اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:

توسعه کشت جاتروفا به اشتغالزایی در گلستان کمک می‎کند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: توسعه و کشت گیاه جاتروفا در گلستان به اشتغالزایی مستقیم، غیرمستقیم و فصلی در استان کمک می‎کند.

توسعه کشت جاتروفا به اشتغالزایی در گلستان کمک می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان عباسعلی نوری‎نیا عصر شنبه در شانزدهمین کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان اظهار داشت: جاتروفا گیاهی با طول عمر 45 الی 50 ساله است که در برابر خشکسالی مقاوم بوده و در زمین‎های نامساعد نیز قابل کشت است.

وی توجه به اهداف اقتصادی و بررسی جنبه‎های مختلف کشت جاتروفا را یک ضرورت مهم خواند و یادآور شد: جاتروفا یک گیاه خوراکی نیست و برای جنگل‌کاری و احیاء بیابان‎های غیرقابل کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به درصد و عملکرد روغن جاتروفا اشاره کرد و بیان داشت: پس از گذشت سه سال از هر هکتار مزرعه جاتروفا می‎توان حدود شش تن بذر جمع‎آوری و تا سه تن روغن از آن استحصال کرد که 10 برابر بیشتر از روغن ذرت و چهار برابر بیشتر از روغن سویا است.

نوری‎نیا خاطر نشان کرد: این گیاه با استفاده از پساب شهرها مورد کشت قرار می‎گیرد.

وی با بیان اینکه دانه‎های جاتروفا دارای 40 درصد روغن است، متذکر شد: استفاده از روغن این گیاه به عنوان هدف اقتصادی مورد توجه است چرا که این گیاه در برابر قارچ‎ها و حشرات مقاومت می‎کند و نیاز به آفت‎کش شیمیایی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به هزینه‎های کشت و تولید این گیاه اشاره کرد و گفت: برای استحصال هر تن روغن بین 150 تا 200 دلار هزینه نیاز است که از توانمندی‎های صادراتی بسیار بالا برخوردار است.

نوری‎نیا با بیان اینکه جاتروفا از فرسایش خاک جلوگیری می‎کند یادآور شد: از دانه‎های این گیاه در هندوستان به عنوان طلای سبز صحرا یاد می‎شود.

وی از دیگر ویژگی‎های جاتروفا را در داشتن ویسکوزیته روغن آن عنوان کرد و بیان داشت: اگر این روغن در درجه حرارت بالا قرار بگیرد در موتورهای دیزلی قابل سوختن است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سازگاری و توجه به قابلیت تولید در کشت این گیاه را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: این طرح در شش سایت و در پنج استان قابلیت کشت دارد که گلستان از این استان‎ها است.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول