اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

ریاست ایران روحی تازه در کالبد جنبش عدم تعهد دمید

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند، تکیه ایران بر کرسی ریاست جنبش عدم تعهد را روحی تازه در کالبد این مجموعه بین‏المللی خواند.

ریاست ایران روحی تازه در کالبد جنبش عدم تعهد دمید

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام‏ محمد علاءالدینی ظهر امروز در آیین دشمن‏شکن و عبادی ـ سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند که با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد، اظهار داشت: نشست جنبش عدم تعهدها یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران اسلامی بود.

وی ادامه داد: این اجلاس جهانی به لحاظ دو شاخص مهم «مقطع زمانی» و همچنین «محل برگزاری» حائز اهمیت است.

علاءالدینی اضافه کرد: گرچه ایران موسس این جنبش قلمداد نمی‏شود و در دوره‏ای 20 ساله از حکومت ستم‏شاهی به دلیل تشکیل پیمان نظامی «سنتو» (زیرمجموعه پیمان ناتو) تنها به عنوان عضو ناظر در آن حضور داشت، اما امروز ریاست آن را برای سه سال برعهده گرفته است.

خطیب جمعه دماوند افزود: در حال حاضر ایران به عنوان کشوری که آرمان‏های جنبش عدم تعهد را از شعار به میدان عمل کشانده، مطرح است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی آرزوهای این مجموعه بین‏المللی را از قالب یک نظریه صرف به مدل و الگویی تمام‏عیار تبدیل کرده است.

علاءالدینی اضافه کرد: ایران در دوره ریاست خود با پیگیری شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی پس از 50 سال روحی تازه در کالبد جنبش عدم تعهدها خواهد دمید.

* اجلاس شانزدهم؛ آبرومندانه‏ترین نشست عدم تعهدها در تاریخ

خطیب جمعه دماوند، شانزدهمین دوره اجلاس سران عدم تعهد را آبرومندانه‏ترین نشست این مجموعه جهانی در تاریخ 50 ساله‏اش خواند.

وی تصریح کرد: برگزاری خوب و باکیفیت این گردهمایی بین‏المللی بزرگ خود نشانه‏ای از قدرت و توان کشور میزبان است.

علاءالدینی اضافه کرد: این مهم در مقایسه‏ای بین اجلاس سران عدم تعهدهای تهران با میزبانان گذشته این نشست به خوبی قابل درک است.

خطیب جمعه دماوند افزود: از این رو، برخی کشورهای جهان دوبار و برخی دیگر هرگز توفیق و یا در واقع توانی برای برگزاری این رویداد بزرگ نداشتند.

وی تصریح کرد: برای برگزاری امن و باکیفیت نشست‏های جهانی باید زیرساخت‏های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی یک کشور فراهم باشد.

علاءالدینی اضافه کرد: با توجه به این مهم، جمهوری اسلامی توانست برگزاری آبرومندانه‏ترین نشست عدم تعهدهای تاریخ را به نام خود ثبت کند.

خطیب جمعه دماوند افزود: اجلاس نخست در بلگراد با حضور 25 کشور، اجلاس دوم در مصر با 47 کشور، اجلاس سوم در زامبیا با 54 کشور، اجلاس چهارم در الجزایر با 73 کشور، اجلاس پنجم در سریلانکا با 88 کشور، اجلاس ششم در کوبا با 94 کشور، اجلاس هفتم در هند با 100 کشور، اجلاس هشتم در زیمبابوه با 101 کشور، اجلاس نهم در بلگراد با 102 کشور، اجلاس دهم در اندونزی با 108 کشور، اجلاس یازدهم در کلمبیا با 109 کشور، اجلاس دوازدهم در آفریقای جنوبی با 114 کشور، اجلاس سیزدهم در مالزی با 116 کشور، اجلاس چهاردهم در کوبا با 58 کشور، اجلاس پانزدهم در مصر با 107 کشور و حال اجلاس شانزدهم در ایران با 120 کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: تهران، علاوه بر برتری در شاخص‏های آماری، به لحاظ کیفیت حضور سران و شخصیت‏های سیاسی نیز برتر از اجلاس‏های گذشته جنبش عدم تعهد عمل کرد.

* مقایسه اجلاس پانزدهم و شانزدهم؛ پیام‏آور نکاتی عمیق

خطیب جمعه دماوند، مقایسه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ادوار پانزدهم و شانزدهم را پیام‏آور نکاتی عمیق در تاریخ جهان دانست.

علاءالدینی تصریح کرد: اجلاس پانزدهم در شرم‏الشیخ مصر به ریاست حسنی مبارک و بیان سخنانی مبهم، پر ذلت و مملو از وادادگی از سوی این ستمگر زمانه برگزار شد؛ اما اجلاس شانزدهم با تحویل ریاست از سوی «مُرسی»، رئیس جمهور منتخب مردم مصر به ایران اسلامی و با چرخشی عمیق در مواضع این کشور نسبت به مسئله فلسطین برگزار می‏شود.

انتهای پیام/غ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول