اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشنواره ریحانه‌های بهشتی

نقاشی عید فطر و انتظار 200 کودک تویسرکانی ثبت شد

خبرگزاری فارس: نقاشی "عید فطر و انتظار" 200 نفر از کودکان تویسرکانی در جشنواره ریحانه‌های بهشتی ثبت شد.

نقاشی عید فطر و انتظار 200 کودک تویسرکانی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، جشنواره نقاشی ریحانه‌های بهشتی با شرکت 200 نفر از کودکان تویسرکانی در رده‌های سنی مختلف در فضای تفریحی پارک کودک در میدان آزادی با موضوع " عید فطر و انتظار" در رخدادهای عید مسلمین شهرستان ثبت و ضبط شد.

در زمان‌ها و برهه‌های متفاوت مردمان هر اجتماع و یا قبیله‌ای در راستای جلوگیری از نفوذ و اثرگذاری هرگونه تفکر و باور بر مذهب و آیین خود تدابیر و راهکار‌های راهبردی را در چارچوب قانون تعریفی آن، در پیکره لایه‌های متفاوت جامعه، به ویژه نسل جوان تدوین و اجرایی می‌کنند.

هنر ابزاری کاربردی در تسخیر افکار یک ملت/ صیانت از ارزش‌های دینی یک تکلیف همگانی

بهره‌مندی از هنر به عنوان یک ابزار کاربردی با کارکردی بسیار قوی در قالب‌های مختلف نقشی بی‌بدیل بر اقناع و یا طرد جامعه مخاطب در هدف تعیین شده دارد، به همین منظور قدرت‌های بزرگ با به‌کارگیری مبلغان و تدوینگران متبحر با طراحی طرح‌های زیر‌بنایی فرهنگی نرم برای تسخیر افکار یک ملت و یا قشر خاصی در راستای آرمان‌های هدفگذاری شده عمل می‌کنند.

یکی از دغدغه‌ها و رویکردهای محوری مسئولان ایران اسلامی نیز صیانت و اشاعه دین مبین اسلام با بهره‌مندی از شیوه‌های قانونمند و دینی، فرهنگی در گستره جهانی است.

امروز این تکلیف در اندیشه نسل جوان و متدین تویسرکانی به منظور زنده ‌نگه داشتن ارزش‌های دینی و نهادینه شدن آموزه‌های دین الهی اسلام در بطن وجودی کودک و نوجوان به عنوان مدیران و آینده‌سازان این مرز و بوم شکل گرفته است.

جشنواره ریحانه‌های بهشتی با موضوع "عید فطر و انتظار" طرح زیبا و کاربردی حامد، مسعود، امین و خانم ترک جوانان دانش‌پژوه در عرصه علم‌آموزی مراکز عالی با هدف آشناسازی کودکان با عید فطر و ایجاد بستر و فضاسازی مشارکتی فرهنگی و اجتماعی ویژه نوجوانان، امروز با شرکت 200 کودک تویسرکانی در پارک کودک در میدان آزادی این شهر کلید خورد.

همکاری و هم‌اندیشی گروه دانشجویان خلاق و جوان با فراهم‌سازی و ایجاد فضای تفریحی در پارک کودک میدان آزادی تویسرکان به منظور کسب درآمد و پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها، شهربازی کوچک اما بسیار کارآمد و کاربردی آغاز شد.

جشنواره‌های هنری فرصتی مناسب برای آشنای کودکان با اعیاد اسلامی

پس از پروسه زمانی چند ماهه فعالیت و هم‌گرایی گروه جوان اکنون شاهد هیاهو و شور و شعفی غیر قابل توصیف رقابت و حضور کودکان و نوجوانان در یک رویداد جمعی به یاد ماندنی هستند.

مدیر جشنواره ضمن تقدیر از همکاری مسئولان شهرستان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص انگیزه برگزاری مسابقه نقاشی گفت: استکبار در بازه زمانی هشت سال دفاع مقدس در جنگ سخت‌افزاری در مقابل ایران اسلامی ناکام شد و امروز با توسل به ابزار فرهنگی، هجمه نرم‌افزاری هدفگذاری شده بر نسل جوان و خلاق ورود پیدا کرده است.

حامد عبدالمالکی با اشاره به اینکه نهادینه‌سازی فرهنگ اعیاد اسلامی و انتظار در نسل جوان نیازمند هماهنگی و تعامل همه‌جانبه خانواده‌ها، مسئولان و جامعه دارد، اظهار داشت: همه ما موظف به بسط و گسترش اعیاد اسلامی و انتظار به مثابه یک فرهنگ ارزشی و غنی اسلامی و افزایش حب و دوستی اهل بیت (ع) در تمامی لایه‌های اجتماع و حتی در عرصه‌های فراملی هستیم.

وی جشنواره‌ها و گردهمایی‌ها را فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر کودک و نوجوان با مفهوم عید در اسلام و  مهیا کردن فضایی مفرح برای پویایی و بروز استعدادهای نهفته این قشر برشمرد.

تعریف اسلام از شادی خارج از تفریحات سالم نیست / دشمن با هنر، اسلام خود را به جوان ما تلقین می‌کند

مدیر جشنواره ریحانه بهشتی با بیان اینکه تعریف دین مبین اسلام از شادی چیزی خارج از تفریحات سالم نیست، تصریح کرد: ما باید واقعیت اسلام آن‌چنان که در کتاب خداوند و در روایات و احادیث آمده را در طرح هنرمندانه و شاد به کودکان نشان دهیم، چراکه هنر به راحتی بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد. 

عبدالمالکی با بیان اینکه امروز دشمنان با ساخت برنامه‌های فرهنگی اسلام را از دیدگاه خود بر افکار بچه‌های ما تلقین می‌کنند، تاکید کرد: هنر بهترین وسیله برای شناساندن و معرفی دین به جامعه هدف است پس می‌طلبد با استفاده بهینه از فرصت‌های هرچند کوتاه و اقدام‎‌های مؤثر حرکتی سازنده در این مسیر آغاز کنیم.

پس از گذر از شادی زایدالوصف کودکان در بخش فضای بازی نگاهم متوجه بحث‌هایی که بین بچه‌ها در حال رد و بدل ‌بود مرا به سوی میز‌ نقاشی پر هیاهوی آنان سوق داد، کودکان و نوجوانان در حالی‌که نقاشی می‌کشیدند، عید فطر و ماه رمضان را برای هم تعریف و نکاتی را به هم یادآوری می‌کردند.

مائده 12 ساله در حال رنگ کردن مناره مسجد، عید فطر را بزرگ‌ترین عید مسلمانان و روز شادی و سرور معرفی‌ می‌کند و می‌گوید: ماه رمضان پر از برکات برای من و خواهرم بود امسال توفیق نماز جماعت هر روز، خواندن نماز سر وقت و حفظ قرآن از جزء 30 شامل ما شد.

برگزاری برنامه‌های دینی در قالب هنر اثرپذیری برنامه دشمن را خنثی ‌می‌کند

مائده با هم بودن بچه‌ها را در مراسم‌هایی که همزمان با وقوع آن صورت‌ می‌گیرد بزرگ‌ترین قدم برای رشد، آشنایی واقعی با دین و آموزه‌های دینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در صحنه بودن و قرار گرفتن در محیطی که فضاسازی شده برای اجرای یک طرح دینی و از نزدیک همه چیز را با تمام وجود حس و درک کردن اثرپذیری همه برنامه‌های مخرب دشمن را از بین می‌برد.

مائده می‌گوید: مبینا با اینکه یک سال دیگر به سن تکلیف می‌رسد، اما.. که مبینا با صدای بلند می‌گوید: من امسال همه رمضان را روزه گرفتم و همه نمازم را سر وقت خواندم.

پهنای کاغذ نقاشی مبینا پر از گل‌های رنگا‌رنگ و در وسط صفحه دختری با چادر زیبا در حال اقامه نماز است.

عید فطر پاداش یک ماه روزه‌داری ما آدم‌هاست / عید روز دعا برای دیگران

یگانه هشت ساله پشت میز سر پا ایستاده با مداد رنگی در حال رنگ‌آمیزی صفوف نماز جماعت، عید فطر را پاداش 30 روز، روزه‌داری آدم‌ها می‌داند و می‌گوید: من یاد گرفتم عید روز بزرگی است که باید برای برطرف شدن مشکل هم دعا کنیم و ما نتیجه همه کارهای خوبی که انجام دادیم را بعد از رمضان می‌گیریم. 

رضا دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی چادر کمک‌های کمیته امداد امام (ره)، که اقامه نماز و جشن و سرور در مساجد سطح شهر و خیابان‌ها با رنگ‌آمیزی زیبا نقاشی کرده می‌گوید: اتحاد، شادی و صبور بودن برای رسیدن به روز موعود در سراسر ایران در بین همه اقشار مردم یکی از ویژگی‌های مهم رمضان و عید فطر است.

در فضای آکنده از شور و سرور در گوشه گوشه پارک کودک آزادی عیدی فراموش نشدنی را در ذهن معصوم و بی‌آلایش کودکان حاضر در این مسابقه حک کرد.

امروز مضامین و مفاهیم کلیدی نظیر حجاب و عفاف، مسجد و نماز، وحدت و با هم بودن، صبور بودن و از همه مهم‌تر تصویرسازی ماندگار از عید فطر به عنوان عید شادی، ثواب، درستی و صداقت و ... از افکار و ذهنیت کودکانه بر برگ‌برگ کاغذ‌های ترسیم شده بود که مصداق ضمیری پاک و نیازمند توجه است.

کوتاهی خانواده‌ها و مسئولان در قبال نسل جوان، جامعه را متزلزل می‌کند

نگاه تحلیلی و کارشناسانه بر آثار کودکان تداعی‌ یک هشدار جدی به خانواده‌ها و مسئولان امر در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی است، چراکه خانواده به مثابه کانون پایه‌گذار و مسئولان به عنوان کارگزاران تصمیم‌ساز نقش نخست و اصلی بر طراحی و بسترسازی در راستای رشد و شکوفا شدن جوانان به عنوان سرمایه‌‌های این مملکت دارند که در صورت غفلت، تعلل و کوتاهی پیکره اجتماع متزلزل خواهد شد.

آثار برگزیده جشنواره ریحانه‌های بهشتی پس از داوری کارشناسانه حوزه هنر به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در پارک کودک میدان آزادی در معرض دید عموم به نمایش گذاشته می‌شوند و در پایان نیز از صاحبان اثرهای منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.

آثار برگزیده جشنواره در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند.

گروه جوان فعال بخش خصوصی از شرکت‌کنندگان در مسابقه به منظور ارتقای مطالعه و ایجاد انگیزه دانستن و آگاه‌سازی از کودکان پس از پایان نقاشی با هدیه دادن کتاب تجلیل کرد.

جشنواره ریحانه‌های بهشتی با همکاری فرمانداری، آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی شهر تویسرکان با گروه جوان فعال در پارک کودک آزادی با هدف نهادینه‌سازی اعیاد اسلامی و انتظار، برای عموم کودکان این شهرستان برگزار شد.   

================

گزارش از فاطمه صلح‌ میرزایی

================

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول