اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل سیاسی:

وجود اسلام در جامعه مرهون روحانیت است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل سیاسی گفت: دشمنان از حضور روحانیت در کنار مردم خاطره‏ خوبی ندارند و وجود اسلام در جامعه به عنوان یک نظام، ایدئولوژی و جهان‏‌بینی حاکم مرهون روحانیت است.

وجود اسلام در جامعه مرهون روحانیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از میامی، حسین نوروزی پیش از ظهر امروز در بازخوانی حادثه کودتای 28 مرداد در میامی در مورد نقش روحانیت اظهار داشت: مسئله روحانیت امروز یک مسئله اساسی است و دشمن به خوبی در وقایعی مانند تحریم تنباکو و نقش آیت‏‌الله شیرازی و شهید مدرس به اهمیت حضور روحانیت در کنار مردم پی برده بود.

وی افزود: دشمنان در کودتای 28 مرداد ماه در واقع می‏‌خواستند روحانیت را با باز گرداندن شاه به امور کشور از مردم دور کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عوامل کودتای 28 مرداد، یکی از دلایل اصلی طراحی این کودتا را به خطر افتادن منفعت دولت آمریکا در ایران دانست و افزود: انگلیس در ایران مسلط بود و آمریکا پس از جنگ جهانی اول تازه به عنوان قدرت جهانی مطرح شده بود و با حضور انگلیس در ایران نمی‏‌توانست کاری از پیش ببرد و بر ثروت عظیم نفتی ایران تسلط داشته باشد.

نوروزی ادامه داد: دشمنان نزدیک‏‌ترین خاطره از حضور روحانیت را در ملی شدن صنعت نفت تجربه کرده بودند.

وی گفت: دولت مصدق توانست با حمایت سرسختانه آیت‏‌الله کاشانی به عنوان چهره روحانی شناخته شده در آن زمان نفت ایران را ملی کند و به نوعی دست ایادی دشمن را از کشور کوتاه کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دولت‏‌های استکباری می‏‌خواستند با باز گرداندن شاه که پس از برکناری مصدق از نخست وزیری و انتصاب زاهدی به این سمت به بغداد و روم رفته بود حضور روحانیت را در کنار مردم کمرنگ و بی‏‌اثر کنند؛ بنابراین کودتای 28 مرداد ماه طرح‏‌ریزی شد.

نوروزی نقش گروه‏‌های همسو با کودتا و دشمنان را ذکر کرد و گفت: نکته جالب این کودتا نقش زنان و بعضی از موثرین بود، به گونه‏‌ای که زنان و برخی از اصناف در تهران به سرکردگی ملکه اعتضادی در خیابان‏‌ها تحصن کردند و حمایت خود را از بازگشت شاه به ایران اعلام کردند.

وی افزود: همچنین گروهی از ورزشکاران به هدایت شعبان بی‏‌مخ از باشگاه تاج به حمایت از شاه وارد صحنه شدند تا کودتا را به نفع محمدرضا و به ضرر مصدق همراهی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نتیجه کودتای 28 مرداد حضور مجدد محمدرضا شاه برای 25 سال دیگر در ایران که حامی و تامین‌کننده منافع دشمنان در ایران بود و واگذاری 60 درصد سهام نفت ایران به آمریکا بود.

نوروزی به واکنش روحانیت در این کودتا اشاره کرد و گفت: آیت‏‌الله کاشانی پس از وقوع این کودتا اطلاعیه شدید‏اللحنی علیه طراحان آن صادر کرد که منجر به دستگیری و شکنجه وی شد.

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول