اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌‌کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری‌:

مرمت مسجد جامع سامان در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات مرمت مسجد جامع سامان در این استان خبر داد.

مرمت مسجد جامع سامان در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل‌بیگی‌پور بعد از ظهر امروز در نشست کارگروه میراث فرهنگی این استان با اعلام این خبر اظهار داشت: مسجد سامان از جمله بناهای تاریخی این استان است که با شماره 19676 در تاریخ 28 مرداد سال 1368 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی به ویژگی‌ها و مصالح به کار رفته در بنای مسجد جامع سامان اشاره کرد و افزود: آجر، گچ و ساروج از جمله مصالح به کار رفته در ساخت این بنای قدیمی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قدمت این مسجد به دوره قاجاریه می‌رسد، خاطرنشان کرد: این مسجد دارای یک شبستان و دو ورودی در شمال و جنوب است که ورودی شمال به شکل هشتی و با گنبدی عرقچین ساخته شده است. 

وی ادامه داد: شبستان مسجد پلانی مستطیل شکل دارد و به شیوه طاق و چشمه بر روی هشت ستون سنگی مشعلی شکل استوار شده است.

ایل‌بیگی‌پور تاکید کرد: مسجد جامع سامان فاقد تزئینات خاص است و رسمی‌بندی‌هایی که از آجر و در نمای ورودی شمال مسجد به کار رفته تنها تزئینات آن است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات و آسیب‌های بنای مسجد جامع سامان اضافه کرد: الحاقات نامناسب اندود، ازاره سنگی، موزائیک فرش، سنگینی بام‌ها، آسیب‌دیدگی کتیبه گچی و متعلقات چوبی و سنگی، رطوبت بالا رونده، نابسامانی سیستم تاسیسات از جمله آسیب‌های وارده به بنا هستند.

ایل‌بیگی‌پور به آغاز اقدامات مرمتی با توجه به مشکلات و آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: این اقدامات مرمتی شامل سبک‌سازی بام، کرنال‌بندی، بام‌سازی، حذف الحاقات، اندود، کف و ازاره شبستان، بندکشی، مرمت بدنه‌ها و طاق‌ها، کف‌سازی آجر فرش، مرمت متعلقات سنگی و چوبی، اجرای ناکش و گربه روکف شبستان، ساماندهی تاسیسات و مرمت طاق‌ها و بدنه‌ها است که زیر نظر کارشناسان این حوزه انجام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های مرمتی مساجد تاریخی این استان، افزود: مساجد جامع نقنه، دستگرد، شهرکرد، چالشتر، سامان، وردنجان، مسجد آقا شیخ علی بروجن، مسجد تاریخی بلداجی، حاج زمان فرخشهر، اشکفتک، مهدیه و ابوالفضل سامان نیز از دیگر آثار تاریخی مذهبی در حال مرمت این استان به شمار می‎روند.

ایل‌بیگی‌پور بر ضرورت صیانت و حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی در این استان تأکید کرد و گفت: این بناهای ارزشمند میراث ماندگار گذشتگان است که با صیانت از این بناها فرهنگ اسلامی نسل به نسل انتقال می‎یابد.

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول