اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تبعیض در کوی شهدای 7 تیر ساری گزارش می‌دهد

محرومیت در دو قدمی مرکز مازندران

خبرگزاری فارس: شهروندان ساروی در کوی شهدای هفت تیر از قول‌های مسئولان می‌گویند که در هنگام انتخابات در محله زیاد تردد می‌کنند اما پا را که از محل بیرون گذاشته‌اند همه چیز فراموش می‌شود.

محرومیت در دو قدمی مرکز مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آنچه امروز از قطعی مکرر برق و نبود آب شرب سالم شهری (به واسطه عدم تصفیه صنعتی)، امکانات اولیه زندگی شهرنشینی، دیوارهای پست و بلند و ترک خورده خانه‌ها و دیگر وضعیت بغرنج زندگی اهالی در محله« کوی شهدای هفت تیر شهرستان ساری» دیده و شنیده‌ام" گمانم تبعیض به معنای واقعی در اینجا وجود دارد.

*محروم از خدمات شهری

برای تهیه گزارش به محله مزبور رفتم که ابتدای کوچه‌های آن تابلوهای شهرداری نصب شده ولی از خدمات دهی‌اش(روفت و روب، حمل زباله) خبری نبود.

در ابتدای محل چاله‌ای حفر شده که گویی چند سالی است آسفالتش ترمیم نشده به قول مصالح فروش سرمحل حاج باب‌الله، این نقطه را به دلیل قدمت چندین ساله " چال اسکندرون " نامیدند.

در حد فاصل میدان تره بار تا محله شهدای کوی هفت تیر، سطل‌های زباله بزرگ تعبیه شده که شیرابه آن سطح وسیعی از آسفالت کمربندی غربی را فراگرفته است.

* تصادف‌های فراوان و خسارت‌های بی‌شمار

محمد ایمانی یکی از شهروندان ساکن این محله اظهار می‌دارد: به علت تردد خودروهای متعدد در مسیر کمربندی، شیرابه زباله ضمن پوشاندن سطح وسیع آسفالت موجب تصادفات مکرری شده که در آخرین تصادف (هفته گذشته) یکی از جوانان این منطقه که در حال عزیمت به منزل بود از پشت سر مورد اصابت خودرویی قرار گرفت که به نداشتن تعادل خودرو هنگام ترمز بر روی شیرابه لغزان شده و موجب خسارت شد.

وی ادامه داد: چند ساعتی مسیر ترانزیتی کمربندی به دلیل تجمع مردم مسدود، جوانی نیز به بیمارستان روانه شد و البته یکی از پاهایش نیز قطع شد.

* لوله‌کشی آب شرب موجود به بیش از 30 سال بر می‌گردد

حسین اسدی یک از کاسبان محله نیز اذعان داشت: که این محله بیش از 90 درصد ترکیب جمعیتی‌اش قشر کارگری‌اند و با توجه به محرومیت زیاد تا به حال به غیر از شهردار، مسئول دیگری را به خود ندیده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش، گلایه‌مندی خود را از مسئولان ذیربط آب و فاضلاب مطرح می‌کند که لوله‌کشی آب شرب موجود به بیش از 30 سال بر می‌گردد و هر سال به علت ترکیدگی‌های مکرر موجب می‌شود که کنده‌کاری‌هایی نیز بدون نظارت صورت بگیرد.

وارد محله می‌شوم، نخستین مکانی را نشان‌مان می‌دهند حمام است که بیشتر مورد استفاده افاغنه مهاجر و گاهی مسافران نیز برای استحمام می‌آیند. یک دخمه تاریک با امکانات ضیق ساخته شده در 30 سال گذشته، کف‌پوشش نیز موزاییک عهد ...  دیواره‌اش سیمانی و نظافتش ... و صحنه‌ای که مرا بهت زده کرد وجود یک چاه با دهنه بیش از چهارمتر (در باغ کنار حمام) که همسایه‌ها از وجود آن به دلیل آلوده کردن روان آب و همچنین محیط زندگی (وجود موش، سوسک و... فراوان و انتقال آن به منازل مردم ) بسیار در رنج هستند.

* هنگام انتخابات در محله زیاد تردد می‌شود

سعید محمدی یکی از همسایگان به دلیل نبود برنامه کنترل و سرکشی مرکز بهداشت از اماکن عمومی مانند آرایشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها و مهم‌تر از همه عدم کنترل بهداشت حمام و فاضلاب‌های رهاشده آن گلایه کرد.  

الیاس کریمی یکی از جوان‌های میانسال محله از وضعیت نامناسب موجود برایمان صحبت می‌کند و نکته‌ مهمی در گپ و گفت با وی نهفته است: کوچه و خیابان مملو از کنده‌کاری توسط پیمانکاران و همچنین دیوارهای ترک خورده که چهره زشتی از خود به جای گذاشته است.

وی می‌گوید از نماینده جوان شهرمان که با رای بالا به کرسی مجلس راه یافته انتظار داریم که همان‌ طور که نام این محله مزین به " شهدای حادثه هفتم تیر 1360 "بوده که دو شخصیت ستودنی شهرمان شهید قاسمی (نماینده مجلس) و شهید اکبری (پدر خانم جناب دامادی) در اتفاق مزبور به شهادت رسیدند نام دارد، پیگیری‌های اساسی داشته باشند.     

وی در ادامه از قول‌های مسئولان می‌گوید که به ویژه هنگام انتخابات در محله زیاد تردد می‌کنند، اما پا را که از محل بیرون گذاشته‌اند همه چیز فراموش می‌شود.

یکی از زنان ساکن انتهای کوی هفت تیر به محض متوجه شدن از حضور خبرنگار با داد و فریاد به سمتم می‌آید و می‌گوید: « آخه ما هم مسلمان هستیم و در این کشور داریم زندگی می‌کنیم».

آیا رسم مسلمانی در کشور انقلابی اینگونه است؟ قطع مکرر برق در طول روز چه معنایی دارد؟ آیا اینگونه رفتار از سوی مدیران شرکت برق که تا به حال چندین بار به صورت تلفنی و حضوری به آنها یادآور شدیم نشان از چه دارد؟

* مردم امیدوار به حضور مسئولان برای رفع مشکلات

اگرچه در هنگام نوشتن نقطه نقطه این گزارش، ذهنم سرشار بود از نمونه‌ها و دغدغه‌هایی که ما آن را برای خود بزرگ کرده‌ایم که انصافاً در برابر این مسائل بسیار کوچک هستند اما قضاوت، مقایسه و تفکر در این مورد را به خوانندگان واگذار می‌کنیم و بار دیگر یادآور می‌شوم آنچه خواندید سرگذشت مردمی در30 سال قبل یا در یک کشور یا شهر دیگر نبود.

شما قصه پرغصه زندگی مردمی را از نظر گذراندید که همچنان امیدوار به حضور مدیران و مسئولان برای رفع مشکلات هستند.

شاید برای من بیشتر از اینکه یک سفر از نظر بعد مکانی به حساب بیاید یک سفر در طول زمان بود، سفری به گذشته ...سفری به 30 سال قبل تفاوت این محله با محله‌های دیگر ساری در این است که بیشتر از همه "عدم نگاه مسئولان استانی و شهرستانی" را می‌توان به راحتی لمس کرد.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول