اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو پیوسته فرهنگستان علوم:

قزوین می‌تواند به میعادگاه توریست تبدیل شود

خبرگزاری فارس: عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد تاریخ در دانشگاه تهران گفت: با احیا و مرمت آثار تاریخی و مذهبی قزوین می‌توان این شهر را به یک میعادگاه برای توریست تبدیل کرد.

قزوین می‌تواند به میعادگاه توریست تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احسان اشراقی در همایش تجلیل از نخبگان شهر قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم بتوان با برگزاری همایش‌ها در روز قزوین، معرفی خوب استان قزوین به سرمایه‌گذاران و احیا و مرمت آثار تاریخی قزوین، این شهر را به میعادگاه توریست تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه قزوین دومین پایتخت صفویان بوده است، ابراز کرد: در این دوران قزوین از موقعیت مطلوبی برخوردار بوده و همچنین اقدامات بسیار مؤثری در این دوره انجام شده است که اکنون این آثار بسیار ارزشمند هستند.

این مقام مسئول تثبیت مذهب رسمی شیعه را از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اقدامات دوره صفویه عنوان و بیان کرد: اندیشه‌ها و افکار خوبی توسط بزرگان در این دوره ترویج یافت که با تلاش آنان مذهب شیعه به صورت رسمی در این دوره پایه‌گذاری شد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان اینکه رسمیت و استقلال ایران در پرتو مذهب شیعه حفظ شده است، اذعان کرد: پیدایش دوره صفویه اتفاق بزرگی برای قزوین بوده است که مرکزیت دادن قزوین در این دوره برای مردم این شهر بسیار ارزشمند است.

قزوین می‌تواند در توسعه گردشگری موفق باشد

این مقام مسئول ابراز کرد: امروز توریست‌های بسیاری که به شهرها سفر می‌کنند به دنبال آثار تاریخی هستند و دوست دارند بیشتر این آثار را مشاهده کنند که شهر قزوین با برخورداری از آثار تاریخی در این زمینه می‌تواند در توسعه گردشگری بسیار موفق باشد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه تبریز سه بار مورد حمله دشمنان و متجاوزان قرار گرفته است، بیان کرد: عثمانی‌ها و ازبکی‌ها مداوم از ناحیه شمال غرب به ایران حمله‌های بسیاری می‌کردند و با این حمله‌ها، قتل و غارت‌ به شهر تبریز کشانده شد.

استاد تاریخ در دانشگاه تهران ادامه داد: این درگیری‌ها به تنش‌های اجتماعی در شهر منجر می‌شد، بر این اساس شاه طهماسب به فکر انتقال پایتخت افتاد و در این راستا به دلیل ویژگی‌های ممتاز شهر قزوین تصمیم گرفت پایتخت صفویان را از تبریز به قزوین منتقل کند که این تصمیم اتفاق بزرگی برای مردم قزوین بود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان اینکه علما و دانشمندان بسیاری در قزوین سکونت کردند، خاطر نشان کرد: آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیاری در این شهر است که با معرفی این آثار به گردشگران، مسافران و مردم می‌توان گردشگری را در این شهر رونق داد.

قزوین چهارراه ارتباطی ایران است

عضو پیوسته فرهنگستان علوم اذعان کرد: قزوین به دلیل نزدیکی به مرکز ایران و همچنین به دلیل چهارراه ارتباطی بودن بین شمال، جنوب و شرق و غرب ایران از موقعیت برتر جغرافیایی در کشور برخوردار است که باید به این ظرفیت‌ها اهتمام ویژه کرد تا بتوان از آنها استفاده بهینه کرد.

استاد تاریخ در دانشگاه تهران اضافه کرد: استان قزوین از برترین موقعیت جغرافیایی در ایران برخوردار بود و این دلیل یکی از علت‌های انتقال پایتخت از تبریز به قزوین بوده است که این تصمیم نیز بهترین انتخاب بوده است.

این مقام مسئول یادآور شد: شاه عباس علاقه بسیاری به قزوین نشان می‌داد ولی به دلیل کم‌آبی قزوین، پایتخت صفویان را از قزوین به اصفهان انتقال داد و همین امر موجب نزول اعتبار و موقعیت سیاسی قزوین شد و به تدریج جمعیت آن کاهش یافت.

اشراقی بیان کرد: خوشحال هستم در هفته روز قزوین با برگزاری همایش‌ها به این موضوع توجه ویژه شده است و امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها جایگاه فاخر قزوین برای مسافران و گردشگران به درستی معرفی شود تا گردشگری مذهبی در این شهر توسعه یابد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول