اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اضلاع سه‌گانه مدیریتی برای ساختن گچسارانی آباد همت کنند

خبرگزاری فارس: نماینده، امام جمعه و فرماندار گچساران سه حلقه اصلی مدیریتی گچساران بوده که با مشکلات این شهرستان از ریز تا درشت آگاهی کامل دارند و با همت خود می‌توانند شادابی به چهره تکیده کنونی آن بخشند.

اضلاع سه‌گانه مدیریتی برای ساختن گچسارانی آباد همت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کشور، میدان نفتی گچساران توانایی تولید نفت مورد نیاز کشور چین و کل اتحادیه اروپا را داشته و یکی از پنج میدان بزرگ نفتی دنیا محسوب می‌شود اما مشکلات ساختاری بسیاری در گچساران وجود دارد که با نگاهی منطقی و عادلانه می‌توان به سیاه و سفید داشته‌ها و نداشته‌های این شهرستان پی برد.

گچساران با وجود قابلیت‌های فراوان در صنعت نفت، ایجاد صنایع پایین دستی نفت و گاز، همچنین استعداد‌های خدادادی در حوزه کشاورزی از جمعیت بیکار قابل تأملی برخوردار بوده که اظهار نظر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر آمار 16 درصدی بیکاری در گچساران که نسبت به دیگر شهرستان‌های استان آماری بالا و نگران‌کننده است، مهر تأییدی بر این معضل و گره اقتصادی است.

به نظر می‌رسد مشکلات کنونی و بازمانده بام نفتی ایران از مدیریت‌های گذشته تنها در حوزه اشتغال و اقتصاد نبوده بلکه در حوزه مبلمان و دکوراسیون شهری نیز وضعیت گذشته و کنونی قلب نفتی ایران با تولید روزانه 610 هزار بشکه نفت همخوانی و تناسبی ندارد.

به هر حال بی‌انصافی است اگر دلسوزی و تلاش مدیریت سال‌های دور و اخیر گچساران در حل مشکلات، معضلات و هر آنچه لیاقت و برازنده مردم ولایی و همیشه حاضر در صحنه‌های تأثیرگذار و انقلابی این شهرستان است را نادیده گرفت.

مدیریت گذشته و سال‌های اخیر گچساران نیز در راستای برطرف کردن مشکلات و سرعت‌گیرهای پیشرفت و توسعه گام‌های مؤثر و قابل قبولی برداشته است.

به نظر می‌رسد با انتخاب حداکثری غلامرضا تاجگردون توسط مردم گچساران و باشت به عنوان نماینده مجلس، انتصاب محمد شفیعی توسط دولت به عنوان فرماندار و انتصاب حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی به عنوان امام جمعه جدید گچساران، ضلع‌های مثلث پیشرفت و توسعه گچساران شکل گرفته است، مثلثی که می‌تواند دایره پیشرفت و توسعه را در این شهرستان رقم بزند.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح دفتر مردمی خود با تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های کاری مدون و متفاوت خود نشان داد که با تمامی ریز و بم‌های مشکلات، موانع و دست‌اندازهای موجود گچساران آشنایی دارد.

 وی پیگیری پروژه‌های راکد، تعریف پروژه‌های جدید و مورد نیاز گچساران برای رهایی از وضعیت نامطلوب کنونی این شهرستان را از دیگر اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و در همان مراسم پرده از برخی واقعیات‌های فنی و تخصصی تلخ برداشت، از کلنگ‌زنی پتروشیمی و از عدم پیگیری‌هایی که باید صورت می‌گرفت تا این پروژه به سرانجام برسد.

تاجگردون در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به مسئولان گچسارانی تأکید کرد که افتتاح دفتر نماینده گچساران و باشت به معنای دخالت در کار دستگاه‌‌های اجرایی نیست و یکی از اهداف راه‌اندازی این دفتر را ارتباطات مردمی و مرکزی برای تعامل بیشتر میان نماینده مردم و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد.

عنوان کردن این مطلب شاید در ظاهر اطمینان خاطری در عدم دخالت در کار مدیران باشد اما رمزگشایی از این جمله نشان می‌دهد که عملکرد مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی از نگاه ذره‌بین نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی پنهان نخواهد ماند و شاید هم هشدار و شوکی برای تلاش و فعالیت بیشتر مدیران باشد.

نماینده مردم گچساران و باشت در این مراسم که همه مدیران گچساران نیز در آن شرکت داشتند با انتقاد از برخی پروژه‌های شهری گچساران و عدم پیشرفت مطلوب آنها نشان داد مشکلات و مسائل را با دیدی فنی و تخصصی می‌بیند.

حضور مستمر تاجگردون در گچساران در روزهایی که بهارستان استراحت می‌کند، نشان از اهمیت و پیگیری مسائل روز این شهرستان توسط نائب رئیس کمیسیون بودجه مجلس دارد.

حضور مستمر در جلسات مختلف شهری از جمله جلسات بافت فرسوده، بازدید از روستاهای مختلف گچساران و باشت، برگزاری جلسه در راستای شناسایی و برطرف کردن مشکلات ورزشکاران و قهرمانان ورزشی گچسارانی با حضور مدیران استانی مربوطه، برگزاری جلسه با حضور صنعتگران گچسارانی با حضور معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران کل استانی مرتبط، انتقاد شدید از عملکرد کارفرما و پیمانکار زیرگذر و اولتیماتوم به وی در راستای سرعت‌بخشی به اتمام این پروژه، برگزاری نشست خبری با حضور خبرنگاران گچسارانی و ایجاد پورتال و سایت ارتباطات مردمی از جمله اقدامات تاجگردون در همان گام‌های نخست حضور در مجلس شورای اسلامی بوده که نوید ‌‌دهنده ایجاد ضلعی مهم از مثلث پیشرفت و توسعه است.

شاید بتوان فرماندار کنونی گچساران را ضلعی دیگر از مثلث رقم زننده توسعه و پیشرفت گچساران دانست.

محمد شفیعی که مدیرکلی اداره ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه خود دارد در زمان مسئولیت ورزشی خود در سطح کهگیلویه و بویراحمد خدمات قابل قبولی را برای ورزش این استان به ارمغان آورد.

برگزاری تورنمنت بین‌المللی دوچرخه‌سواری با حضور کشورهایی از نقاط مختلف جهان نشان از اراده و خلاقیت وی در انجام کارهای بزرگ دارد.

شفیعی در همان ساعات اولیه معرفی خود به عنوان فرماندار گچساران، انجام امور و کارهای بزرگ را منوط به همت و همدلی مسئولان دانست.

وی با بیان این جمله که گچساران از شهرهای شناخته شده در سطح کشور است از مسئولان خواست تا با برنامه‌‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های موجود کار و تلاش در راستای توسعه را در دستور کار خود قرار دهند.

به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که مورد توجه و شاید تعجب فرماندار جدید گچساران واقع شده است، مبلمان نامناسب شهری گچساران بوده که در جلسات مختلف بارها به این موضوع اشاره و نسبت به برطرف کردن و  زیباسازی فضای شهری تأکید کرده است.

شفیعی در مراسم افتتاح دفتر تاجگردون نیز به این مسئله گریزی زد و گچساران را شهرستانی خوشنام و بزرگ نامید و بزرگی نام این شهرستان را با ساختار فعلی و مبلمان شهری آن نامناسب دانست و از مسئولان خواست تا در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.

وضعیت نامناسب فعلی زیرگذر گچساران که شاید بتوان از آن به عنوان جراحی بزرگ زیبایی شهری نام برد، نیز یکی از دغدغه‌های شفیعی بوده که وی بارها در بازدید از این پروژه بر تسریع روند آن تأکید و مهم‌ترین موضوع و خواسته خود را از عوامل اجرایی این پروژه در نظر گرفتن راحتی و آرامش مردم عنوان کرد.

توجه به اشتغال و کارآفرینی، حمایت از طرح‌های اقتصادی و اشتغال‌زا، توجه ویژه به امور بانوان و اعتقاد به لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان در عرصه‌های مختلف، پیگیری و اختصاص اعتبار برای احداث سینما، پیگیری احداث فنی و حرفه‌ای بانوان از جمله پیگیری‌های فرماندار کنونی گچساران است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه در این شهرستان باشد.

حجم انبوه مصوبات اجرایی نشده جلسات مختلف در سال‌های گذشته، معضلی بود که جلسات جدید را تحت تأثیر خود قرار می‌داد.

سید اکبر علیزاده فرماندار سابق گچساران به خوبی مشکلات و معضلات این شهرستان را شناسایی و در جلسات به عنوان مصوبه تثبیت کرد اما شاید حجم انبوه مصوبات و اجرایی کردن همه آنها در مدت زمانی محدود، بزرگترین مانع پیش‌روی فرماندار سابق گچساران بود که شفیعی به خوبی این موضوع را درک کرد.

گرچه فرماندار گچساران در جلسه کمیسیون حفاری عملیاتی کردن مصوبات سال‌های گذشته را سبب برطرف شدن بسیاری از مشکلات فعلی این شهرستان دانست اما تأکید کرد که مصوبات به جامانده باید با تمرکز و حوصله بررسی و عملیاتی شود.

به هر حال می‌توان از محمد شفیعی فرماندار کنونی گچساران به عنوان ضلع دوم مثلث پیشرفت و توسعه گچساران نام برد، وی در این مدت کوتاه نشان داد که می‌شود روی مدیریت و توانایی‌های وی حساب ویژه‌ای باز کرد.

سومین ضلع مثلث توسعه و پیشرفت گچساران، امام جمعه این شهرستان است.

حجت‌الاسلام سید امین‌‌الله حجازی در اولین حضور خود در نماز جمعه این شهرستان سنگ‌هایش را با مدیران و مسئولان گچسارانی باز کرد و در نهایت احترام و ادب، به آنها هشدار داد.

وی گفت کم‌کاری مسئولان را بر نخواهد تافت و در مراحل مختلف با کم‌کاری آنها برخورد خواهد کرد با این نکته که قصد تخریب و تضعیف هیچ مسئول و اداره‌ای را ندارد، تنها ملاک برخورد خود را برخورد با کم‌کاری مدیران عنوان کرد.

حجازی نیز همانند دو ضلع دیگر مثلث توسعه این شهرستان، به شدت از فضا و ساختار فعلی گچساران انتقاد کرده و یادآور شد که گچساران دچار مشکلات و معضلات عدیده‌ای است که با این همه توانایی و منابع نفتی باید تبدیل به زیباترین شهرستان ایران شود.

وی با اظهار تأسف از وضعیت موجود گچساران تأکید کرده که مردم حق دارند به اندازه‌ای که دود و گازهای حاصل از کارخانجات نفتی را استشمام می‌کنند، دارای زیباترین و پیشرفته‌ترین شهرهای کشور باشند.

امام جمعه گچساران مشکلات و دغدغه ایجاد زیرساخت‌های رفاهی شهر، بیکاری و اشتغال، بحث زیباسازی و مسائل بهداشتی در این شهرستان را غیر قابل قبول برای این شهرستان نفتی عنوان کرد و یادآور شده که در گچساران نباید این مشکلات وجود داشته باشد.

حجازی از فرماندار خواست تا با رایزنی با نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای مبنی بر اختصاص اعتباری ویژه برای گچساران به وزیر نفت بنویسد تا با دریافت این اعتبار در مدت کوتاهی تحولی عظیم در این شهرستان به وجود آید.

وی با بیان اینکه گچساران باید از دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد زیباتر باشد و یکی از پیشرفته‌ترین، به روزترین و زیباترین شهرهای کشور باشد، توسعه و پیشرفت را حق مسلم بام نفتی ایران دانست.

انتقادهای وی از عملکرد صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد و تهدید به استفاده از صدا و سیمای استان‌های همجوار سبب تحولات خوبی در زمینه اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای گچساران شده است.

به نظر می‌رسد سه ضلع مثلث تاجگردون، شفیعی و حجازی بتوانند پیشرفت و توسعه را در بام نفتی ایران رقم بزنند، روزی که این جمله برای همیشه از ذهن و اندیشه مردم خارج شود که «بام نفتی ایران بر بلندای محرومیت ایستاده است».

---------------------------

گزارش از کوروش رضایی

---------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول