاره امسال بیش از 330 میلیون تومان خسارت به باغداران گردو در مناطق کوهستانی سبزدشت بافق واردکرده و درختان‌گردو را در معرض نابودی قرارداده‌است.

سرمازدگی کم‌سابقه در بافق/ درختان گردو در معرض نابودی

به‌گزارش خبرگزاری‌فارس از بافق، خبرنگار‌فارس برای تهیه گزارش و بررسی میزان خسارات واردشده به کشاورزان سبزدشت بافق به همراه کارشناس زراعت و باغبانی جهاد‌کشاورزی شهرستان‌بافق راهی این منطقه شده است.

120 کیلومتر که از شهر بافق به طرف مشرق حرکت‌کنیم، پس از عبور از جاده‌هایی خاکی و پر پیچ و خم، در لابه‌لای تپه‌های سرسبز و زیبا به روستای بیدان‌پنج، کانون اصلی تولید محصول گردو می‌رسیم.

درحال‌حاضر 30 خانوار در این روستا زندگی‌می‌کنند که شغل مردمان آن کشاورزی است و از این طریق امرار معاش‌می‌کنند.

بیدان‌پنج، روستایی سرسبز و ییلاقی و دارای آب و هوایی خنک و معتدل است و در دامنه کوه‌هایی با پوشش‌گیاهی بسیار‌خوب قرارگرفته‌است.

به‌هنگام ورود به این روستا درختان قطور و کهن گردو بیشتر از هر چیز خودنمایی‌می‌کنند، درختانی که تا چندی پیش همواره طراوت و شادابی را برای روستا به ارمغان‌داشتند اما حالا دیگر نه تنها سایه‌بانی بر سر روستا و مردمانش نیستند بلکه سایه آنها نیز سنگین‌شده و شاخه‌های سربه فلک کشیده درختان گردو باید بریده‌شوند.

پس از ورود به روستا، پای صحبت‌های کشاورزان و باغداران این منطقه نشستیم تا مشکلات را از زبان آنان جویا‌شویم.

ابوالفضل محمودی از باغداران و اهالی روستای بیدان‌پنج در گفت‌و گو با خبرنگار‌فارس بااشاره به سرمازدگی بی‌سابقه در این منطقه گفت: حدود 500 درخت گردو قطور و کهن تا چند سال دیگر محصولی تولیدنمی‌کند که این موضوع باعث نگرانی اهالی شده‌است.

* هر درخت سالانه بیش از یک میلیون گردو تولید می‌کرد/ امسال تولید گردو به صفر رسید

وی افزود: هر درخت بزرگ در سال‌های گذشته بیش از یک‌میلیون محصول گردو تولیدمی‌کرده‌است که متاسفانه این رقم امسال به صفر رسیده و مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی‌کنند.

کشاورزان و باغداران این منطقه که از برداشت محصول گردو امرار معاش می‌کنند از این بابت نگران هستند و از مسئولان امر استمداد می‌طلبند.

مدیرجهادکشاورزی بافق بااشاره به سرمازدگی بهاره امسال یادآورشد: این سرمای بی‌سابقه در سه‌روز اول‌سال اتفاق افتاد و سرمای‌هوا در این روزها به منهای 12درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد.

* خسارت وارده به درختان گردوی بیدان‌پنج 100 درصدی است

حمید عسکری، خسارت وارده به شکوفه و برگ درختان گردو را 100 درصد عنوان‌کرد و افزود: در بخش عوامل تولید میزان خسارت به درختان بیش از 60 درصدبوده و موجب‌شد تا سه‌سال آینده هیچ‌گونه تولیدی در محصول گردو نداشته‌باشند.

وی تصریح‌کرد: سطح زیر کشت درختان‌گردو در بافق بالغ بر 35هکتار است و میزان برداشت‌گردو در این سطح سالانه افزون بر 42 تن است.

عسکری میزان خسارت‌وارده به درختان‌گردو را در منطقه سبزدشت بافق بیش از 330 میلیون تومان اعلام کرد.

کارشناس زراعت و باغبانی جهادکشاورزی بافق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ارائه راهکارهای مناسب به باغداران برای جبران خسارت گفت: اقدام سریع و به‌موقع کشاورزان و باغداران منطقه برای هرس‌کردن و بریدن شاخه‌های خشک‌شده، نقش مهمی در سبز‌شدن مجدد درختان دارد.

* کشاورزان هرچه سریع‌تر درختان گردو را هرس کنند

محمدرضا فلاح با تاکید برضرورت توجه کشاورزان به توصیه‌های مربوط به زراعت و باغبانی افزود: عمل هرس به موقع موجب‌می‌شود دوران به بار نشستن درختان گردو زودتر اتفاق بیفتد.

وی همچنین از باغداران خواست: برای دریافت غرامت بیمه باغات خود به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه‌کنند و از مزایای بیمه بهره‌مند‌شوند.

تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر و سرمازدگی بهاره سال جاری در شهرستان بافق افزون بر 16میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی و باغداران این شهرستان واردکرده‌است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول