اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد مقاومتی با حضور فعال بخش خصوصی محقق می‌شود

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز حوزه اقتصاد مقاومتی را به حضور بخش خصوصی در اقتصاد تفسیر و تبیین می‌کنیم.

اقتصاد مقاومتی با حضور فعال بخش خصوصی محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: یکی از محورهای مهم رویکرد اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی بیان داشت: مبنای تولید ثروت در دنیا به تولید علم و فناوری و استفاده از آنها وابسته است که جمهوری اسلامی نیز توسعه زیادی در حوزه علم و فناوری و دانشگاه‌ها به دست آورده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد: با وجود اینکه قرار بود در پایان سال 1404 به رتبه اول تولید علم در منطقه دست یابیم، امروز این موفقیت حاصل شده و این امر نیز به دلیل همت و تلاش جوانان در دانشگاه‌های کشور است.

وی ابراز داشت: براساس آمار و شاخص‌های جهانی ایران توانسته امروز رتبه اول تولید علم را در منطقه و رتبه اول رشد علم را در دنیا به دست آورد که این موفقیت‌ها جایگاه ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اما خلاء اصلی ما این است که نتوانسته‌ایم آثار این رشد و توسعه علمی را در سطح جامعه شاهد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: رفتن به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اینکه بتوانیم از توسعه و انباشت عظیم علمی در کشور برای رفع مشکلات و رسیدن به شاخص‌های توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

پورابراهیمی فعالیت‌هایی شبیه به تجاری‌سازی را از جمله راهکارهای عبور از این مسیر دانست و گفت: سال‌ها است که اقتصاد کشور ما مبتنی بر نفتی است و با فروش آن اداره می‌شود، اما نفت هم روزی تمام می‌شود.

وی ابراز داشت: باید اقتصاد کشور را از اتکا به نفت و درآمدهای نفتی خارج کنیم و به سمت حوزه‌هایی مانند اقتصاد دانش‌بنیان برویم که ظرفیت استان کرمان نیز در این زمینه بی‌نظیر است.

پورابراهیمی بیان داشت: وجود دانشگاه‌های متعدد در کرمان ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان را در استان ایجاد کرده است.  

وی افزود: کار گروه تخصصی برای تشکیل شرکت هولدینگ یعنی شرکت مادر تخصصی دانش‌بنیان را در استان کرمان طراحی کرده‌ایم تا زمینه بررسی راه‌اندازی این رویکرد تخصصی را در دستور کار خود قرار دهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز داشت: مراکز تخصصی به ویژه دستگاه‌هایی که نیازمند ارتباط مستمر با مراکز دانشگاهی هستند، باید در این بخش ورود داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت موجود در کشور را با رویکرد اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم.

وی یکی دیگر از رویکردهای اقتصاد مقاومتی را شاخص تولید مصرف عنوان کرد و گفت: کشوری موفق است که سرانه تولید و مصرف در آن بیش از یک باشد، باید نگاه کنیم که آیا سرانه میزان تولید یا مصرف ما بیشتر است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در شرایطی که ما نیازمند جلوگیری از اسراف در کشور هستیم شود، اما در شاخص‌های ما سرانه مصرف در سطح کشورهای پیشرفته است. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس خاطر نشان کرد: میزان سرانه تولید کشور ما از متوسط پایین‌تر و نیازمند بازنگری است، مدیریت بهای تمام شده محصولات در واحدهای اقتصادی ما از متوسط منطقه بالاتر است.

پورابراهیمی اذعان داشت: اگر بخواهیم در عرصه رقابت با کشورهای دیگر باشیم، باید بهای تمام شده محصولاتمان را پایین آوریم، رقابت نیازمند کاهش بهای تمام شده محصولات است که بخشی از آن به طور غیرمستقیم به عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود.

وی همچنین با اشاره به رویکرد اقتصاد مردمی در اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید داشتند که واقعیت‌های اقتصادی جامعه را به اطلاع مردم برسانیم، نمی‌خواهیم فضای ناامیدی به وجود آوریم، اما بیان واقعیت‌ها به حضور مردم در عرصه کمک می‌کند و سوء برداشت از عملکرد مدیران ایجاد نمی‌شود.

پورابراهیمی گفت: مشکلاتی که در بخش تحریم‌ها وجود دارد، قطعا با عملکرد و مدیریت مسئولان عالی رتبه نظام قابل رفع است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس غیر متعهدها در ایران عنوان کرد: کشورهای عضو اجلاس غیر متعهدها بخش زیادی از انرژی دنیا را تأمین می‌کنند و ایران قدرت چهارم این مجموعه است.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: 80 میلیون بشکه نفت تولید روزانه این 120 کشور است که 30 میلیون بشکه نفت را تنها به کشورهای دیگر انتقال می‌دهند، علاوه بر اینکه سهم قابل توجهی در حوزه واردات و صادرات را نیز در اختیار دارند. 

وی افزود: اگر واقعیت‌ها را با مردم بیان کنیم، به تشکیل فضای مردمی و حمایتی کمک می‌کند.

پورابراهیمی همچنین با تاکید بر تاثیر بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سال‌ها دنبال این بودیم که رویکرد اقتصادی به سمت کاهش تصدی‌گری دولت ببریم، اما با وجود شکل ظاهری واگذاری‌ها در عمل کاهش تصدی‌گری دولت رخ نداده است. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: شرکت ملی مس نمونه‌ای از این مجموعه است، به ظاهر 40 درصد آن مربوط به سهام عدالت است، اما آیا یک نفر از دارندگان سهام عدالت شرکت مس در مدیریت این مجموعه تأثیری دارد.

پورابراهیمی بیان داشت: 20 درصد از سهام به صندوق بازنشستگی مس واگذار شده، اما هیئت امنای آن کاملا توسط هیئت مدیره شرکت ملی مس اداره می‌شوند، یعنی عملا به شرکت بالادستی واگذار شده است.

وی ابراز داشت: 20 درصد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که مسئولیت آن عملا به دست وزارت صنایع و 20 درصد هم متعلق به وزارت صنایع است، آیا اینها اجرای اصل 44 است. 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با کمال تأسف شاهد رفتار ناشایست وزیر صنایع در حوزه تصمیم‌گیری برای مدیریت مس هستیم که قطعا از نظر ما قابل قبول نیست‌، امروز حوزه اقتصاد مقاومتی را به حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد تفسیر و تبیین می‌کنیم.

وی بیان داشت: اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی غیر دولتی در این عرصه حضور یابند، مدت‌ها است، بحث فروش نفت را پیگیری می‌کنیم که بخش خصوصی وارد بازار سرمایه شود و از طریق بورس کالا، نفت خام را عرضه کند.

پورابراهیمی عنوان کرد: طی یک سال و نیم گذشته با وجود تاکیدهای صورت گرفته از سوی رئیس جمهور و ... بدنه وزارت نفت به هیچ عنوان حاضر به همکاری نیست، شرایط قیمت‌گذاری و واگذاری را به نحوی تنظیم کردند که انجام نشود. 

وی افزود: امروز حداقل این فضا فراهم و قرارداد با تشکل‌های بخش خصوصی بسته شده که 25 درصد از فروش نفت خام توسط این مجموعه انجام شود و در حال انجام است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مطمئن هستیم با توجه به ظرفیتی که از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد در ایران به وجود آمده می‌توانیم پیشرفت مناسبی را در حوزه همکاری اقتصادی فراهم کنیم.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول