اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران:

کلیساهای غرب متاثر از مساجد کارکرد اجتماعی پیدا کرده‌اند

خبرگزاری فارس: یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: در دهه‌های اخیر، کلیساها تحت تاثیر مساجد اسلامی، کارکردهای اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کلیساهای غرب متاثر از مساجد کارکرد اجتماعی پیدا کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابراهیم فیاض ظهر امروز و در گردهمایی فعالان فرهنگی مساجد مشهد در تالار همایش‌های صدا و سیمای خراسان‌رضوی اظهار کرد: مشهد، پایه‌ساز هویت ایرانی‌ها است و در واقع، باید عنوان کرد که نقطه شروع تمدن اسلامی، مشهد است و نقش امام رضا (ع) در این زمینه بسیار بالا است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: امام رضا (ع) در بدو ورود به ایران، به همه همراهان خود دستور دادند که زبان فارسی را یاد بگیرند تا از این طریق بتوانند در ساختار فرهنگی ایران اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

فیاض عنوان کرد: مدنیت هر کشوری و هر تمدنی، در واقع از دین آن ناشی می‌شود و در این زمینه باید عنوان کرد که غربی‌ها دچار نوعی اشتباه تاریخی شده‌اند یا اینکه به دنبال آن هستند که کشورهای اسلامی را عقب نگه دارند و بارها اعلام کرده‌اند که میزان مدنیت و دین، رابطه‌ای متقابل ندارند.

وی در ادامه با اشاره به کارکرد مساجد گفت: مساجد، مهم‌ترین بسترساز تبلیغ و ترویج مولفه‌های مذهبی و فرهنگی در میان نسل جوان است و البته نباید از کارکردهای اجتماعی مساجد نیز غافل شد، به‌ نحوی که امروزه شاهد آن هستیم که در کشورهای غربی، کلیساها نیز رویکردهای اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در این مسئله قطعاً مساجد اسلامی و فعالیت‌های آنها بی‌تاثیر نبوده است.

فیاض ادامه داد: مساجد می‌توانند حتی در بسیاری از مسائل مهم خانوادگی مانند ازدواج نیز دارای کارکرد باشند و خوش‌بختانه این اتفاق تا حدودی در برخی از شهرهای مذهبی کشور رخ داده است.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مکانیزم اصلاح اجتماعی تنها در دو مسئله خلاصه می‌شود که شامل نماز و خانواده است و البته در این میان، نماز نقشی نرم‌افزاری دارد و خانواده مکملی سخت‌افزاری است.

فیاض در ادامه با اشاره به تحولات در منطقه خاورمیانه گفت: اخیراً در برخی از کشورهای عربی جریان‌های شکل گرفته تا از طریق آن بتوانند خلافت را بار دیگر احیا کنند و در مقابل امامت، قرار دهند.

وی تاکید کرد: مساجد باید تئوری‌های مربوط به امامت را برای نسل جوان به خوبی باز و تشریح کنند و در مقابل حرکت‌های تهاجمی دشمنان، ابتکار عمل داشته باشند.

انتهای پیام/ل20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول