اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان:

حرکات موزون "دو چاپی بلوچستان" ثبت معنوی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان گفت: روند حرکات موزون سنتی «دو چاپی» بلوچستان برای ثبت در فهرست میراث ملی به عنوان میراث معنوی ارسال شد.

حرکات موزون "دو چاپی بلوچستان" ثبت معنوی می‌شود

حسنعلی شهرکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: مراسم حرکات موزون "دو چاپی" یکی از هنرهای منطقه بلوچستان است که متشکل از تعداد زیادی افراد مختلف با طبقات اجتماعی متفاوت است که باعث ایجاد نوعی همبستگی اجتماعی و فرهنگی می‌شوند.

وی افزود: دو نفر دهلی (طبل زن) و یک نفر دونلی‌نواز (در گذشته سرنانواز بوده، امروزه دونلی می‌نوازند) آنها را همراهی می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان عنوان کرد: با آغاز نواختن دونلی، حرکات گروه رفته‌رفته به صورت دایره‌وار آغاز می‌شود و طبل زن با طبل بزرگ (مارساز) همراهی‌شان می‌کند و سپس نوازنده طبل کوچک نواختن را آغاز می‌کند.

شهرکی ادامه داد: با هماهنگی ساز و طبل‌ها، حرکات منظم‌تر شده و کف‌زدن و چرخش افراد آغاز می‌شود و تا آنجا که همه افراد دو به دو مقابل هم قرار بگیرند ادامه می‌یابد و در این حالت دست‌هایشان را به هم می‌کوبند.

این مسئول اضافه کرد: نوازنده دهل در وسط دایره قرار می‌گیرد و در حین اجرا به دور خود می‌چرخد اکنون حرکات موزون به حالت نشستن و بلندشدن همراه با کوبیدن دست ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان بیان داشت: این حرکات موزون با ریتم ملایم را «دوچاپی» و با ریتم تند را «چهارچاپی» می‌گویند که عمدتا در مراسم شادی این منطقه اجرا می‌شود.

* محوطه‌های بیشک‌آباد 7، 8 و 10 ثبت ملی می‌شود

این مسئول گفت: پرونده محوطه‌های بیشک آباد هفت، هشت و 10 برای ثبت در فهرست آثار ملی به عنوان میراث تاریخی آماده و ارسال شده است.

وی ادامه داد: این محوطه‌ها در روستای تاریخی بیشک‌آباد از توابع شهرستان ایرانشهر واقع شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان عنوان کرد: محوطه بیشک‌آباد هفت متعلق به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد و بیشک‌آباد هشت و 10 مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد یعنی دوره اشکانی است.

شهرکی تصریح کرد: این سه محوطه با فاصله حدود یک کیلومتر از همدیگر در روستای بیشک‌آباد از توابع شهرستان ایرانشهر واقع شده‌اند و قرار است در پنجمین اجلاس شورای ثبت کشور که شهریور ماه امسال برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرند.

وی متذکر شد: محوطه‌های هفت و هشت به لحاظ موقعیت مسیر و ارتباط زمانی و مکانی با سایر مناطق مشابه از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان اذعان داشت: از مهم‌ترین ویژگی‌های بیشک‌آباد 10، وجود یک کوره سفال پزی کوچک به قطر حدود 1/5 متر است.

انتهای پیام/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول