اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

"نیمدور" زیباترین روستای باشت چگونه از خاطره‌ها محو شد

خبرگزاری فارس: نیمدور با داشتن باغات رؤیایی در برهه‌ای دارای 500 خانوار بود که اکنون با پنج خانوار جمعیتی حدود 15 نفر را در خود جا داده و تنها خاطره‌ای از نیمدور رؤیایی در اذهان بر جای مانده است.

"نیمدور" زیباترین روستای باشت چگونه از خاطره‌ها محو شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مهاجرت بی‌رویه جمعیت روستایی به مراکز و حاشیه شهرها سبب فراموشی روستاها شده به طوری که ساکنان روستای نیمدور، غرق در تجملات، گرفتاری و معضلات شهرنشینی یادی از زادگاه خود نیز نمی‌کنند.

امروزه مهاجرت روستاییان به مراکز شهرنشینی و ترجیح دادن زندگی ماشینی توسط روستاییان اتفاق جدیدی نیست، اما روند رو به رشد این پدیده اجتماعی نگران‌کننده و زنگ خطری قابل تأمل برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

در دهه‌های اخیر شاهد پدیده‌ مهاجرت از روستا به شهر و آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن هستیم که خدمات‌رسانی غیر قابل قیاس دولت‌های نهم و دهم در سال‌‌های اخیر به روستاها سبب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

رشد جمعیت حاشیه‌نشین، ظهور خرده فرهنگ‌های جدید، کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش تعداد کارگران غیر ماهر و نیمه ماهر از نخستین و بارزترین تبعات پدیده مهاجرت روستاییان به شهرها بوده است.

روستا با داشتن جاذبه‌های طبیعی و دیدنی از ویژگی‌، نقش و کارکرد‌های خاصی برخوردار است و نقش و اهمیت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری روستاییان در رونق و افزایش تولیدات دامی و کشاورزی غیر قابل انکار است.

امروزه نقش تأثیرگذار و حیاتی روستاها بر اقتصاد شهری بر کسی پوشیده نیست اما این امر به عوامل متعددی از جمله عدم مهاجرت جمعیت روستایی به مراکز شهرنشینی بستگی دارد.

متأسفانه بسیاری از روستاها به دلیل مهاجرت بی‌رویه و غیراصولی ساکنان از رونق افتاده است که این موضوع سبب تضعیف اقتصاد روستایی، کاهش تولیدات دامی و کشاورزی و ضربه به صنعت گردشگری شده است.

مهاجرت بی‌رویه جمعیت روستایی به مراکز و حاشیه شهرنشینی سبب فراموشی روستاها شده به طوری که ساکنان این روستاها، غرق در تجملات، گرفتاری و معضلات شهرنشینی یادی از زادگاه خود نیز نمی‌کنند.

روستای نیمدور یکی از مناطق زیبا، بکر و دیدنی حوزه باشت محسوب می‌شود که مهاجرت جامعه روستایی این منطقه آن را به روستایی خاموش و فراموش شده تبدیل کرده است.

روستای نیمدور در سال‌های پویایی و قبل از مهاجرت ساکنان این منطقه دارای 500 خانوار بوده که از جمله پرجمعیت‌ترین روستا‌های باشت به شمار می‌رفت که هم‌اکنون دارای پنج خانوار با جمعیتی حدود 15 نفر است.

وجود باغ‌های زیبای انگور، انجیر، انار و دیگر مرکبات، همچنین برخورداری از منابع طبیعی و طبیعت بکر و زیبای این روستا در سال‌های گذشته، نیمدور را به یکی از زیباترین مناطق باشت تبدیل کرده بود.

نبود امکانات اولیه و راه ارتباطی مناسب از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مردم این روستا به شهر است.

به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب، افراد مهاجر روستایی که در حال حاضر در بافت شهری زندگی می‌کنند حاضر نیستند حتی برای سرکشی به باغات به زادگاه خود برگردند.

به همین دلیل باغات نیمدور که زمانی زبانزد عام و خاص بود از بین رفته و هیچ کارایی اقتصادی نیز ندارند.

اگر چه بازگشت اهالی روستای نیمدور برای زندگی مجدد به زادگاه خود غیرممکن به نظر می‌رسد اما می‌توان با ایجاد امکانات رفاهی اولیه از جمله بهسازی راه دسترسی، زمینه رونق دوباره کشاورزی، باغداری و گسترش گردشگری در این روستا را فراهم کرد تا بار دیگر تابلوی غبار گرفته باغات نیمدور زینت‌بخش طبیعت گچساران و باشت شود.

در این راستا تلاش برای برطرف کردن مشکلات، موانع و نیازمندی‌های روستاها، همت، تلاش، توجه جدی و رسیدگی مسئولان را می‌طلبد.

-----------------------------------

یادداشت از احسان طالبی

-----------------------------------

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول