اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

شهرمحوری عامل بی‌توجهی به روستاهاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شهرمحوری را عامل بی‌توجهی به روستاها دانست و گفت: باید اولویت‌های برنامه‌ریزی در روستاها متمرکز شود.

شهرمحوری عامل بی‌توجهی به روستاهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی رهنمایی در اختتامیه همایش ملی توسعه روستایی در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، عامل به حاشیه رفتن جامعه روستایی را سیاست‌های شهر محوری و شهرمداری دانست و اظهار کرد: بسیاری از قوانین تصویب شده در دوران مشروطه برای تثبیت حقوق شهروندان بوده است.

وی با بیان اینکه جامعه روستایی داستانی بسیار غم‌انگیز دارد، افزود: در ادبیات عامیانه، روستایی بودن جرم است و هرگاه می‌خواهند به کسی توهین کنند می‌گویند فلانی روستایی و دهاتی است.

استاد جغرافیا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در 50 سال پیش 68 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند، گفت: با تغییرات در جغرافیای جمعیتی کشور ‌اکنون تنها حدود 30 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند.

رهنمایی، با اشاره به وجود حدود 62 هزار روستای کشور در شکل، اندازه و تعریف‌های متفاوت، تصریح کرد: بیشتر جمعیت کشور در دشت‌های پای کوهی مانند تهران، تبریز و اصفهان زندگی می‌کنند.

وی نیاز به مدیریت و تقسیمات سرزمینی جدید در راستای مدیریت بهتر جوامع روستایی را لازم دانست و ابراز کرد: باید به دنبال واحدهای مدیریتی بود.

این استاد دانشگاه، شهر محوری را عامل بی‌توجهی به روستاها دانست و افزود: باید اولویت‌های برنامه‌ریزی بیشتر به طرف روستاها متمرکز شود.

وی منبع درآمد در روستاها را محدود به کشاورزی و دامپروری خواند و اذعان کرد: در جامعه روستایی شاهد یک حرکت موازی و رقابتی نابرابر بین کشاورزی مدرن و سنتی هستیم که موجب قربانی شدن کشاورزی سنتی می‌شود.

رهنمایی با تاکید بر اینکه باید برای مالکیت زمین‌های کشاورزی حداقل مالکیت قرار داد، خاطرنشان کرد: در کشوری نظیر آلمان هر فرد باید حداقل سه هکتار زمین داشته باشد تا به عنوان کشاورز شناخته شود.

وی اقتصاد روستایی را جدا از اقتصاد کلان ملی دانست و یادآور شد: اگر در جایی نیز این پیوند وجود داشته باشد عامل پیوند دهنده شهری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ایجاد دهیاری‌ها در روستاها را یک حرکت بسیار خوب و تاریخی دانست و تصریح کرد: دهیاری حلقه رابط و واسط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی و دولت است.

وی با بیان اینکه دهیارها در وسط صحنه مدیریت اجرایی کشور قرار دارند، از تمام بخشداران خواست که از دهیارها حمایت کنند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول