اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار همدان:

20 روستای بخش مرکزی همدان مشکل آب شرب دارند

خبرگزاری فارس: فرماندار همدان در جلسه بررسی مشکلات روستای گنبد ضمن اعلام دستور برای رفع مشکل آب این روستا گفت: در حال حاضر 20 روستای بخش مرکزی همدان دارای مشکل آب شرب هستند.

20 روستای بخش مرکزی همدان مشکل آب شرب دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن قهرمانی‌مطلق ظهر امروز در بررسی مشکلات روستای گنبد بخش مرکزی همدان پس از شنیدن مشکلات این روستا در بخش‌های مختلف اظهار داشت: باید برای بررسی مشکلات روستا و برنامه‌ریزی به منظور رفع و رجوع آن اولویت‌بندی کرده و بر این اساس وارد کار شد.

وی از دهیار روستای گنبد خواست عمده مشکلات اولویت‌دار اهالی این روستا بیان شود، که در همین راستا دهیار نیز کمبود آب شرب، عدم لایروبی سه قنات این روستا، توجه ویژه به منظور ادامه بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و ایجاد مکان ورزشی را از اساسی‌ترین مشکلات پیش رو خواند.

فرماندار همدان دستورات لازم برای رفع مشکلات روستای گنبد را صادر کرد و در این زمینه اظهار داشت: از آن جا که تأمین آب شرب یکی از مسائل اولویت‌دار این روستا به شمار می‌رود یک حلقه چاه برای رفع این مشکل احداث شده که باید شرکت آب و فاضلاب روستایی تا دهم مهرماه نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام و گزارش خود را در این زمینه به فرمانداری ارسال کند.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 روستا در بخش مرکزی شهرستان همدان با کمبود آب شرب مواجه هستند.

قهرمانی‌مطلق با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در استفاده از انرژی، تصریح کرد: هر کس از هر خدمتی که بهره‌مند می‌شود باید فرهنگ استفاده از آن را نیز داشته باشد.

وی توجه به صرفه‌جویی را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: به طور قطع دستیابی به منویات مقام معظم رهبری در گرو توجه به فرهنگ‌سازی در ارتباط با استفاده درست از امکانات و خدمات است.

فرماندار شهرستان همدان در خصوص لایروبی سه قنات موجود در سطح روستای گنبد افزود: باید مطالعات لازم در ارتباط با میزان هزینه و مثمر ثمر بودن این کار برای روستا صورت گیرد.

وی ادامه داد: پس از این امر باید اهالی روستا در این زمینه و برای تأمین اعتبار، مشارکت 30 درصدی داشته باشند تا 70 درصد مابقی نیز از سوی فرمانداری تقبل ‌شود.

به گفته قهرمانی‌مطلق، اگر قرار بر این شد که پس از لایروبی قنات، برای انتقال آب از آن لوله‌گذاری شود در آن صورت 15 درصد هزینه با خودیاری اهالی روستا و 85 درصد نیز از سوی فرمانداری تأمین خواهد شد.

وی از دهیاری این روستا خواست افرادی که از مسیر قنات برداشت غیر مجاز آب دارند را شناسایی کرده و آنها را معرفی کند.

فرماندار همدان در ارتباط با حل مشکل بهسازی این روستا نیز اظهار داشت: بنیاد مسکن شهرستان باید نسبت به تأمین ماشین‌آلات و در اختیار گذاردن آن به اهالی این روستا برای تخریب منازل به منظور مقاوم‌سازی آن اقدام کند و این کار نیز باید تا قبل از فصل سرما انجام شود.

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات این روستا در زمینه عدم برخورداری 62 خانوار آن از تلفن ثابت پرداخت و از شرکت مخابرات خواست همکاری لازم برای رفع این مشکل را داشته باشند.

قهرمانی‌مطلق در پاسخ به یکی دیگر از مشکلات اهالی که خواستار حضور دائم یک پزشک در روستا شد، اظهار داشت: فعلاً امکان تحقق این امر وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد حضور یک پزشک دو روز در هفته در روستا و برخورداری از خانه بهداشت امکان خوبی برای اهالی روستای گنبد است هرچند با اجرای طرح پزشک خانواده، از این پس شاهد حضور پزشکان در مناطق خواهیم بود.

وی اصلاح نقاط حادثه‌خیز روستا و توجه به آسفالت راه روستایی را از دیگر نکات مورد توجه خواند و تأکید کرد: به طور قطع با تقویت حس تعامل و همکاری می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرده و در مسیر پیشرفت و آبادانی گام برداشت.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان همدان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این روستا اظهار داشت: روستای گنبد با 200 هکتار اراضی کشاورزی در حال حاضر دارای سه چشمه، پنج حلقه چاه عمیق، 30 حلقه چاه نیمه عمیق و 10 رشته قنات است.

محمدجواد سیفی با بیان اینکه از سال 85 تاکنون در بخش مسکن روستایی، 380 فقره سند ثبتی صادر شده است، ادامه داد: وام مقاوم‌سازی 50 خانه روستایی انجام گرفته که اخیراً در سال 89 تعدادی نیز در این زمینه افزوده شده است.

وی به مبلغ پروژه‌هایی که از محل دهیاری و سایر از سال 84 تاکنون در این روستا انجام شده اشاره کرد و اظهار داشت: این مبلغ 777 میلیون تومان بوده است.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان همدان در پایان سخنانش به اقدامات انجام شده در روستا پرداخت و تشریح کرد: اجرای طرح بهسازی روستایی، ایجاد زمین ورزشی، تکمیل زیرگذر، احداث قبرهای پیش‌ساخته، آسفالت روستایی، بازنگری طرح هادی، تنظیف جوی‌های داخل روستا، دیوارکشی گورستان، احداث پارک 5 هزار متری، ایجاد گلزار شهدا، احداث آب‌بند و احداث استخر آبرسانی باغات بخشی از فعالیت‌هایی است که از سال 85 تاکنون در این روستا انجام شده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول