اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعتصامی در گفت‌وگو با فارس

به کار بردن عناوین دیگر به جای بیداری اسلامی سرخط جریان غیر دینی در کشور است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل بین‌‌الملل تاکید کرد: به کار بردن عناوین دیگر چون بیداری انسانی برای تحولات منطقه که بیداری اسلامی هستند، سرخط جریانی غیر دینی و غیر عقلایی است.

به کار بردن عناوین دیگر به جای بیداری اسلامی سرخط جریان غیر دینی در کشور است

منصور اعتصامی، کارشناس مسائل بین‌الملل ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به موضع محمد مرسی رئیس جمهور مصر در مورد بحران سوریه اظهار داشت: بالاخره اخوان‌المسلمین حزب حاکم بر کشور بوده و از آن جایی که اکثریت به این حزب و مرسی رای دادند، لذا این تفکر را پذیرفته‌اند.

وی افزود: البته باید مواضع مثبت ایشان را هم بیان کنیم، مرسی علی‌رغم تمام فشارهایی که از سوی بسیاری از کشورهای دنیا به وی وارد شد، به ایران سفر کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید از اشتراکاتی بین ایران و مصر و تفکرات محمد مرسی در راه‌حل معضل و بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: البته در این راستا باید ما به منافع ملی خود هم توجه کرده و به صورت مسالمت‌آمیز پیش رفته و نقش خود را ایفا کنیم و هم‌چنین هم‌گرایی خود را با این دست از کشورها همانند مصر که با سلفی‌ها نیز در تقابل هستند هم حفظ کنیم.

* سفر مرسی به ایران برای غرب بسیار ناامید کننده بود

اعتصامی در مورد نتایج سفر محمد مرسی به ایران برای غرب گفت: نتایج سفر رئیس جمهور مصر به ایران برای غرب بسیار ناامید کننده و سبب یأس غربی‌ها شد، چرا که آنها فکر می‌کنند رهبر جریان اخوان‌المسلمین در مصر هستند.

*حفظ جریان مقاومت در سوریه

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضع ایران در مورد سوریه اذعان داشت: در این مورد بنده فکر می‌کنم که باید به سمت هم‌گرایی برویم، البته باید حداقل‌هایی را در سوریه حفظ کنیم، یکی از این حداقل‌ها حفظ جریان مقاومت در سوریه است.

وی یادآور شد: ممکن است در این راستا بر روی اشخاص تأملاتی داشته باشیم، البته بشار اسد تفکری است که مدافع ما بوده و جریان‌ساز بوده است و با ایران اتحاد استراتژیک نیز دارد، این در حالی است که اگر قرار باشد کل این جریان زیر سوال برود ما بر حفظ جریان مقاومت در سوریه تاکید داریم.

*بیداری اسلامی در بحرین سبب تعدیل حکومت می‌شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موج جدید بیداری اسلامی در بحرین گفت: به نظر بنده بیداری اسلامی در بحرین سبب تعویض حکومت نمی‌شود، بلکه تنها سبب تعدیل حکومت می‌شود و رفتار آن را تغییر می‌دهد.

اعتصامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتفاقات و تحولاتی که در منطقه وجود دارد بیداری انسانی است یا بیداری اسلامی، اظهار داشت: بنده به بهار عربی و بیداری انسانی به هیچ عنوان اعتقاد ندارم، تنها چیزی که باید استفاده کرد بیداری اسلامی است، به عنوان مثال در تونس می‌بینیم که از 56 زن نماینده مجلس، 43 نفر محجبه هستند پس جای این سوال باقی است که اگر این بیداری اسلامی نیست، چه چیزی است؟

وی افزود: در حال حاضر در انقلاب‌های منطقه گرایشات اسلام خواهی، روش‌های اعتراضی و تمسک جستن به نام حضرت رسول(ص) و پیروی از این جریان کاملاً واضح است، لذا به طور عقلانی اگر تحلیل کنیم می‌بینیم که در واقع تمسک به دین سبب حرکت های انقلابی شده و این همان بیداری اسلامی است.

* به کار بردن عناوین دیگر به جای بیداری اسلامی سرخط جریان غیر دینی در کشور است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه نباید میان حرکت ها تفاوت بگذاریم، گفت: استفاده از عناوین دیگر برای این حرکت ها، سرخط جریانی غیر دینی و غیر عقلایی در کشور است چرا که اگر به صورت منطقی فکر کنیم چیزی که سبب این حرکت‌ها شده دین بوده و تفکر دینی و مسلمانی همراه با روحیه انقلابی اعتراض مسالمت‌آمیز این حرکت‌ها را ایجاد کرده است که این همان بیداری اسلامی است.

اعتصامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در این راستا باید در بیان کلمات و واژه تجدید نظر کنیم.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول